Renovering av Volvo Duett

Berätta om dina pågående projekt.
MiaM
Inlägg: 10112
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Renovering av Volvo Duett

Inlägg av MiaM »

HUGGBÄVERN skrev: 15 januari 2024, 19:47:32Bilen hade inga bälten och eftersom bilen framfördes på en snorig vinterväg (underkylt regn) var farten låg men smällen var tillräckligt låg för att knäcka min näsa och skära sönder ett ögonbryn när glasögonen krossades mot instrumentbrädan.
Oj! Kanske läge att ha härdat glas eller laminerat glas i glasögonen ifall man åker bil utan bläten? :roll:
4kTRB skrev: 16 januari 2024, 13:08:00Läste en Allt om Hobby tidning från förra året tror jag det var. Flera sidor om modeller av Duetter.
Tydligen fanns de som brandbilar, ambulanser, televerksbilar (både i sverige och norge), postbilar + en massa andra varianter.
Väldigt populär modell kort sagt.
Den var väl länge det enda rimligt prissatta fordonet i Sverige som hade dörrar med gångjärn på sidorna istället för lucka med gångjärn upptill, kombinerat med rejält rymligt utrymme för last. Har en känsla av att sånt som t.ex. Ford Transit och liknande, och amerikanska skåpbilar, inte riktigt dök upp (här i Sverige iaf) förrän när Duett mer eller mindre slutat säljas. Eller?

Apropå användningar så hade Stockholms Spårvägar, alltså det som ombildades till Stockholms Lokaltrafik (SL) en duett som tjänstefordon. Senare bildade Svenska Spårvägssällskapet bolaget Stockholms Spårvägar (och de hade på något sätt rätt att använda den gamla loggan) och på något vis så hamnade denna duett i deras ägor varpå de använde den som tjänstebil för spårvangstrafiken till Djurgården i Stockholm på 00-talet. Vet inte riktigt vad det blev av den till sist, men den var väl lite för sliten för att göra jobbet där.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17279
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Renovering av Volvo Duett

Inlägg av AndLi »

>Ford Transit och liknande, och amerikanska skåpbilar, inte riktigt dök upp (här i Sverige iaf) förrän när Duett mer eller mindre slutat säljas.

Duetten och Fort Transit lanserades samma år, troligen är det väl så att det var enklare att ta ett lokalproducerat alternativ än att importera Fordar...
När det lokala alternativet slutade produceras så fick man ta in något annat som ersättare...
Mindmapper
Inlägg: 6470
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Renovering av Volvo Duett

Inlägg av Mindmapper »

Storleken skilde ju en hel del på Transit och Duett. Att ha en transit som kombinerad familjebil/företagsbil var nog inte så populärt om man inte hade stor familj.
Dessutom tycker jag att Transiten hade ännu mer plåt ljud än vad Duetten hade. Fast det kanske berodde på att i de jag körde var stolarna urplockade för att få större lastutrymme.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7089
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Renovering av Volvo Duett

Inlägg av Teknikern »

Transiten var en ren budgetprodukt, ja rent av en riktig skitbil rent generellt och gjorde skäl för förkortningen FORD som ju står för *Fordrar omfattande reparationer dagligen*. På en firma jag jobbade fanns en gammal Duett, benämnd "Grisbilen" och en Transit benämnd "Vraket", denna Transit lades det ner åtskilliga timmar på för att överhuvudtaget få skiten att gå från A till B och gärna också tillbaks till A utan bogsering medans Duetten bara gick och gick och gick oavsett väder, temperatur och väglag.

Mot bättre vetande köpte jag en Transit när jag startade firman, sämsta köp jag någonsin gjort och den blev inte långlivad trots försiktig körning och jag tror inte ens den gick att smälta ner till armeringsjärn.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32610
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Renovering av Volvo Duett

Inlägg av säter »

Jag skulle vilja påstå att VW-bussar och VW-pickuper var vanliga denna tidsepok.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Renovering av Volvo Duett

Inlägg av Klickmans »

Svårt att inte vilja minnas sin egen Duett, som renoverades och målades Porsche-röd i Ystad.

Tyvärr fick man inte plats med en hel surfbräda.

Hoppas att din Duett kan tjäna dina syften i många år till, lär ju aldrig hamna på skroten. :tumupp:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MiaM
Inlägg: 10112
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Renovering av Volvo Duett

Inlägg av MiaM »

Säter: Just ja, VW-bussar var nog rätt vanliga också. Hur stod de sig i storleksjämförelse med Duett? De hade ju absolut nackdelen att huvudingången till skåpet var från sidan eftersom motorn bak gjorde bakluckan opraktisk (och dessutom hade den gångjärn upptill, sämre än riktiga dörrar).

Klickmans: Är de bakljusen original eller eftermonterade? Om de var original, bytte Volvo till dessa på slutet? Den duett jag minns hade helt röda bakljus med klassiskt kombinerade blinkers+bromsljus (som på amerikanska bilar).
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7089
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Renovering av Volvo Duett

Inlägg av Teknikern »

Klickmans skrev: 17 januari 2024, 15:16:19 Svårt att inte vilja minnas sin egen Duett, som renoverades och målades Porsche-röd i Ystad.

Tyvärr fick man inte plats med en hel surfbräda.

Hoppas att din Duett kan tjäna dina syften i många år till, lär ju aldrig hamna på skroten. :tumupp:
Just nu tillverkas fästen till bakre bromsoken, den uppgraderas ju trafiksäkerhetsmässigt till en helt annan standard än när den kom från bandet och dagens trafikintensitet samt alla lyckliga galningar i trafiken gör ju att gårdagens system inte räcker till anser jag, den som en gång kört med enkrets trumbromsar och minns det lär hålla med mig.

MiaM, bakljusen på bilden är inte original utan nåt som Epa-folket numera brukar "hotta upp" sina vrak med, original var det röda hela lyktor med broms och blinkers-bakljus och 5/21W och 21W glödlampor.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Renovering av Volvo Duett

Inlägg av Klickmans »

MiaM skrev: 17 januari 2024, 15:28:50 Säter: Just ja, VW-bussar var nog rätt vanliga också. Hur stod de sig i storleksjämförelse med Duett? De hade ju absolut nackdelen att huvudingången till skåpet var från sidan eftersom motorn bak gjorde bakluckan opraktisk (och dessutom hade den gångjärn upptill, sämre än riktiga dörrar).

Klickmans: Är de bakljusen original eller eftermonterade? Om de var original, bytte Volvo till dessa på slutet? Den duett jag minns hade helt röda bakljus med klassiskt kombinerade blinkers+bromsljus (som på amerikanska bilar).
MiaM: Dom valde jag ut själv eftersom båda originalen var krockade (påkörning bakifrån)
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7089
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Renovering av Volvo Duett

Inlägg av Teknikern »

Fäste till ena bromsoket klart så när som att det ska putsas till och få överskottsmaterial borttaget, nu är det bara att fortsätta med det andra som ju ska vara spegelvänt men det går bra mycket snabbare, detta har ju utprovats för det är inte mycket plats att spela på mellan fäste och bromsskiva ytterst. Ingenstans är fästet tunnare än 6 mm, jag tar gärna i lite extra när det gäller säkerhetsdetaljer där ju "överstarkt" inte är till nån som helst nackdel.
20240117_182115.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32610
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Renovering av Volvo Duett

Inlägg av säter »

Det blir intressant att se det där med bromsskölden på plats.
Palle500
Inlägg: 4508
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Renovering av Volvo Duett

Inlägg av Palle500 »

Blir handbromsen en del av adapterplattan?
För övrigt så ser det bra ut som det brukar göra med enkla lösningar som är svåra att få till. Krångliga lösningar är det redan tillräckligt av i många saker.
Bromssköld är det väl inget krav på?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32610
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Renovering av Volvo Duett

Inlägg av säter »

Det är väl en fördel att ha något att sätta bromsbackarna i?
Palle500
Inlägg: 4508
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Renovering av Volvo Duett

Inlägg av Palle500 »

Det var adapterplattan som oket sitter i som jag gissade att han även sätter 140 handbromsbackarna i.
Men visst om du med bromssköld menar det man sätter handbromsbackarna i. Jag tolkar det mera som det skyddet för skivan som många bilar har, vilket även kallas för bromssköld.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7089
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Renovering av Volvo Duett

Inlägg av Teknikern »

Bromssköld är nåt man gärna kan utesluta, skydd för bromsskivan behövs inte iom. att den inte behöver skyddas och är en kvarleva från trumbromsarnas tid. Fäste för handbromsbackar blir en separat del, mer om det senare.
Skriv svar