Skulle ju sätta i minne i min A500 igår, ett original commodore A501 men dessa innehåller ju en RTC, och är dessvärre inkapslade i en ihoplöden plåtlåda:
(lånad länkad bild)
Var ju lite bök att löda isär den men inga direkta svårigheter, och då såg det ut såhär:
a501.jpg
Bertydligt mindre gucka än väntat, så bort med batteriet och bort med batterigucket.
Sen byggde jag en liten adapter för att koppla in två paralellkopplade backupkondensatorer istället.
a501_fixed.jpg
Det blev bra och klockan funkar, kanon.. bara ett problem.. MINNET funkar ju inte, vilket jag dumt nog inte testade innan..
Efter lite google så verkar det som att det vanligaste felet är falerande minneskretsar, suck.. får kolla om jag har nåt liggandes..
jaja, behöver klockan mer än minnet då det är slowmem f.n, och jag har 128M fastmem i maskinen, planen var dock att byta till en fetare agnus och använda trapdoorminnet (A501) som chipmem istället, 512k är lite lite, 1M är bättre.
Tyvärr är maskinen en med Rev5-moderkort, vilket gör att det är en bökigare operation (skära av ledningsbanor osv) än på Rev6 och nyare där det finns jumpers för ändamålet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.