Oj! Kanske läge att ha härdat glas eller laminerat glas i glasögonen ifall man åker bil utan bläten?HUGGBÄVERN skrev: ↑15 januari 2024, 19:47:32Bilen hade inga bälten och eftersom bilen framfördes på en snorig vinterväg (underkylt regn) var farten låg men smällen var tillräckligt låg för att knäcka min näsa och skära sönder ett ögonbryn när glasögonen krossades mot instrumentbrädan.
Den var väl länge det enda rimligt prissatta fordonet i Sverige som hade dörrar med gångjärn på sidorna istället för lucka med gångjärn upptill, kombinerat med rejält rymligt utrymme för last. Har en känsla av att sånt som t.ex. Ford Transit och liknande, och amerikanska skåpbilar, inte riktigt dök upp (här i Sverige iaf) förrän när Duett mer eller mindre slutat säljas. Eller?4kTRB skrev: ↑16 januari 2024, 13:08:00Läste en Allt om Hobby tidning från förra året tror jag det var. Flera sidor om modeller av Duetter.
Tydligen fanns de som brandbilar, ambulanser, televerksbilar (både i sverige och norge), postbilar + en massa andra varianter.
Väldigt populär modell kort sagt.
Apropå användningar så hade Stockholms Spårvägar, alltså det som ombildades till Stockholms Lokaltrafik (SL) en duett som tjänstefordon. Senare bildade Svenska Spårvägssällskapet bolaget Stockholms Spårvägar (och de hade på något sätt rätt att använda den gamla loggan) och på något vis så hamnade denna duett i deras ägor varpå de använde den som tjänstebil för spårvangstrafiken till Djurgården i Stockholm på 00-talet. Vet inte riktigt vad det blev av den till sist, men den var väl lite för sliten för att göra jobbet där.