Visa upp vad vi fräst.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
m_thread

Re: Visa upp vad vi fräst.

Inlägg av m_thread »

Tack för berömmet :)

Jag har 4m Lapp-Ölflex 4x1,5 liggandes hemma som ska användas till spindelmotorn :) Har inte hunnit byta ut den och tänkte vänta tills panelen var klar... Tanken är att köra skärmat så mycket det går, från VFDn till XLR-kontakten och sedan hela vägen ut till spindeln. Dessutom blir det ett nätfilter mellan VFD och resten av elektroniken innan det är helt klart. Hela chassit, även plåtarna som all elektronik sitter på är jordplan som det är nu.

Jag tror jag ska försöka hitta en annan tejp. Den jag använder är en vävtejp, jag har för mig att det finns mattejp som inte innehåller någon väv, den borde funka bättre.

EDIT: Den som söker han finner Tejp hos Clabbe :tumupp: som tydligen går att riva av, dvs ingen väv.
/F
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

Använder detta:
Bild

EDIT: Ok, den från classe ser ju bra ut :) Men det finns ju varianter som lämnar kladdigt limlager efter sig och det gör inte tejpen ovan.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Jag kör med dubbelhäftande tejp från Biltema, fungerar utmärkt. Lämnar inga limrester, inga problem att fräsa igenom och sitter stenhårt (För hårt kan tyckas ibland :oops: ) :)
Användarvisningsbild
lizerdboy

Inlägg av lizerdboy »

Samma här , dubbelhäftande är gött.
köper min på Bauhous eller hur dom nu stavar :D
Användarvisningsbild
ghost_rider

Inlägg av ghost_rider »

Fick testat ett gravyrläget i cambam. Det funkade bra tycker jag! :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Helgesson

Inlägg av Helgesson »

Prova på lite fräsning i alu med 6040 fräsen. 300mm/min och 1mm per pass med en 3mm 2skärs pinnfräs. Varvtalet har jag ingen större aning om vad det låg på, tog det som kändes bra. Kylde endast med luft, tror det kan va en av anledningarna till de skäggiga kanterna, skrapade bort det värsta innan bilden togs.
2012-04-08_20-10-38_307.jpg
Testa lite 3D fräsning med.
2012-04-09_19-58-02_286.jpg
Ska bli fälgar till en 1/10 bil så provfräste lite i MDF.
Matade på i ca 1000mm/min och tog bara 2mm i grovpassen. Sen vid finkörat så stega jag neråt med 0.1mm för att försöka få lite finare yta men känns mest som att det bara vispar runt i MDFen och drog fram fibrerna.
Nån som har nått tips på hur man förbättrar ytan på MDFen vid finkörning?
Sen ska de fräsas i aluminium eller plast när jag fått tag på nån skiva som är ca 26-30mm tjock.

Fälgarna frästes med en vanlig 2mm fräs då jag inte har köpt nån ballnose än...
2012-04-09_21-07-57_318.jpg
Användarvisningsbild
dadde
Kontakt:

Inlägg av dadde »

Här kommer bilder på de första frästa prylarna i min nya lillasyrra:
Bild

Frästes i 300mm/min 1.5mm(hela tjockleken) per pass med 1mm diamantbelagd carbidstål med diamantmönster snurrande ca 30K RPM(6an på Kress 800:an).

Här är en film när den kör:

Mycket nöjd än så länge :D
Ska dock experimentera lite med matningshastighet mm.
m_thread

Inlägg av m_thread »

Snyggt David!

Får man fråga var du köper laminatet ifrån?

/F
PopUnoNkoK

Inlägg av PopUnoNkoK »

Snyggt!
Har du tänkt sälja kit eller liknande. Eller är det bara egna reservdelar/till vänner osv?

Jag har precis börjat fixa ihop min första Quad. Blir en billig enkel variant och så är tanken att uppgradera lite eftersom. Har haft ett kitt med motorer, ESC, props, osv ett bra tag men aldrig fått "tummen ur". Men nu ska vi se om det inte ska gå att få upp den i luften.

//Peter
Pakko

Inlägg av Pakko »

Graverade en kompis knivblad... Lite jobbigt att få bladet hyffsat rakt, men de gick någorlunda iaf
Användarvisningsbild
dadde
Kontakt:

Inlägg av dadde »

PopUnoNkoK skrev:Snyggt!
Har du tänkt sälja kit eller liknande. Eller är det bara egna reservdelar/till vänner osv?

Jag har precis börjat fixa ihop min första Quad. Blir en billig enkel variant och så är tanken att uppgradera lite eftersom. Har haft ett kitt med motorer, ESC, props, osv ett bra tag men aldrig fått "tummen ur". Men nu ska vi se om det inte ska gå att få upp den i luften.

//Peter
Jag säljer just nu själva tricopter kropparna på min sida; http://www.rcexplorer.se/files/CNCTricopterSale.html

Sitter själv just nu och ritar på min nya quad design :) Om det blir något att ha så kanske jag kränger några kit av dem med :)
Agwan

Inlägg av Agwan »

Helgesson: Du har exakt lika dana vågor i din fräsning som jag har (På alukörningen). Vad har du för maskin? Jag tänker på de ränder du får när du kör längsmed (ränderna 90 grader till körriktningen). Är det inte så att du har exakt lika långt mellan de ränderna som du har i matning per varv på skruven?

Några idéer hur man kommer bort från dem? Jag mätte upp med ett ordentligt mätmikroskop och för mig är skillnaden 28 µm när jag fräser en plan vägg. Tillräckligt för att man skall se och känna felet/vågen.

Kanske bara att se till att linjera upp skruven bättre och kanske styva på konstruktionen lite.
Användarvisningsbild
Helgesson

Inlägg av Helgesson »

Agwan:
Jo mönstret upprepar sig med 5mm mellanrum, dvs stigningen på kulskruven.
Skulle tro att det är skruven som kan va något skev och ge lite olika tryck beroende på vilket läge den står i. Men har inte orkat o kolla upp det än. Vad jag kan minnas så kunde man inte känna förändringarna på det frästa stycket, men jag kan ju minnas fel. Har förlagt biten så kan bli lite svårt o kolla på den nu, men den dyker nog upp.
Det är en chines 6040.
Vad kör du för maskin?
Agwan

Inlägg av Agwan »

Min är hemmabygge. Jag trodde också att skruven var böjd /skev på något sätt i början. Såg det egentligen som osannolikt, men ändå kanske. Tills jag såg att alla tre skruvarna faktiskt hade samma tendens att kasta lite.

Nu litar jag nästa på min far som från början sa att det nog inte var skruven utan kilen på påverkar. Inte för att det är kilens fel, utan att skruven inte är riktigt rakt upplinjerad och att den då påverkar skruven lite.

Jag funderar iaf på att plocka ner maskinen och montera ihop den igen från början lite mer ordentligt. Iaf när jag väl köpt ett plant fint bord till den. Så jag tänkte passa på att linjera upp då. Just nu lider jag inte så mycket av 28 µm.
Användarvisningsbild
Helgesson

Inlägg av Helgesson »

Du får gärna säga till om du blir av med mönstrena :)
Jag ska exprimentera vidare med olika hastigheter och hur djupa pass som går och se om det är nått som påverkar.
Jag tycker att "X" axeln går riktigt mjukt och jämt, till skillnad från "Y" axeln som jag tror är lite skev då den går aningen trögare vid ett visst läge när man skruvar, annars så är det kanske smörjetort i muttern på den axeln....

Hade det varit tvärt om att mönstrena hade blivit på "Y" axeln så hade jag ju förstått varför men nu så är det ju tvärt om...
Skriv svar