Stirlingmotortråden! :)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
bearing
Inlägg: 11674
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Stirlingmotortråden! :)

Inlägg av bearing »

Det behöver inte vara ett V, det räcker att vrida vevaxeln så att tapparna ligger 90°.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 35224
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Stirlingmotortråden! :)

Inlägg av säter »

Vore det inte bättre att utgå från en 90° V-motor?
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: Stirlingmotortråden! :)

Inlägg av Krille Krokodil »

baron3d skrev:Skulle man inte kunna modifiera en gammal VW-motor, luftkyld boxer.
Kapa vevaxeln på mitten, skarva ihop så att man får 90 graders förskutning.
Eftersom belastningen blir mycket mindre så är det nog inte så svårt.
I förbränningsmotorer är det bara en fördel om cylinderytorna är lite ojämna och man "repar" dem även avsiktligt för att smörjoljan ska kunna ligga kvar, i en Stirling där tätningarna går mot en torr yta bör man ha ett material i cylindern som går att polera till en hög ytfinhet. Termodynamiskt vill man säkert också konstruera på ett helt annat sätt en förbränningsmotor och inte ha allt i ett block där energi smiter hit och dit.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27401
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Stirlingmotortråden! :)

Inlägg av danei »

Ett V-block i närheten av 90grader skulle nog vara smidigare. Att skarva en VW-vev är nog inte lätt.
dagrende
Inlägg: 70
Blev medlem: 12 februari 2009, 22:37:12
Ort: Spånga

Re: Stirlingmotortråden! :)

Inlägg av dagrende »

För att ta upp regeneratordiskussionen igen, så behöver det inte bli någon termisk kortslutning mellan varma oh kalla sidan, om man helt enkelt skiljer dem åt. Tänk t ex at vi fyller regeratorn med kulor av lämpligt material. De har liten anliggningsyta med varandra. Eller metallull som sagt. Eller runda skivor av något metallnät med lite spalt emellan dem. Huvudsaken att varje skikt tar upp och lämnar tilbaka värme till luften som passerar fram och tillbaka.
Användarvisningsbild
Cano
Inlägg: 1556
Blev medlem: 30 november 2006, 23:18:16
Ort: Katrineholm
Kontakt:

Re: Stirlingmotortråden! :)

Inlägg av Cano »

Till regenerator brukar väl rostfritt stål användas som material?
Kanske skulle fungera bra med Ebay sökning?
bearing
Inlägg: 11674
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Stirlingmotortråden! :)

Inlägg av bearing »

100cc, 230W stirlingmotor


Skolprojekt. En stor version av motorn FormerMazda köpt.
http://www.calvin.edu/academic/engineer ... Report.pdf
vaxfan
Inlägg: 869
Blev medlem: 6 juli 2011, 23:19:14
Ort: Stugun, Jämtland

Re: Stirlingmotortråden! :)

Inlägg av vaxfan »

Hittade en artikel om gasutnyttjande från sopdeponier i Stirlingmotorer för att skapa grön el.
http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_m ... 655731.ece
JonasE
Inlägg: 155
Blev medlem: 22 april 2007, 15:12:12
Ort: Karlskrona

Re: Stirlingmotortråden! :)

Inlägg av JonasE »

FormerMazda: Nu har jag fått min lilla stirlingmotor, likadan som din! Jag provade den som hastigast igår på en kopp varmt vatten. Den snurrade på så fint! Eric, 8 år idag, trodde knappt sina ögon. 8)

Mvh Jonas
Användarvisningsbild
FormerMazda
Inlägg: 6442
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Asby (Östergötland)

Re: Stirlingmotortråden! :)

Inlägg av FormerMazda »

Min har gått några timmar nu! Den har jag här på jobbet så den får gå på värmen från datorns utblås.
Enda nackdelen är att den gnisslar lite så man får smörja den emellanåt, men det är ju bara så sött. :D
bearing
Inlägg: 11674
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Stirlingmotortråden! :)

Inlägg av bearing »

Vad tror ni om att använda en "swash plate" AC kompressor som bas?

www.youtube.com/watch?v=Os2A13dAGzg



Tre eller fyrcylindriga borde ju fungera, eftersom att de får 120° resp 90° mellan cylindrarna.
Användarvisningsbild
NeoTech
Inlägg: 1072
Blev medlem: 15 maj 2008, 11:14:44
Ort: Örebro/Frövi

Re: Stirlingmotortråden! :)

Inlägg av NeoTech »

<< typ som denna du tänkte bygga?
bearing
Inlägg: 11674
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Stirlingmotortråden! :)

Inlägg av bearing »

Ungefär, fast med heta cylindrar på ena sidan av "swash plate", och kalla på andra. Många tunna rör ut ur varje het cylinder, som går genom värmekällan, sedan genom regenerator och kylare, och in i kall cylinder.

Mycket är ju redan färdigt. Kolvarna i en AC-kompressor har teflontätning (iaf de jag sett info om). Man behöver tillverka "domes" till de heta cylindrarna, och tillverka topplock till båda sidor. Resten är mest rördragning. Om man gör ett hus för generatorn borde man kunna trycksätta hela apparaten, och slippa axeltätningar.
Användarvisningsbild
cazz
Inlägg: 1023
Blev medlem: 11 maj 2009, 12:44:01
Ort: Småland

Re: Stirlingmotortråden! :)

Inlägg av cazz »

Vill bara visa hur en sådan motor ser ut om man bygger den och har tillgång till CNC maskiner ;)

http://c-media.se/index.php?id=stirlingmotor

Spelade in den idag.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 35224
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Stirlingmotortråden! :)

Inlägg av säter »

Hur går man tillväga för att se filmen?
Skriv svar