Hur reglera en tekokare på 2200 W?
Re: Hur reglera en tekokare på 2200 W?
Jag trodde du ville grunda P-värdet på temperatur? Fast det kanske du ska också?
Det tänkte jag också. Men mina planer och tankar ändra sig lika snabbt som kvinnans skostorlek.
Därför tänkte jag att man får manuellt ställa in pullseringen. Processorn jag programmerar är har en ADC på 10-bit. Värde mellan 0 till 1023 finns. Då tänkte jag mappa om det så det är t.ex ett intervall på 0 och 20. Står värdet på 10 så betyder det 10 sekunders ON och senare 10 sekunder OFF. Står värdet på 20 så betyder det 20 sekunder ON och 0 sekunder OFF. Står värdet på 0 så betyder det 0 sekunder ON och 20 sekunder OFF.
Minns när jag kokade i den stora vinhinken så sköt det alltid över vid ON i ca 10 sekunder.
Tror ni detta var att ta i?
Därför tänkte jag att man får manuellt ställa in pullseringen. Processorn jag programmerar är har en ADC på 10-bit. Värde mellan 0 till 1023 finns. Då tänkte jag mappa om det så det är t.ex ett intervall på 0 och 20. Står värdet på 10 så betyder det 10 sekunders ON och senare 10 sekunder OFF. Står värdet på 20 så betyder det 20 sekunder ON och 0 sekunder OFF. Står värdet på 0 så betyder det 0 sekunder ON och 20 sekunder OFF.
Minns när jag kokade i den stora vinhinken så sköt det alltid över vid ON i ca 10 sekunder.
Tror ni detta var att ta i?
-
Nu kanske jag har missat nånting här, men om du manuellt ställer in pulsvidden är det ju ingen regulator utan bara en manuellt styrd PWM.
Du behöver ju ha full effekt (dvs 20 sekunder ON) så länge temperaturen är för låg. När du väl kommit till rätt temperatur ska pulsvidden sänkas så att temperaturen bibehålls. Att göra detta manuellt känns ju helt fel. Då måste du ju själv kolla på termometern hela tiden för att eventuellt justera potentiometern. Men gör som du vill.
Nu när jag tänker efter så måste jag nog göra som ni säger, men jag tänker ändra så att SSR är ON endast en skund och jag förlänger pulserna på OFF-delen.
Vi säger att temperaturen är rumstemp. Då är den ON 1 sekund och OFF 0 sekunder. När temperaturen ökar så ökar även OFF tiden.
Detta ställer jag inte in manuellt. Det får bli automatiskt
Vi säger att temperaturen är rumstemp. Då är den ON 1 sekund och OFF 0 sekunder. När temperaturen ökar så ökar även OFF tiden.
Detta ställer jag inte in manuellt. Det får bli automatiskt

Som vanligt har du inte fattat. Jag antar att det är din version av fuzzy logic: massa av fuzzy och ingen logik.
Du får såklart göra precis som du vill, det är ju det du gör hela tiden - varefter du klagar här över att det inte fungerar.
Men om man nu låtsas att en värmecykel är t.ex. 5 sekunder (bara som ett rimligt realistisk exempel).
Då ville en P-reglering kanske vara så att vid en temp-diff på -5°C ville ON-tiden vara 100% av detta och vid en diff på +5°C ville ON-tiden vara 0%. Däremellan ville det vara en glidande övergång som ville ge en rimligt stabil temperatur.
Sedan kunde man bygga på en en I-del i samma reglering för att putsa det till att bli precist.
Men jag förstår ganska väl att du inte kan få det att fungera fastän det i själva verket bara behöver att vara en timer-interrupt och lite matte.
Du får såklart göra precis som du vill, det är ju det du gör hela tiden - varefter du klagar här över att det inte fungerar.
Men om man nu låtsas att en värmecykel är t.ex. 5 sekunder (bara som ett rimligt realistisk exempel).
Då ville en P-reglering kanske vara så att vid en temp-diff på -5°C ville ON-tiden vara 100% av detta och vid en diff på +5°C ville ON-tiden vara 0%. Däremellan ville det vara en glidande övergång som ville ge en rimligt stabil temperatur.
Sedan kunde man bygga på en en I-del i samma reglering för att putsa det till att bli precist.
Men jag förstår ganska väl att du inte kan få det att fungera fastän det i själva verket bara behöver att vara en timer-interrupt och lite matte.
Och detta fantastiska resultat från någon som faktiskt går en utbildning och ska lära sig liknande saker, stackars lärare.
Men det man kan om tråden som så är ju att om någon ska bygga något liknade så finns svaret i tråden hur man gör det bra, även hur man gör det mindre bra.
Det finns ett rätt sätt och ett fel sätt och du väljer det tredje, vad i denna tråd är det som är så svårt att förstå med reglering? Som får dig att välja ett helt annat sätt?
Obegripligt för mig.
Men det man kan om tråden som så är ju att om någon ska bygga något liknade så finns svaret i tråden hur man gör det bra, även hur man gör det mindre bra.
Det finns ett rätt sätt och ett fel sätt och du väljer det tredje, vad i denna tråd är det som är så svårt att förstå med reglering? Som får dig att välja ett helt annat sätt?
Obegripligt för mig.
QueAl_Bundy skrev: Då är den ON 1 sekund och OFF 0 sekunder.

Den typen av reglering kallas "Fuzzy" har jag fått lära.Om den är på 1 sekund och sedan av i 0 sekunder då är den väl för i helvete på hela tiden i din reglerloop?

Jag tror att personen är ute efter den inre tillfredsställelse det innebär att lösa ett problem på ett eget och unikt sätt. Samt att på samma gång "vinna över de kacklande hönsen".Miramithe skrev:Och detta fantastiska resultat från någon som faktiskt går en utbildning och ska lära sig liknande saker, stackars lärare.
Obegripligt för mig.
Men personen gör det svårt för sig, eftersom att varje förslag från de sk. hönsen krymper utrymmet som krävs för att lyckas med en både unik och väl fungerande lösning. Det verkar som att den nuvarande idén främst inriktar sig på att vara unik.
Själv tror jag att det mest fördelaktiga hade varit att inte starta någon tråd från början. Och då menar jag sett utifrån alla parter.
Detta blir en P-regulator endast. Jag lägger upp kod snart.Icecap skrev:Som vanligt har du inte fattat. Jag antar att det är din version av fuzzy logic: massa av fuzzy och ingen logik.
Hade du förväntat dig något speciellt från skolan?Miramithe skrev:Och detta fantastiska resultat från någon som faktiskt går en utbildning och ska lära sig liknande saker, stackars lärare.
Obegripligt för mig.
0 sekunder brukar räknas som false i en if-sats.PeterH skrev:QueAl_Bundy skrev: Då är den ON 1 sekund och OFF 0 sekunder.Om den är på 1 sekund och sedan av i 0 sekunder då är den väl för i helvete på hela tiden i din reglerloop?
Jag har andra studier för mig också. Sitter inte hela tiden och tänker på min P-regulator. Har fullt upp och 0% ledighet.bearing skrev:Jag tror att personen är ute efter den inre tillfredsställelse det innebär att lösa ett problem på ett eget och unikt sätt. Samt att på samma gång "vinna över de kacklande hönsen".Miramithe skrev:Och detta fantastiska resultat från någon som faktiskt går en utbildning och ska lära sig liknande saker, stackars lärare.
Obegripligt för mig.
Men personen gör det svårt för sig, eftersom att varje förslag från de sk. hönsen krymper utrymmet som krävs för att lyckas med en både unik och väl fungerande lösning. Det verkar som att den nuvarande idén främst inriktar sig på att vara unik.
Själv tror jag att det mest fördelaktiga hade varit att inte starta någon tråd från början. Och då menar jag sett utifrån alla parter.
"Hade du förväntat dig något speciellt från skolan?"
Beror på skola men oftast finns all kunskap man behöver bara man orkar leta eller frågar, det som läraren lär ut är det som står i planen att dom ska lära ut och i det här fallet kan jag säga att jag läser styr och mätteknik nu och ska läsa styr och regler. Och med den kunskapen jag har i detta nu skulle jag kunna sätta upp en regulator och få det att funka. Med arduino och libraries som finns med den mängden info som finns på nätet är det inte speciellt svårt, mer svårt att få ett grepp om grunden (för vissa).
Beror på skola men oftast finns all kunskap man behöver bara man orkar leta eller frågar, det som läraren lär ut är det som står i planen att dom ska lära ut och i det här fallet kan jag säga att jag läser styr och mätteknik nu och ska läsa styr och regler. Och med den kunskapen jag har i detta nu skulle jag kunna sätta upp en regulator och få det att funka. Med arduino och libraries som finns med den mängden info som finns på nätet är det inte speciellt svårt, mer svårt att få ett grepp om grunden (för vissa).
Jag försöker bara hitta en algoritm för en funktion som bromsar reläer.
Jag har en funktion som loopar en loop per sekund. Nu är denna kodbit fel men syftet är att denna kod körs en gång per sekund. Och om felet är stort t.ex 43 så kommer OFF pulserna vara korta, men ON pulsen är fortfarande 1 sekund.
Jag har en funktion som loopar en loop per sekund. Nu är denna kodbit fel men syftet är att denna kod körs en gång per sekund. Och om felet är stort t.ex 43 så kommer OFF pulserna vara korta, men ON pulsen är fortfarande 1 sekund.
Kod: Markera allt
int e_K = TEMP_KOK - getTempKok(); // e.g 43 grader C
if (e_K < TEMP_KOK)
{
static int ON_K; // begins with 0
if (ON_K >= e_K)
{
// SSR OFF
ON_K = 0;
}
else
{
// SSR ON
ON_K++;
}
}
else
{
// SSR OFF
}
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Vad är det du vill göra? Förklara gärna vad du menar med ovanstående!en funktion som bromsar reläer
C-kod är väl självförklarande
. Bara assembler som behöver lite stöd för att förstå vad koden gör eller...