Bygge av lindningsmaskin

Användarvisningsbild
rvl

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av rvl »

Jag har nånstans digiteringsplatta av mustyp. Kanske 30+ år gammal teknik. Ger absolutkordinater och knapptryck via serieport. Kretskortet i "musplattan" är indelat ca 2x2 cm stora rutor och själva musen har en spole med ca 5 cm diameter. Vågar inte säga nåt om upplösningen nu såhär på rak arm. Innanför musspolen var det ett genomskinligt fönster med hårkors. Ingen stor yta. Typ 2x2 dm.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Inlägg av Spisblinkaren »

Intressant med gammal teknologi.

Vad tros förresten om 12VAC-matning av lysdioden (med förkopplingsmotstånd, naturligtvis) i min pedal?

Kommer 50Hz-blinket störa?

Jag har känslan att LDR:er är ganska långsamma och denna matningsmetod förenklar för mig ty jag har 12VAC-väggvårtor så jag kan gödsla med dom :D

MVH/Roger
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Har du inte ens en sketen diodusling att skjuta till?!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Varför det?

MVH/Roger
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Lysdioder mår inte alls bra av att drivas på AC. De brukar tåla en maximal backspänning på ca 5V.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Jag har hört detta förut men jag har byggt en steg-trafo (finns som tråd) och i den stegtrafon räknade jag ut att RMS-strömmen halvvågslikriktad blir A/2 eller Ue/sqrt(2) så jag beräknade bara fram ett förkopplingsmotstånd för 5mA och slängde dit hela arrangemanget rätt över 230VAC, funkar alldeles utmärkt :D

Det tycks finnas alldeles för mycket betänkligheter av problem som inte existerar i elektronikvärlden.

Ett annat exempel är att om NAND-grndar (4093 t.ex) skall användas som inverterare så bör man inte dra ihop benen (vilket är allra enklast och fungerar utmärkt) utan man ska dra andra benet till Vcc... :doh:

Ett tredje exempel är att många vior på en konstruktion är dåligt ur kvalitetssynvinkel :doh:

Jag vet dock av professionell erfarenhet att vior faktisk är lite sårbara och kan sluta fungera så helt fel är inte det tänket.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Det där med att inte dra ihop båda inputtarna på en nandgrind har jag aldrig vare sig sett eller hört. Det görs överallt och funkar utmärkt.

Men att lysdioder kan gå sönder med för hög backspänning är inte trams.
Eftersom lysdioden inte leder baklänges, går det ingen ström i motståndet, och då ligger HELA matningsspänningen över lysdioden. Jag har pajat mer än en pga det.
Att det funkar för dig med just den lysdioden betyder inte att det funkar för alla.
Det står under absolute maximum ratings i varenda datablad för lysdioder. Om du tycker att alla tillverkar ljuger så får du väl tycka det. :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

hmm, konstigt att min LED tål det då.

Fast den kanske är lite speciell för den kommer med tåtar och sockel för panelmontage, men det sitter inget förkopplingsmotstånd i den så det är en typ 2V grön som jag nyttjar.

Hur var det nu med min fråga, kommer 50Hz-fladdret i LED påverka LDR nämnvärt?

MVH/Roger
PS
Mest tror jag naturligtvis att tillverkarna ljuger :D
Användarvisningsbild
rvl

Inlägg av rvl »

Ta två LEDdar så skyddar dom varann och ljusfrekvensen dubblas?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Det där var ju ett lysande bra förslag, varför tänkte jag inte på det?

Personligen tror jag inte att 100Hz-flimmer är nåt problem ty LDR är tröga, jag är tämligen säker.

Samtidigt, vad är det jag vill göra?

Jag vill styra en motors hastighet (egentligen både en borrmaskins AC-motor och en lågspänd DC-motor).

Motor-"rippel" på 10%, vad spelar det för roll?

Jag får klura lite för jag har en byggsats från Josty-Kit (AF356) som är en Triac-styrning.

Kan jag på nåt sätt kombinera utsignalen från min pedal så att jag BÅDE kan nyttja Triac-styrningen OCH en eventuell DC-motor till lindningsmaskinen?

Jag vill nödvändigtvis detta.

AF356 nyttjar en pot på 100k men jag tror jag kan bygga om den till lite vad som helst, det handlar ju bara om tändvinkel.

Men vad ska jag ha för motor till lindningsmaskinen?

I min motorpark har jag nu:

1) 2st Modellflygsmotor (snabba som fan men förmodligen inte så starka, speciellt på låga varv)
2) 1st Bipolär Stegmotor (MadModder har lärt mig att sin/cos på lindningarna och den snurrar fint som motor samtidigt som hastigheten bestäms av frekvensen) och stark tror jag också den är för den är rätt rejäl, bävar mig lite för linjär analog drift dock men det finns effekt-OP (jag har själv byggt en men den är något klumpig). Frågan är här mest hur man frekvensjusterar utan att tappa den 90-gradiga fasförskjutningen.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

En bild jag hittade lite snabbt.
Det vanligaste är ju att man gör på antingen ena eller andra viset. :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

En konding också?

Vad fan ska kondingen vara bra för? :)

MVH/Roger
PS
Det här blir ju mer och mer onödigt komplicerat :D

1k, dessutom det blir ju 230mA genom dioderna :rofl
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Och du tycker DET är komplicerat. Tar bort flimmer, för flimrar gör LEDen även om dina ögon inte ser det. LEDar funkar inte som glödlampor där glödtråden inte hinner svalna mellan spänningstopparna.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Vadå tar bort flimmer, motivera.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Ang. kondensatorn. Den tar inte bort flimmer...
Om du driver direkt på 230V, då behöver du en konding om du inte ska elda upp en jäkla massa onödig effekt i motståndet.
Kapacitiv spänningsdelning kan du läsa på lite om. Man utnyttjar den 90-gradiga förskjutningen mellan ström och spännning som blir, och det blir knappt någon värmeutveckling alls i slutänden. Det mesta av spänningen ligger över kondensatorn, och det går max 20mA genom lysdioden trots 1kΩ.
Runt 20V drivs lysdioden med där kan jag tänka mig. Har inte räknat på det. Det är nog mindre ändå. Motståndet används mest för att det inte ska bli en strömrusning vid tillslag,, och då döda både konding och lysdiod.
Detta används i varenda billig LED-lampa, digitala uttagstimers, fjärrstyrda eluttag mm. Det sitter inga transformatorer i dessa...

Om du sätter 47k i serie med en lysdiod och driver med 230V, så utvecklas lite drygt 1W i motståndet. Varmt...

Här kan du räkna lite. Lite väl komplicerat för en lysdiod dock. :D
Det är kondensatorn som bestämmer strömmen.
Bild
Skriv svar