Laga Esselte 100 (skoldator)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Mortsde

Re: Laga Esselte 100 (skoldator)

Inlägg av Mortsde »

Ronny skrev:
Jan Almqvist skrev:
Mortsde skrev: Vi kallade maskinen kort och gott för "Didacten". Någon som vet något mer om denna? Jag har tyvärr inget material kvar om den...
Min minnesbild är en "Didact" i ljusblå plåtlåda med omkopplare och knappar för run och single step. ( Troligen 1978 eller 1979 )
Jag har samma minnesbild som Jan angående Didacten. Har letat efter bilder ute på nätet bara för att finna att det jag letade efter fanns här på EF i maha's tråd:
Skänkes: Lär dig använda mikrodatorn (utrustning+litteratur)
Det var på denna "plattform" jag började lära mig Motorola assemblerprogrammering. Mycket roligt och givande. Måste varit omkring år 1989 och några år framåt.
En del har tur må jag säga, att få ett par Didacter till skänks, fantastiskt!! Själv letar jag fortfarande och kommer nog att göra så ett tag, det verkar inte som om dessa är i omlopp om de ens finns kvar. I veckan gjorde jag en räd på Kungliga Biblioteket och hittade ett antal dokument som jag läste med stor förtjusning. Jag hittade beskrivningen på "Mikrodator 6802" från 1983 och en del lärarmaterial som jag kände igen. Jag tog några bilder med min mobil och satte ihop denna PDF med kretsscheman och också listningen på LED pong spelet som jag nämnde tidigare. KB rocks! :) På bilden nedan kan man se den tidiga konstruktionen innan den fick namnet Didact:
Bild
Användarvisningsbild
xrayspex
EF Sponsor

Inlägg av xrayspex »

Nice! PÅ Berzelius i Linköping hade vi Didact 6800 :)
Användarvisningsbild
YD1150

Inlägg av YD1150 »

Grävde i mina gömmor och hittade detta:
Didact 1980 del 1.jpg
Didact 1980 del 2.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Mortsde

Inlägg av Mortsde »

Å tusan, var det fler som konkurrerade om att bli skolornas assembler role model? Kanske Mikrodator 6802 inte alls har med Didact att göra? Men det står Mikrodator 6802 på Didact ritningen också, hmmm , någon som vet hur det ligger till, var det samma gäng som konstruerade den här serien med skoldatorer?
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

"Mikrodator 6802" låter ju iofs som en väldigt generisk beskrivning av en mikrodator baserad på just motorola 6802 :)
Användarvisningsbild
Mortsde

Inlägg av Mortsde »

Jo schemana i PDF:en och bilderna ovan är i det närmaste identiska. Det kan ju vara någon på Motorola som gjort ref designen, det verkar finnas en massa roliga labb tillbehör som isf borde funka med samtliga inkarnationer via de båda PIA kretsarna.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Det var några lärare på IFM på Linköpings universitet som hade ett bolag som hette Didact. Om jag inte minns fel eller är felinformerad ingick Arne Kullbjer, Lasse Björklund och Anders Andersson. De gjorde en del kul konstruktioner med MC68xx. Slutet av sjuttiotalet början av åttiotalet.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jäklar, jag kände så väl igen namnet arne kullbjer men kom inte på varifrån, efter lite googling visar det sej att han skrivit datorböcker, till och med för spectravideo.. lär ju vara därifrån..

Bland annat denna som är omöjlig att få tag i..

http://libris.kb.se/bib/7271406

..Borde fixa ett fjärrlån på den vid tillfälle..
Användarvisningsbild
olalofberg

Inlägg av olalofberg »

Tror det är en såndär blå jag har haft liggande i många år. Tyvärr bestämde jag mig för nåt år se att jag inte skulle spara den intakt längre, tror jag behövde nån komponent. Men korten och nätdelen ligger kvar här...
Den hade dock en såndär liten led-display med linser. Och lite andra knappar. Fanns på mitt gymnasium 89 men var nog gamla redan då.
(Kollar nu) jo, det står didact mp68a på moderkortet...
Kul detalj är att kretsarnas typbetckningar verkar vara etsade i koppar under hållarna, då skulle man ju kunna kicka igång den igen...
Användarvisningsbild
Mortsde

Inlägg av Mortsde »

olalofberg skrev:Tror det är en såndär blå jag har haft liggande i många år. Tyvärr bestämde jag mig för nåt år se att jag inte skulle spara den intakt längre, tror jag behövde nån komponent. Men korten och nätdelen ligger kvar här...
Den hade dock en såndär liten led-display med linser. Och lite andra knappar. Fanns på mitt gymnasium 89 men var nog gamla redan då.
(Kollar nu) jo, det står didact mp68a på moderkortet...
Kul detalj är att kretsarnas typbetckningar verkar vara etsade i koppar under hållarna, då skulle man ju kunna kicka igång den igen...
Jag ger den gärna en chans Ola, du kan få tillbaka den när jag fått igång den och dragit ur ROM:en som jag behöver för ett annat litet projekt. :) PM:a mig isf så ska du få address. / Joakim
Användarvisningsbild
olalofberg

Inlägg av olalofberg »

Jag behöver nog inte ha igång den... Däremot satt två epromar kvar, jag skulle ju kunna läsa ut dem åt dig men har inte min gamla dos-eprom-läsare igång just nu... Hmmm
Antingen det elle skickar jag dem, ska fundera lite.

(Har funderat.. Och kollat :)

Det verkar vara keramiska promar (inget fönster), från 84
Typbeteckning m1-7641-5 tveksam att min läsare klarar dem.
Det står 93448 på kortet under.
Krånglar nog inte med det nu. Du får dem för frakten, 20:- ?

Eller jag kanske kan skicka båda korten för 50:- ?
Inga kretsar utom promen.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Hehe, gamla bipolära 512x8 prommar. Det använde vi fast betydligt mindre storlek, 32x8 eller 64x8 för att "boota" våra första DSP-kort från EPROM med fönster. Härliga tider!
http://www.retrotechnology.com/dri/BipolarPROM_xref.pdf
Användarvisningsbild
Mortsde

Inlägg av Mortsde »

olalofberg skrev:Eller jag kanske kan skicka båda korten för 50:- ?
Inga kretsar utom promen.
Det är taget, tar du swish? Jag PM:ar address! :)
Användarvisningsbild
YD1150

Inlägg av YD1150 »

En bild på den fortfarande fungerande 6802-DIDACT datorn (EPROM:et är från 1980! )
6802.jpg
Kanske är dags att läsa ut innehållet ur EPROM:et. :idea:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
johano

Inlägg av johano »

hehe "dead beef" - en klassiker i hexsammanhang
Skriv svar