Per har sönder något

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: Per har sönder något

Inlägg av Glenn »

Intressant, jag har ju två ABC806 utan skärm/tangentbord..
uaxnet

Inlägg av uaxnet »

Glenn har en ABC815 monitor som jag skänker bort dock endast mot avhämtning, tänker inte skicka (hämtas i Falkenberg). Ej provkörd men det står OK på glaset, men viss inbränning finns
20241015_132614.jpg
Tur att man precis skickade iväg PCB för tillverkning för idag dök det upp färdiga kort.

Perfekt storlek för man slipper flytta kortet under mikroskåpet när man skall löda på resten av komponenterna!!!
Det sura var att jlcpcb ville ha $56 extra för röntgen av mina vior som de tyckte var för små...
20241021_154805.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Hade de inte minnet och logiken hemma? Eller vill du löda BGA själv för att visa att du kan?
uaxnet

Inlägg av uaxnet »

Anders

Tyvärr så hade de inte det minnet 29F800 eller 74AHCT245 i wqfn kapsel hemma, det är dåligt med WQFN kapslar överlag hos JLCPCB. De behöver ju vara hyffsat små.
Det är nästan att man skulle kunnat få in en MCU på kortet också.

Men det är inte svårt att löda på så spelar mindre roll
20241021_175751.jpg
Dock är det svårt att se riktigt om man har kortis, däremot ser man att kulorna har tagit bra :-)
20241021_171252.jpg
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Snyggt!

jag anar en framtid med en printerswitch för DE-9-CGA/EGA-kontakten :)
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

uaxnet skrev: 21 oktober 2024, 15:57:27 Glenn har en ABC815 monitor som jag skänker bort dock endast mot avhämtning, tänker inte skicka (hämtas i Falkenberg). Ej provkörd men det står OK på glaset, men viss inbränning finns
20241015_132614.jpg
Det hade ju varit nice, men jag är sällan eller aldrig i de krokarna :/
uaxnet

Inlägg av uaxnet »

Hej alla

För en vecka sedan var jag o lånade lite grejor av en kompis här på forumet. Mest var jag ute efter mjukvara och dokumentation men råkade få hem en Monroe OC8820 och en OC8880 tillsammans med en "Monroe" skärm MM1215 vilket igentligen är en Luxor ABC815 skärm fast med komposit ingång.

Lovade att ta en titt på dem, ägaren hade mycket väl kunna göra det lika bra eller bättre själv men men.
oc8880.jpeg
Som vanligt isär med nätdelen först....
20241029_085657.jpg
Massa fina Rifa här.. Passade även på att byta resten av ellytarna också. Är av skolan byta allt så det även funkar om 20år och man slipper öppna det igen. Och det luktade fisk när jag lödde av några av dem..
En ganska många mätte lite över optimistiskt bra = parallelresistans... Summa av allt var att fyra ellytar var ok inom spec resten var slut
20241029_104009.jpg
Passade även på att dumpa MCUn till tangentbordet en Intel D8748 använder denna läsare https://www.mattmillman.com/projects/hv ... er-reader/
20241030_124545.jpg

Dags att gå på dator delen sen så upp med den på bänken, Den består av två delar moderkort och grafikkort.
Kopplade in RGB2HDMI och den gick igenom minnestesten och var redo för OS disk.
Tänkte att det där gick väl lite för bra. Så stoppade in mitt omgjorda Adrian Blacks Testrom för minne.
20241101_074220.jpg
Och visst var det ett minne som var trasigt (4116)
20241101_084659.jpg
Nu så bootar den som den skall
20241101_080910.jpg
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Trevligt!

Undrar varför RLC-testare inte verkar klara att mäta R+C parallellt trots att det lär vara vanligt felfall på trötta kondingar?

Annars är ju det felfallet man får på kondingar som behöver reformeras, så i princip hade det kanske gått att reformera dessa. Antar att dessa inte direkt är något som är särdeles attraktivt att ha i originalskick med avseende på kondingarna. Nog mer aktuellt för de dryckesburksstora jättekondingarna i en del äldre burkar.
uaxnet

Inlägg av uaxnet »

Jo visst reformering i all ära men hur länge håller de och de som luktar fisk när man löder på det skall bort... tycker jag
uaxnet

Inlägg av uaxnet »

Sen borde det inte vara svårt som du säger att göra en parallellmätning också och få ut läckströmmen över den "nya" resistorn
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Ja, bort med fisk, det lärde vi oss om skolmaten när vi var små :mrgreen: :mrgreen:

annars tycker jag att man kan göra olika från fall till fall. Som vanligt tjatar jag om att Philips elektrolyter från 70-talet, de ljusblåa, brukar hålla ovanligt bra. Minns inte om det var du här i din tråd eller i Anders tråd, eller nån annan tråd, men nån dator gjordes det recap på och de enda kondingarna som var friska av de gamla var de ljusblåa :)

Läckströmmen bör ju gå att mäta med ohm-läget på multimeter, ungefär. Blir ju svårt att ens veta hur man ska speca den, ifall det är behov av reformering så bör man väl ange vilken spänning kondingen börjar uppvisa resistans, snarare än en viss resistans, kanske?

Om man hade ork och utrustning så skulle man kunna göra som Youtubern Tech Tangents som har ordnat mjukvarustyrning av nåt HP-nätagg (med GPIB) för reformering, där han sakta rampar upp spänningen och mäter strömmen och loggar resultatet automatiskt, så den kan stå och puttra några timmar per konding. Åter igen såklart mest bara rimligt på de större kondingarna, men ändå.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Det är märkligt det här med kondensatorers livslängd.
Jag har några (C)NC-styrsystem från tidigt 70-tal och jag har aldrig bytt några kondensatorer.
Inte TTL-kretsar heller för den delen.
uaxnet

Inlägg av uaxnet »

Tror iofs att med just ellytar så blev det lite sämre med start i början av 80-talet. Det som är mer generellt är att ju högre spänning aka >200volt så blir kvaliteten mycket bättre. Vet inte om de är gjorda på annat sätt
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

I början av 80-talet var det någon person som kopierade receptet på vätskan som användes som elektrolytvätska hos en bra tillverkare.

Tyvärr var kopiet av ett GAMMALT recept som inte höll måttet.

Mottagaren av kopi-receptet började sedan att massproducera kondingar där den övriga byggkvalitet var ganska OK.

Sålde dom billigt o många köpte.

Sedan blev som det blev...

Jag gissar att recept-kopian har blivit justerat mååånga efter det men även spridd sig lite vilket ger anledning till att det inte finns våldsamt många fabrikanter av BRA elektrolyter.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Nichicon eller om det var Rubycon, visste att det fanns en spion från ett annat företag hos dom och som ville få tag på receptet på elektrolyten vilket spionen fick tag på till slut och var puts väck direkt efter.

Det som inte spionen eller hans företag visste var dock att det som han hade fått tag på var ett recept som var dit lagt och hade ett medvetet felaktigt recept som man inte kunde se utan väldigt bra kunskaper vilket spionen eller företaget inte hade, och vi vet ju som sagt hur det gick sedan. Jag fick dock för mig detta var på 90-talet.
Skriv svar