Dina mini-projekt!
Re: Dina mini-projekt!
Jag skruvade isär min blodtrycksmätare och upptäckte att den innehåller fler funktioner. Den är förberedd för en knapp till. Trycker man på den så återkallar man minnet som lagrar de senaste 48 mätningarna (raderas dock om man tar bort batterierna).
Så nu tänkte jag sätta dit den knappen. Funderar bara på hur jag gör de smidigast, hur jag monterar den rent fysiskt?
Och vilken typ av knapp som skulle passa? Jag har ju ingen sådan gummiplupp som det ska vara.
"paddarna" på kortet är avsedd för en mjuk ledande gummiknapp. Den befintliga knappen har ca 100-400 ohm när man mäter direkt på den med en ohmmeter. Mätaren reagerar inte om man försöker kortsluta ledarna med t.ex. en skruvmejsel. Däremot går det bra om man använder gummiknappen. Kanske den behöver resistansen för att tycka att det är rätt?
Så nu tänkte jag sätta dit den knappen. Funderar bara på hur jag gör de smidigast, hur jag monterar den rent fysiskt?
Och vilken typ av knapp som skulle passa? Jag har ju ingen sådan gummiplupp som det ska vara.
"paddarna" på kortet är avsedd för en mjuk ledande gummiknapp. Den befintliga knappen har ca 100-400 ohm när man mäter direkt på den med en ohmmeter. Mätaren reagerar inte om man försöker kortsluta ledarna med t.ex. en skruvmejsel. Däremot går det bra om man använder gummiknappen. Kanske den behöver resistansen för att tycka att det är rätt?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
zeus: Skönt att inte bara jag misslyckades på första försöket då 
jesse: Det går inte att slakta någon fjärrkontroll som du har liggande? Man kanske kan skära ut mer än bara en knapp och skära ner "extraknapparna" så att gummit runt om den "riktiga" knappen går att använda som bas så att säga. Hoppas du förstod hur jag menade där... hehe

jesse: Det går inte att slakta någon fjärrkontroll som du har liggande? Man kanske kan skära ut mer än bara en knapp och skära ner "extraknapparna" så att gummit runt om den "riktiga" knappen går att använda som bas så att säga. Hoppas du förstod hur jag menade där... hehe
Om man sätter ett motstånd och en liten brytare då? Garantin verkar ju redan bruten 

Varför är garantin bruten? Den går väl att skruva ihop igen, precis på samma vis de gjorde vid tillverkningen?
Om de nu inte sitter nått "warranty void" klisterlapp så klart...
Om de nu inte sitter nått "warranty void" klisterlapp så klart...
Om nån vill bygga riktigt stor reprap 3D. Så heter byggställningarna burton. Släta rör och universal kopplingar. http://www.byggbasen.com/img/news/1258453593_877.jpg http://www.carenta.com/produkter?DepID= ... dGrpID=139 Vuxenmecano
Skall finnas nått till akvarium med. Det var nått i denna stilen jag ville lösa med svetsade muttrar och gängstång. Funderar på släta rör. Borra ur muttrarna och gänga in låsskruv. Mest i allmänintresse. För att staga upp min scanner/printerbom. Funderar på en hiss till skannern (z-led). 4 gängstänger och en plattform med muttrar i hörnen.
Tillägg: Kee klamp har en del kul vuxenmecano också.

Tillägg: Kee klamp har en del kul vuxenmecano också.
- Mizzarrogh
1802, jepp, Layher som gör "stängerna", eller mer korrekt bommar och spiror mm dock. Burton; krokrör, etc
Basar över ett helt lager sådanadär, gick nog igenom en hel lastbil sådant igår.
Basar över ett helt lager sådanadär, gick nog igenom en hel lastbil sådant igår.

Bra idé. Tror faktiskt jag kan ha något liggande. Får leta lite.sneaky skrev:jesse: Det går inte att slakta någon fjärrkontroll som du har liggande? Man kanske kan skära ut mer än bara en knapp och skära ner "extraknapparna" så att gummit runt om den "riktiga" knappen går att använda som bas så att säga. Hoppas du förstod hur jag menade där... hehe
skära ner... gummi ... bas...

Jag får väl se vilka former jag hittar. Jag tror att de/den fjärr jag har över har separata gummiknappar. Bara man kan få den att passa in i det ovala hålet...
Kom inte på nåt bra sätt att förklara så det blev som det blev
Bifogar en bild där röd linje motsvarar den del man skär ut, gröna linjer motsvarar där man snittar bort de överflödiga knapparna. Det man får kvar blir då mitt-knappen och en rund cirkel med gummi som man kan limma fast på låddan. Typ... 

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Trevkligt projekt!
Får mig att undra varför jag aldrig sett instrument, typ
funktionsgenerator, frekvensräknare, dmm osv. ha fjärrkontroll.
Får mig att undra varför jag aldrig sett instrument, typ
funktionsgenerator, frekvensräknare, dmm osv. ha fjärrkontroll.
- Electricguy
Amatörradio riggar har funnits med fjärrkontroll!
Blev tydligen ingen hit.

- anders_bzn
- Kontakt:
Sun hade också fjärr till någon 21" trinitron. Varför? Jag har aldrig skärmen längre bort än att jag kan nå den...
EDIT: Samma gäller instrument, dessutom finns det ju HPIB!
EDIT: Samma gäller instrument, dessutom finns det ju HPIB!
Den sunskärmen var tillverkad av sony, och exakt samma fansn med sonyloggor, sunloggor och som granitfärgad med SGI-loggor, jag tror till och med att den fanns med applelogga.
- anders_bzn
- Kontakt:
f.petrini:
Jag vet inte hur bra referens det är, men rundradiosändningar kan kanske vara en idé att mäta på?
En variant är om du har möjlighet att ta emot t.ex. SR P1 (där de pratar mycket = många korta pauser) med en AM-mottagare. Blanda in utsignal från din signalgenerator med antennsignalen och ratta frekvens på signalgeneratorn så du får så låg beatfrekvens som möjligt. Mät signalgeneratorns frekvens med frekvensräknaren, den signalen torde hålla sig riktigt exakt på specad radiosändarfrekvens.
Bonus: beroende på vilket materian BNC-kontakterna är gjorda av så kanske de inte behövde rengöring. Om jag fattat rätt så mår försilvrade kontakter bara bra av oxiden, den ger god kontakt. Därför är framförallt en del HF-kontakter försilvrade istället för guldpläterade.
jesse & co: (logikfamiljer)
För att röra till det har det funnits fler knasfamiljer som t.ex. 74Sxx som har samma hastighet som 74LSxx men strömmar som 74xx. Det har också funnits 74Cxx, elektriskt som 4000-serien men med 74-pinout/funktion. Jag har också ett 74HC-kretsar heta 40HC, tror det var Toshibakretsar från 80-talet om jag inte minns fel.
jesse: (blodtrycksmätaren)
Det ser ut som om kortet till och med är gjort för fyra knappar. De stora verkar heta SW3 och SW4, och sen ser det ut att finnas två små SW1 och SW2. Klura på vad de kan fylla för funktion, kanske nåt med att nollställa-fixa-dona minnet?
Angående fjärrkontroll på instrument o.s.v.:
Det är rätt vanligt att en hel klase likadana instrument står på samma ställe. Det blir kanske för krångligt att para instrument med fjärrkontroller med unikt ID?
Instrument har annars ofta "fjärrkontroll" i form av t.ex. GPIB/IEEE-488, serieport eller liknande för anslutning till dator.
Jag har till och med en såndär SUN-skärm med fjärrkontroll. Antagligen är det mest till för att det ska verka cool eller nåt, och/eller för att på ett smidigt sätt få hyggligt med knappar utan att behöva ha en lucka och/eller programmera ett menysystem som klarar sig med få knappar. Min SUN-skärm har INTE nån OSD, man sparade kanske OSD-kretsen genom att köra en standarfjärrkontroll för billigt pris med många knappar? Om jag inte minns fel så är fjärren till min SUN en såndär liten med CR2032 (eller liknande) och membrantangenter, antar att det inte blir jättedyrt att speca membran med eget tryck?
Jag har sett en Idek-skärm som hade fjärrkontroll på foten, rotation + tilt. Där kan man snacka om en funktion bara till för den som ska ha "allt"
Apropå SUN-skärmar tillverkade av Sony så har jag ett par Digital-märkta skärmar tillverkade av Sony som är väldigt snarlika SUN-märkta skärmar som också tillverkades av Sony. De SUN-märkta har såklart 13W3. De Digital-märkta har RGB med sync-on-green, men när (inte om
) man skruvar isär skärmen så finns plats för fler BNC'er som kan användas för kompositsynk eller H+V-synk. Tyvärr behöver man borra i en metallplatta för att faktiskt kunna bestycka med fler BNC'er. Turligt nog så har skärmarna extra BNC'er för vidarekoppling (med brytjack för 75ohm-termineringen!) som kan byggas om till H+V-synkingångar om man vill genom lite kretskortskirurgi + byglande.
Värdelöst vetande ++
Jag vet inte hur bra referens det är, men rundradiosändningar kan kanske vara en idé att mäta på?
En variant är om du har möjlighet att ta emot t.ex. SR P1 (där de pratar mycket = många korta pauser) med en AM-mottagare. Blanda in utsignal från din signalgenerator med antennsignalen och ratta frekvens på signalgeneratorn så du får så låg beatfrekvens som möjligt. Mät signalgeneratorns frekvens med frekvensräknaren, den signalen torde hålla sig riktigt exakt på specad radiosändarfrekvens.
Bonus: beroende på vilket materian BNC-kontakterna är gjorda av så kanske de inte behövde rengöring. Om jag fattat rätt så mår försilvrade kontakter bara bra av oxiden, den ger god kontakt. Därför är framförallt en del HF-kontakter försilvrade istället för guldpläterade.
jesse & co: (logikfamiljer)
För att röra till det har det funnits fler knasfamiljer som t.ex. 74Sxx som har samma hastighet som 74LSxx men strömmar som 74xx. Det har också funnits 74Cxx, elektriskt som 4000-serien men med 74-pinout/funktion. Jag har också ett 74HC-kretsar heta 40HC, tror det var Toshibakretsar från 80-talet om jag inte minns fel.
jesse: (blodtrycksmätaren)
Det ser ut som om kortet till och med är gjort för fyra knappar. De stora verkar heta SW3 och SW4, och sen ser det ut att finnas två små SW1 och SW2. Klura på vad de kan fylla för funktion, kanske nåt med att nollställa-fixa-dona minnet?
Angående fjärrkontroll på instrument o.s.v.:
Det är rätt vanligt att en hel klase likadana instrument står på samma ställe. Det blir kanske för krångligt att para instrument med fjärrkontroller med unikt ID?
Instrument har annars ofta "fjärrkontroll" i form av t.ex. GPIB/IEEE-488, serieport eller liknande för anslutning till dator.
Jag har till och med en såndär SUN-skärm med fjärrkontroll. Antagligen är det mest till för att det ska verka cool eller nåt, och/eller för att på ett smidigt sätt få hyggligt med knappar utan att behöva ha en lucka och/eller programmera ett menysystem som klarar sig med få knappar. Min SUN-skärm har INTE nån OSD, man sparade kanske OSD-kretsen genom att köra en standarfjärrkontroll för billigt pris med många knappar? Om jag inte minns fel så är fjärren till min SUN en såndär liten med CR2032 (eller liknande) och membrantangenter, antar att det inte blir jättedyrt att speca membran med eget tryck?
Jag har sett en Idek-skärm som hade fjärrkontroll på foten, rotation + tilt. Där kan man snacka om en funktion bara till för den som ska ha "allt"

Apropå SUN-skärmar tillverkade av Sony så har jag ett par Digital-märkta skärmar tillverkade av Sony som är väldigt snarlika SUN-märkta skärmar som också tillverkades av Sony. De SUN-märkta har såklart 13W3. De Digital-märkta har RGB med sync-on-green, men när (inte om

Värdelöst vetande ++

- Electricguy
Hade problem med att all värme från elementet samlades under bordet på bilden. En gammal server rack fläkt (140mm), en bit RK som "snöre" och ett variabelt nätagg monterades för att blåsa ut varmluften i rummet från bordet. Fungerar jättebra! Är varmt och skönt i rummet nu!