Stirlingmotortråden! :)
Re: Stirlingmotortråden! :)
Det behöver inte vara ett V, det räcker att vrida vevaxeln så att tapparna ligger 90°.
- Krille Krokodil
- Inlägg: 4062
- Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
- Ort: Helsingborg
Re: Stirlingmotortråden! :)
I förbränningsmotorer är det bara en fördel om cylinderytorna är lite ojämna och man "repar" dem även avsiktligt för att smörjoljan ska kunna ligga kvar, i en Stirling där tätningarna går mot en torr yta bör man ha ett material i cylindern som går att polera till en hög ytfinhet. Termodynamiskt vill man säkert också konstruera på ett helt annat sätt en förbränningsmotor och inte ha allt i ett block där energi smiter hit och dit.baron3d skrev:Skulle man inte kunna modifiera en gammal VW-motor, luftkyld boxer.
Kapa vevaxeln på mitten, skarva ihop så att man får 90 graders förskutning.
Eftersom belastningen blir mycket mindre så är det nog inte så svårt.
Re: Stirlingmotortråden! :)
Ett V-block i närheten av 90grader skulle nog vara smidigare. Att skarva en VW-vev är nog inte lätt.
Re: Stirlingmotortråden! :)
För att ta upp regeneratordiskussionen igen, så behöver det inte bli någon termisk kortslutning mellan varma oh kalla sidan, om man helt enkelt skiljer dem åt. Tänk t ex at vi fyller regeratorn med kulor av lämpligt material. De har liten anliggningsyta med varandra. Eller metallull som sagt. Eller runda skivor av något metallnät med lite spalt emellan dem. Huvudsaken att varje skikt tar upp och lämnar tilbaka värme till luften som passerar fram och tillbaka.
Re: Stirlingmotortråden! :)
Till regenerator brukar väl rostfritt stål användas som material?
Kanske skulle fungera bra med Ebay sökning?
Kanske skulle fungera bra med Ebay sökning?
Re: Stirlingmotortråden! :)
100cc, 230W stirlingmotor
Skolprojekt. En stor version av motorn FormerMazda köpt.
http://www.calvin.edu/academic/engineer ... Report.pdf
Skolprojekt. En stor version av motorn FormerMazda köpt.
http://www.calvin.edu/academic/engineer ... Report.pdf
Re: Stirlingmotortråden! :)
Hittade en artikel om gasutnyttjande från sopdeponier i Stirlingmotorer för att skapa grön el.
http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_m ... 655731.ece
http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_m ... 655731.ece
Re: Stirlingmotortråden! :)
FormerMazda: Nu har jag fått min lilla stirlingmotor, likadan som din! Jag provade den som hastigast igår på en kopp varmt vatten. Den snurrade på så fint! Eric, 8 år idag, trodde knappt sina ögon.
Mvh Jonas

Mvh Jonas
- FormerMazda
- Inlägg: 6442
- Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
- Ort: Asby (Östergötland)
Re: Stirlingmotortråden! :)
Min har gått några timmar nu! Den har jag här på jobbet så den får gå på värmen från datorns utblås.
Enda nackdelen är att den gnisslar lite så man får smörja den emellanåt, men det är ju bara så sött.
Enda nackdelen är att den gnisslar lite så man får smörja den emellanåt, men det är ju bara så sött.

Re: Stirlingmotortråden! :)
Vad tror ni om att använda en "swash plate" AC kompressor som bas?
www.youtube.com/watch?v=Os2A13dAGzg
Tre eller fyrcylindriga borde ju fungera, eftersom att de får 120° resp 90° mellan cylindrarna.
www.youtube.com/watch?v=Os2A13dAGzg
Tre eller fyrcylindriga borde ju fungera, eftersom att de får 120° resp 90° mellan cylindrarna.
Re: Stirlingmotortråden! :)
Ungefär, fast med heta cylindrar på ena sidan av "swash plate", och kalla på andra. Många tunna rör ut ur varje het cylinder, som går genom värmekällan, sedan genom regenerator och kylare, och in i kall cylinder.
Mycket är ju redan färdigt. Kolvarna i en AC-kompressor har teflontätning (iaf de jag sett info om). Man behöver tillverka "domes" till de heta cylindrarna, och tillverka topplock till båda sidor. Resten är mest rördragning. Om man gör ett hus för generatorn borde man kunna trycksätta hela apparaten, och slippa axeltätningar.
Mycket är ju redan färdigt. Kolvarna i en AC-kompressor har teflontätning (iaf de jag sett info om). Man behöver tillverka "domes" till de heta cylindrarna, och tillverka topplock till båda sidor. Resten är mest rördragning. Om man gör ett hus för generatorn borde man kunna trycksätta hela apparaten, och slippa axeltätningar.
Re: Stirlingmotortråden! :)
Vill bara visa hur en sådan motor ser ut om man bygger den och har tillgång till CNC maskiner 
http://c-media.se/index.php?id=stirlingmotor
Spelade in den idag.

http://c-media.se/index.php?id=stirlingmotor
Spelade in den idag.