Jojje's & POS fräs har fått en lillasyster.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Det var inte lätt att få tag i rör inte. Verkar som halva mek-gänget här i stockholm består av puckon med för mycket pengar.
Dom senaste gökarna har haft ca sex veckor på sig att fixa fram några rörstumpar. Dom fick ca 100 meter från tysklandet för minst en&enhalv vecka sen, men fortfarande har dom alla tio fingrarna kvar i arslet. Senast idag så ville dom ha ett par dagar till på sig att få ut några till att trycka på nån knapp på kapen, men då lessnade jag totalt och bad dom dra dit pepparn växer. Konstigt nog så förstod han mig. :D

Ringde till Tolle, en gammal kompis som gör MC-delar, och frågade vart han får sina rör ifrån. Ringde sen Welland i Spånga, å dom hade massa 22mm och ca 4 meter 20mm. Dom skulle kapa upp i morron och jag kunde hämta dom på eftermiddan. Fattas det nåt, så ligger Ståldepån nästan granne.
Nu är det bara att hoppas på att dom inte är lika puckade som dom på Fabri är, som nu ligger inne med 100 meter rör dom inte har användning av + att dom gick miste om en handel på runda slängar 7 lakan. :lol:

Priset skulle också bli ca 3000:- lägre, så det var nog lika bra att det blev som det blev. Så i morron eftermiddag, då vet jag hur det blir.
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Inlägg av pcmper »

He He det är väl sådana där gökar på Fabri som man kallar för nollåttor :D
Borre

Inlägg av Borre »

Om du får rören imorrn när tror du då att satserna är klar för att skickas?
anton

Inlägg av anton »

Jojje, då du är klar med denna fräs, och alla har fått sina och affärerna är slutförda. Gör en som man kan fräsa aluplåt med, som är lika prisvärd som denhär lilla grymma fräsen, så köper jag den direkt! (;
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jojje går back på den här. Bara linjärlagrena till en robustare fräs kostar lika mycket som hela lillsyrran...
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Till dom som inte ska ha nån Kress, kan jag nog få iväg nåt på fredag.

anton. Det är inte så lätt att göra den så mycket stadigare för samma pris som med MDF, men jag ska snacka med några jag känner nu när dom kommer hem från semestrar och liknande bortkastad tid. :D

Om man frågar andra hållet. Vad skulle du/ni vilja betala för en fräs i aluminium eller liknande material?

Edith:
Jag började snacka lite med Welland som kapar rör. Han verkade vara intresserad och känner flera andra ställen som har CNC-styrda maskiner som behövs vid tillverkningen av delarna. Använda kullager på samma sätt som Lillsyrran kanske funkar även på en sån maskin. Det är iaf bra mycket billigare än linjärlager, och helt glappfria.
Ska även titta lite mera på typ sån maskin som H.O gör. Den ser stadig ut. Kan man bara få ner priset så ... :)
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Jojje: det råkar inte vara så att man skulle kunna komma och hämta alltihopa (förutom kress) hos dig i morgon eftermiddag?

Är nämligen ute och åker i stan i morgon pga andra saker...
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Det skulle nog gå helt utmärkt. Ring först, så vi är säkra på att jag hämtat rören. Glöm inte heller att ta med Kressen du har.
Användarvisningsbild
Anahka1975

Inlägg av Anahka1975 »

Då kanske du får iväg ett paket till mig med då, så jag har det innan helgen? :roll:

Man är ju lite lätt sugen på att få börja montera ihop...

Ang kressarna följer jag utvecklingen här på forumet, har bara provkört min utan verktyg i men jag märkte då inget skumt.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Då ska jag ta och planera för att åka förbi dig på eftermiddagen då :)

Klart jag tar med kressen, måste ju kolla att du har fått måtten rätt :lol:
anton

Inlägg av anton »

Aha, okej, ja jag ber om ursäkt om jag inte är så insatt i vad det kostar att bygga en cnc och sådär.. :)

Jadu, lite svårt o sätta något pris, men om denna gick på 3,5k (om jag nu minns rätt).. Så kanske det dubbla ungefär, om den klarar att fräsa i alu. Kan det vara lämplig prisklass? Eller ligger jag helt fel? :oops:
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Jepp anton, du ligger tyvärr helt fel. :(
7k är nog ca priset för v2 av Lillsyrran.

Tar jag inte helt fel, så gick H.O's på ca 40 lakan.
Så runt 15-20 tusen blir det nog.
anton

Inlägg av anton »

Herrejösses. Var jag så fel.

Vad hade du tänkt gjort för ändringar i det stora hela till v2 lillsyrran? Om en sån skulle kunna räcka till åt ens behov.

Fräsa beslag i 2-3mm alu är väl det jag har störst behov av, vet inte riktigt hur kraftig fräs man behöver för det..

Tänker du satsa på att den ska klara hårdare material än första versionen eller större arbetsyta? Eller kanske bara en allmänn uppfräschning med lite robustare konstruktion kanske.. Några ledtrådar du kan ge oss? :)
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Anton, min fräs kommer nog kunna fräsa bra i alu, och den har väl kostat 30-35k och är inte klar ännu....
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Största skillnaden mellan v1 och v2 är att jag inte ska gå med förlust. :wink:
Sen får vi se vad vi kommer fram till, men nåt måste det väl bli. :D

Ska man få den stadigare måste man använda annat material, tex aluminium. Min första fräs fick jag laserskuren i 3mm svartplåt. Det funkar också ganska bra. Jag bor ca 500 meter från Stockholms Vattenskärning, så jag får väl poppa in där å flura lite. :)
Skriv svar