Skivspelarbygge

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag fick en helt galen ide' på bussen till andra pilsnerrundan (tänker bra på buss :D ):

Säg att jag ändå kör remdrivet (gillar egentligen det mest men får andra problem).

Lagret för skivtallriken skulle nämligen kunna bestå av en passiv stegmotor :D

Då är det lagret löst, sen skulle faktiskt tonarmslagret kunna bestå av ytterligare en passiv stegmotor :D

Då har jag tre stegmotorer (och tre lager).

Nu till det riktigt roliga, jag skulle kunna arrangera dom i triangel dvs jag behöver inget chassi :rofl

Om en oansluten stegmotor är trög i momentet, kanske man kan avlägsna "rotorn" (?).

Fast hur trög är en passiv stegmotoraxel?

En nackdel, dom kostar 300 spänn styck på Electrokit vilket gör att direktdrivet återigen är mest intressant :)

Sen funderar jag på att om, jag säger om, jag kör remdrivet hur gör jag då? Min Thorens har ett märkligt arrnagemang hos trissan, den är konvex :D På nåt sätt har tyskarna räknat ur att det ska funka samtidigt som jag tycker att remmen borde åka antingen upp eller ner på trissan. Jag skulle vilja ha kilrem, en kilremstrissa på motoraxeln och kanske nån halvstor kilremstrissa strax under skivtallriken, borde vara idiotsäkert mot avhoppande rem, eller hur? För idag har jag att min Thorens-rem börjar hoppa av efter typ ett års användning (jag har dock fått lära mig att en gummirem ska motioneras för att behålla sin spänst men jag spelar vinyl max 5 gånger om året just nu).

MVH/Roger
PS
Jo, en annan sak jag tänkte på på bussen, jag berättade ju att man kan pitch-justera min ANALOGA stegmotordrivning mha tre Piher-potar med genomgående axel. Om det nu är så viktigt med upprampning skulle man faktiskt kunna sätta ett RC-servo där och styra det mha en 555:a till att rampa upp frekvensen, klart :)
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Och hur vill du fixa fasvridningen vid lägre frekvenser?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Hur menar du?

Om jag gangar alla tre potar så följs dom ju åt dvs jag har "exakt" sin/cos vid "valfri" frekvens.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Ja ja, lycka till med det.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Roger jag tycker du ska snurra på en stegmotor för hand i fria luften och fundera på hur mycket av det du då känner kommer sprida sig upp i skivtallriken vid användandet av sagda motor som passivt lager. Bara en liten reflektion sådär i all välmening. :)
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

En stegmotors lagring är EJ till för axiell belastning!

Gör Om Gör Rätt !
überfuzz

Inlägg av überfuzz »

Jag tror att vi gör rätt om vi låter Roger göra fel. Han postar inte här för att få hjälp. Vidare är det inte direkt high-end grejer som tillverkas, mer ett försök till mixtrande i glada vänners lag.

Här har du en ryggdunk Roger. :whoho:
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

MadModder skrev:Roger jag tycker du ska snurra på en stegmotor för hand i fria luften och fundera på hur mycket av det du då känner kommer sprida sig upp i skivtallriken vid användandet av sagda motor som passivt lager. Bara en liten reflektion sådär i all välmening. :)
Det här är intressant, jag har faktiskt gjort det nån gång för länge sedan och har för mig att den "hackar" lite smått men vilket moment axeln passivt behöver för att dras runt, det la jag inte på minnet.

Jag har annars bestämt mig för att bygga remdrivet (så jag slipper rampningsproblemet samtidigt som det är mer klassiskt), jag kommer ha en passiv stegmotor som skivtallriklager (tvärt emot din trevliga rekommendation) sen kommer jag ha samma stegmotor som motor (analog drivning, naturligtvis) och samma stegmotor som tonarmslager.

Att jag skulle få problem med passiv stegmotor som skivtallriklager kommer som en överraskning, men jag struntar i det för jag inbillar mig att remmen "håller emot och filtrerar" tillräckligt, kanske även massan "filtrerar" samtidigt som Good Enough som sagt är min slogan.

Till själva drivningen av (steg)motorn kommer jag nyttja min analoga koppling plus "pitch-controll" i form av 3-gangade trimpottar från Piher (+/-10% i hastighet blir nog lagom), på skivtallriken kommer jag klistra svarta och vita kvadrater av lämpligt antal och sedan kommer jag ha en liten lampa som lyser mot dom (för att hålla koll på exakt hastighet mha stroboskopeffekten), remmen/snodden kommer förmodligen löpa runt skivtallrikens periferi alternativt i en trissa under skivtallriken.

Samma stegmotor som lager för tonarmen fattar tom jag inte kommer fungera, vad som däremot fungerar är att dessa tre likadana stegmotorer ställda i triangel kommer få skivspelaren att likna en oljeplattform eller tom en skivspelare jag sett som är av märket Diva (kanske lite därför jag kom på ide'n), men nu är min tanke att bara använda denna stegmotor (med korrekt höjd) som pelare och montera ett kullager på axeln, man kan göra det om man tänker att man har ett borrstopp och sedan en cirkulär skiva lödd på denna som man först sätter på axeln varvid man trär över ett kullager och sen har man återigen en cirkulärskiva fast i detta fallet ett relativt långt rör fastlött så att man högre upp kan borra ett litet hål tvärs igenom som samtidigt går igenom tonarmen och voila, så har man en tonarmsupphängning med lågt moment, slutligen har jag faktiskt tänkt balasera tonarmen och nåltrycket mha brickor modell motviktstruck :D

MVH/Roger
PS
High-End intresserar mig inte.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Ser nu i databladet för stegmotorn att "Detent Torque" är 3,5Ncm.

Så med en pinne på 1cm behöver jag 3,5/9,81~0,35kg=350g "kraft" för att vrida runt den "passivt".

Axelns radie är runt 0,32cm dvs kraften för att vrida runt axeln med nävarna är runt 1kg, det är ju nästan frågan om man klarar det med fingrarna :)

MVH/Roger
PS
Bifogar datablad
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

kuggningen lär höras, så jag hadde verkligen valt tyst lager

flytande kvicksilver som lager :mrgreen:

fan vet om jag inte valt trycksmort glidlager, eller luftkudde
eller magnetlager

ska man ha kul kan man likväl leka ordentligt :mrgreen:
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Kul ide'er :D
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Jag har bestämt mig för att köpa en sån här stegmotor, sen ska jag även köpa en läsgaffel kanske tom från electrokit båda två.

Sen har jag tänkt leka lite :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
YD1150

Inlägg av YD1150 »

Ta videotrumman+lagring från en gammal VHS-video, de går lätt och glappar inte nämnvärt. :mrgreen:
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Vilken otroligt kul ide', tack!

Fast jag tror det blir passiv stegmotor+kullager.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Vi vet att det är väldigt mycket "Kan själv" och "Jag vill inte lära av andras misstag" över dig men jag måste bara tipsa om ett bygge från tidningen Audio&Video som kom ut på 80-talet.
I några nummer beskrevs ett skivspelarbygge med en svarvad tallrik i Zamac (nån sorts legering) som svävade på magneter. Drivningen var, och här sviker minnet mig, en AC- eller DC-motor med rem.
Försäk hitta beskrivningen så kanske du får mer vägledning än att lösa ytintegraler och och beräkna lilla ordo.

En ledtråd, projektet kom från Jean Hiraga och franska l'Audiophile.

Lite länkar:
http://www.instructables.com/id/Creatin ... le-driver/

http://www.altmann.haan.de/turntable/

http://www.diyaudio.com/forums/analogue ... hread.html

http://www.instructables.com/id/Creatin ... le-driver/

http://www.store.diyhifisupply.com/Turntable-Parts

Det är inget lätt uppgift du skaffat dig. Mitt tips är att gå till Rädda Korßets eller Röda Barnens second hands butiker och köpa en gammal vinylharv och modifiera med ny plint och ny tallrik samt ev en bättre drivning.
Skriv svar