Högtalarkonstruktion, del II
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Re: Högtalarkonstruktion, del II
En sista fråga:
Kommer P20 riva sönder kanterna på plyfan likt en rasp?
Jag vill nämligen ha mina högtalare rektangulära och det vore tråkigt om sidokanterna sprack bara för att jag försöker få högtalarna plana runt om.
MVH/Roger
Kommer P20 riva sönder kanterna på plyfan likt en rasp?
Jag vill nämligen ha mina högtalare rektangulära och det vore tråkigt om sidokanterna sprack bara för att jag försöker få högtalarna plana runt om.
MVH/Roger
Prova dig fram på en spillbit, alltid bra att testa på det sättet innan man kör skarpt. Gäller även sen när du ska förnissa.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Jag hade nog en fundering på annat håll men min undran är: vad 17 är det för plyfa du har hittat? Den verkar riktigt usel. Faneren är väldigt tjocka förhållandevis. Vår billiga förpackningsplyfa (6mm) är nog en 5-ply.
En variant som, tycker jag funkar riktigt bra och som döljer många skavanker är att göra en låda av sidor/topp/botten/bakstycke. Sedan gör man en baffel som är 3-5mm bredare än lådan (var kant). Så skruvar man fast baffeln i lådan (limmar givetvis) med fina skruvar. Försäkta med insex eller torx, eller vad man tycker.
Får man lådan inte fin kan man klä den med skinn, konstskinn eller något lite kraftigare tyg, gärna med lugg. Montagelim funkar bra till sådant. Skinn fäster bra med trälim.
En variant som, tycker jag funkar riktigt bra och som döljer många skavanker är att göra en låda av sidor/topp/botten/bakstycke. Sedan gör man en baffel som är 3-5mm bredare än lådan (var kant). Så skruvar man fast baffeln i lådan (limmar givetvis) med fina skruvar. Försäkta med insex eller torx, eller vad man tycker.
Får man lådan inte fin kan man klä den med skinn, konstskinn eller något lite kraftigare tyg, gärna med lugg. Montagelim funkar bra till sådant. Skinn fäster bra med trälim.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Jag kom att tänka på dina problem med kanterna. Du skulle köpt en fräs till att ta upp hålen för elementen. Då kunde du också passa på att försänka dem i baffeln.
MEN du hade också haft ett kanonverktyg för att köra ner kanterna som stack upp. Men en kantfräs går denna manöver himla lätt.

MEN du hade också haft ett kanonverktyg för att köra ner kanterna som stack upp. Men en kantfräs går denna manöver himla lätt.

- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Soundbrigade, min vän, jag kan absolut ingenting om fräsning för jag har aldrig ens varit i närheten av att hålla på med det.
En sticksåg däremot är lätt att förstå, den går liksom bara upp och ner med ett blad.
När jag såg bilden på handöverfräsen från Black & Decker blev jag nästan att tänka på R2D2
Tack så jättemycket för dina tips och ditt engagemang men fräsning går för närvaranade bort.
MVH/Roger
PS
Allt har gått lite i stå just nu. Jag blev tvungen att köpa en verktygslåda denna vecka vilket åt upp marginalen hos denna veckas veckopeng. Nästa vecka blir det enda inköpet en vikbar arbetsbänk från clas-olle (jag kan ju liksom inte slipa inomhus men jag är välsignad med ett eluttag på balkongen
). Veckan därpå ska jag köpa 4 olika sandpapper i typ tiopack. Veckan därpå ska jag köpa själva slipmaskinen (229:- på clas-olle). Först därefter, kan jag börja leka 
En sticksåg däremot är lätt att förstå, den går liksom bara upp och ner med ett blad.
När jag såg bilden på handöverfräsen från Black & Decker blev jag nästan att tänka på R2D2

Tack så jättemycket för dina tips och ditt engagemang men fräsning går för närvaranade bort.
MVH/Roger
PS
Allt har gått lite i stå just nu. Jag blev tvungen att köpa en verktygslåda denna vecka vilket åt upp marginalen hos denna veckas veckopeng. Nästa vecka blir det enda inköpet en vikbar arbetsbänk från clas-olle (jag kan ju liksom inte slipa inomhus men jag är välsignad med ett eluttag på balkongen

- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
En fräs är inte svårt alls. Det är ju i princip bara som en borrmaskin med fot som man kan ställa djupet exakt på och man drar i sidled istället för nedåt.
Det blir bara förbaskat mycket spån överallt...
Det blir bara förbaskat mycket spån överallt...
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Jag slängde iväg ett PM till Roger med en helt annan fråga och passade på att göra en notering om hur kantfräsen funkar. Det blev den här bilden. Jag har kört med kantfräs och det funkar skitbra, speciellt om ... speciellt alltid. Men en fräs är väl inte det första elverktyg man skaffar.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Jag har köpt dämpull nu.
Jag gjorde som du sa, soundbrigade, jag gick till närmaste sytillbehörsaffär och fyllde en påse
Blev 1kg och kostade bara 129:-.
Men av volymen att döma så är detta mer än tillräckligt för att fylla mina lådor.
En ödmjuk fråga nu är, hur kompakt ska jag fylla dom?
Och ja, jag är medveten om att jag går händelserna i förväg för jag behöver arbetsbänk, slipmaskin och slippapper före detta.
MVH/Roger
Jag gjorde som du sa, soundbrigade, jag gick till närmaste sytillbehörsaffär och fyllde en påse

Blev 1kg och kostade bara 129:-.
Men av volymen att döma så är detta mer än tillräckligt för att fylla mina lådor.
En ödmjuk fråga nu är, hur kompakt ska jag fylla dom?
Och ja, jag är medveten om att jag går händelserna i förväg för jag behöver arbetsbänk, slipmaskin och slippapper före detta.
MVH/Roger
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
De gånger jag byggt högtalarlådor har jag använt dämpull som varit i form av en ca 3-4cm tjock matta, och den har jag satt fast på insidan av lådans alla väggar (utom baffeln) mha häftpistol.
Du ska inte packa lådan full och trycka in ännu lite mer på det, utan lätt och luftigt, med luft nog att få plats med elementet utan att trycka ihop ullen alls.
En nackdel med att bara stoppa in lös ull hur som helst är att det sjunker ihop med tiden. Det går nog att dra fast ullfluffet också med häftpistol på ett par ställen per vägg.
Du ska inte packa lådan full och trycka in ännu lite mer på det, utan lätt och luftigt, med luft nog att få plats med elementet utan att trycka ihop ullen alls.
En nackdel med att bara stoppa in lös ull hur som helst är att det sjunker ihop med tiden. Det går nog att dra fast ullfluffet också med häftpistol på ett par ställen per vägg.

- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Du får labba lite. Börja med "lagom fluff" och se hur det låter. Ju mer du stoppar i, destu mer dämpade ska de bli och destu mer får du kräma på men du ska ju kunna få dem djupare i basen.
"Lagom fluff" är vad som i kokböcker heter "efter smak". Du ska ju inte använda hydraulpress för att få in ullen utan ganska löst.
"Lagom fluff" är vad som i kokböcker heter "efter smak". Du ska ju inte använda hydraulpress för att få in ullen utan ganska löst.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Ja har man i för mycket är det ju till slut samma sak som att ha byggt en mindre låda, och det måste ju ge en direkt motsatt effekt av vad man vill åstadkomma. 

- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Ingen "hydraulpress", alltså.
Ja, det säger ju en hel del
Tack, soundbrigade!
MVH/Roger
Ja, det säger ju en hel del

Tack, soundbrigade!
MVH/Roger
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Nu har jag fått köpt min Workbench.
På måndag är tanken att jag ska köpa slipmaskin+papper+munskydd.
Sen hoppas jag vädret inte hinner slå om så jag kan slipa (och lacka) högtalarna på balkongen med dess eluttag
MVH/Roger
På måndag är tanken att jag ska köpa slipmaskin+papper+munskydd.
Sen hoppas jag vädret inte hinner slå om så jag kan slipa (och lacka) högtalarna på balkongen med dess eluttag

MVH/Roger
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Jag tog några snabba skott på mina småhögtalare som liksom inte vill bli klara för jag velat med dem.
Så här mycket packning hade jag tänkt mig (ungefär) - två lager av någon sorts fyllning för gosedjur, kuddar, täcken... En bild för att visa hur jag ungefär tänkt mig det hela. Furun ska klarlackas eller oljas och limmas på lådan utan skruv.
Så här mycket packning hade jag tänkt mig (ungefär) - två lager av någon sorts fyllning för gosedjur, kuddar, täcken... En bild för att visa hur jag ungefär tänkt mig det hela. Furun ska klarlackas eller oljas och limmas på lådan utan skruv.
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Fint!
Kör du också med furu (även om jag för tillfället kör med plywood)?
Visst är det ett trevligt material?
F.ö verkar lådan vara av MDF, väl?
Varvid du tycks låta furu-baffeln sticka ut lite åt alla håll och därmed inte få skarv-problematik, eller?
Lite apparatfötter på lådan och lite utstick neråt blir till inga problem, liksom.
Personligen kommer jag trycka in mer dämpull än dig men det är intressant att se vad du nöjer dig med, tack!
MVH/Roger
Kör du också med furu (även om jag för tillfället kör med plywood)?
Visst är det ett trevligt material?
F.ö verkar lådan vara av MDF, väl?
Varvid du tycks låta furu-baffeln sticka ut lite åt alla håll och därmed inte få skarv-problematik, eller?
Lite apparatfötter på lådan och lite utstick neråt blir till inga problem, liksom.
Personligen kommer jag trycka in mer dämpull än dig men det är intressant att se vad du nöjer dig med, tack!
MVH/Roger