Jojje's & POS fräs har fått en lillasyster.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Det här med frakt är alltid lurigt. Vad tar exempelvis ELFA för att skicka ut ett paket idag? Posten är ju snuskigt dyr så fort man kommer upp lite i vikt (en ringtrafo är svintung :x )

Ofta har företag någon form av avtal med posten eller annan speditör som gör att deras fraktpriser ofta blir oslagbara :shock: Jag skulle utan att veta gissa på att det blir så dyrt med frakten från v-g till alla som vill vara med att det äter upp vinsten av att sambeställa! Men kolla gärna upp detta så jag inte lurar er...

Edit: kollade lite snabbt... ELFA tar 75:- för 20kg och posten tar 275:- för samma vikt! Det betyder att det finns 200:- att handla gotta för hos ELFA! Om man räknar på lägre vikt tar posten 130:- för 3kg (minsta vikt för paket) och då har man alltså ändå 55:- över på ELFA.

/PeterH
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

PeterH:Räknar med att kunna stoppa ner i postern förfrankerade kuvert, de största är faktist väldigt stora. Kolla här så ser du själv.

Man får ha upp till två kilo i dessa kuvert och trafon väger 1,553 kg (enligt ELFA). Så det BORDE gå tycker jag. Storleken hittar jag inte men den större trafon nedanför är 13x13cm.
Användarvisningsbild
gurgalof
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gurgalof »

v-g skrev:Är det någon som ens är intresserad av samköp av delar till nätagg som jag frågade tidigare? Börjar bli dax att komma till skott skulle själv kunna hålla i det om ingen annan känner sig manad. Men då kag kommer sitta mitt i en flytt så får någon annan ta reda på exakt vilka komponenter etc som bör inhandlas och från var.

Priserna är som följer från ELFA (56-124-78 ):
1 st 358.00 --> 447,50 inkl moms
5 st 302.00 --> 377,50
10st 261.00--> 326,25

10 st ger alltså drygt 120 kronor att handla godis eller äpplen för. Medans 5 ger en 70lapp att köpa ett stort lass potäter för.

Frakten bör kunna bli billigare än om var och en beställer då man borde kunna mosa ner trafon i ett färdigfrankerat kuvert. Dvs några kronor till på ovanstående.

Edit:Smiley som inte sku var.
Om jag får lite hjälp av er på forumet, skulle jag kunna hålla i det...
Jag har nära till en Elfa butik, och jag får även 7% studentrabatt...
Användarvisningsbild
Groover
Kontakt:

Inlägg av Groover »

Hur går det med leveranserna. Blir ju helt otålig när man ser ihopsättningstråden :D
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

gurgalof:Tyvärr verkar intresset vara svalare än antarktis så det blir nog till att köpa varsitt :cry:
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Lite synd att det inte finns 20V-transformatorer. Det hade varit helt perfekt.
24 är för mycket. Det funkar om man ska göra ett reglerat agg, men inte bara brygga och konding. Visserligen kan man sätta en bunt effektlikriktardioder i serie...
Borre

Inlägg av Borre »

Om man vill göra ett enkelt reglerat nätagg vilken spänningsregulator är att föredra om man har 34-35V efter likriktning och glättning och man vill ha ner den spänningen till 30V?
Är det dumt att parallel koppla tre stycken LM317? Eller kanske en LM1084 som ger 5A?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jag skulle satsa på en krets som tar allt, och dessutom har low dropout, exempelvis just LM1084.

Det är lite bökigt att få till flera parallellkopplade regulatorer, och dessutom har lm317 3V spänningsfall vid max ström. LM1084 har 1,3V. :)

Glöm inte att du förutom en rejäl glättning, måste ha en rejäl buffert efter regulatorn. Vid start av agget kommer regulatorn att gå på knäna vid uppladdning av utgångskondingen, så strömbegränsa på lite mindre än 5A. runt 4-4,5A. Då laddas kondingen upp lite lite långsammare (knappt något du märker av), men man skonar både krets och konding.

så: trafo - likriktning - glättning - regulator - buffert - styrkort.
Montera lämpliga småkondingar runt regulatorn efter databladets rekommendationer.
Du bör iaf ha 10000µF glättning, och 10000µF buffert.
Minst. ;)
larky
Kontakt:

Inlägg av larky »

Electrokit har 21Volts ringkärnor, är det något som man borde satsa på?

http://www.electrokit.se/item_show.php?code_no=41000248
Borre

Inlägg av Borre »

Då blir det nog till att fixa någon lösning med LM1084. Men en liten fråga bara, vad har den för max inspänning, ser inte det i databladet och på nationals sida står det: "InputMax Voltage 25, 27, 18, 29 Volt" ?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Ja jäklar... i databladet på Elfa, står det att LM1084-ADJ tål en maximal inspänning på 29V. Då var ju det bara att glömma då...

[edit] Inte alls!
LM1084-ADJ tål en maximal SKILLNADSSPÄNNING mellan in och ut, på 29V. Du får ju typ 5V i skillnad, så det ska ju då vara lugnt.

Sätt också ett motstånd mellan jord och utgången på regulatorn, så att det alltid går minst 5mA där. (5,6kΩ för 30V) Regulatorn vill ha minst 5mA belastning för att tillförlitligt kunna ge ut rätt spänning.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Groover skrev:Hur går det med leveranserna. Blir ju helt otålig när man ser ihopsättningstråden :D
Jag tänker på er hela tiden, varje dag, 24/7. :)

Hoppas ni har lite extra tålamod. Jag försöker att fixa barnsjukdomarna före jag skickar ut för många.
Jag fräste inte alla delarna på en gång, speciellt inte dom som jag inte var någesånär säker på.
Sen har inte jag heller kunnat testa fören jag fick dom satans rören. :evil:

Kan inte ni som har mest brådis höra av er, så skickar jag så som det är nu. Ni andra som vill vänta på att dom första kaninerna har testat, slipper iaf dom värsta "tabbarna". :D
Inte för att jag hittat några grovisar, men det är som med bilmodeller som läggs ner. Det är då dom är som bäst. :wink:
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin

Inlägg av GeekJoan »

Jag väntar hellre och få en maskin som buggarna försvunnit ifrån.
Kommer gärna ut och hälsa på någon helg även om maskinen inte är klar.
Användarvisningsbild
Knotas

Inlägg av Knotas »

Jojje:
Jag våndas men stålsätter mig lite till. :roll:
Fungerande glappfria muttrar och stadiga rör är vitala delar.
Likaså en välbalanserad Kress.

Jag ser helst en enda komplett leverans utan postkrångel fram och tillbaka.
Störst chans till det är säkert att låta dig samla tankarna lite.

Bryt inte ihjäl dig, det finns alltid tid för en gin & russian med lime. :!:
Den tänkaroljan löser de flesta världsproblemen. :)
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Tack för att ni väntar tålmodigt, vi får hoppas på att det inte dyker upp nya konstigheter nu bara.
Det med rören gör jag inte så mycket åt nu, förutom annan infästning. Vad man än gör så kommer det att flexa någonstans. Ska det bli flexfritt, så måste allt ändras, även prislappen, som åker upp några tusen skulle jag tro. Det kommer säkert att funka till det maskinen var tänkt till från början. Ev. kan man byta rör senare om man tycker man "måste".

Men Knotas då. Det är ju varken jul eller födelsedag, då kan man väl inte olja tankarna med sånt. :D
Jag oljar med samma sak hemma som i Thailand, Club Soda. :wink:

GreekJoan:
Det är bara att komma när som helst. Jag är hemma å pysslar med Lillsyrran nästan dygnet runt.
Skriv svar