Flytta/styra laserljus?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

Tänk dig att du ska göra en fyrkant i 12 000 pps som är vad jag har lärt mig en ganska normal hastighet på laserprojektorer. En galvanometer ska då röra sig från ena hörnet till det andra på 1/12000 = 83µs. Under den tiden ska du hinna accelerera och sedan stanna in utan att galvanometern skjuter över något eller skadas i rörelsen. Dessutom rörelsen vara jämn, dvs PWM rippel ska inte störa. Det lär betyda en PWM-frekvens på MHz nivå. Vet inte om en PIC klarar det. Sen tror jag inte att den klarar två stycken sådana.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Andax: Jo, jag lär säkert behöva snabbare hastighet senare. Men 8kHz körde jag bara med för att se om jag kunde styra spegel-armarna över huvudtaget. Nu när jag fått hem PIC-kretsar så ska jag köra PWM via den, och då i högre hastighet. Får testa vad spolen klarar, men den har ju suttit i en hårddisk så det lär nog gå bra.

EagleSpirit: Det lär bli mindre kul om det visar sig att en PIC inte klarar de hastigheter som krävs. Hur menar du med "Sen tror jag inte att den klarar två stycken sådana"? Du menar om en PIC klarar att styra två spegel-armar i hög hastighet?

Fick DAC-kretsarna idag förresten, men har inte hunnit testa något. Hoppas den gröna lasern kommer i morgon för det är lite tomt utan den..

edit: Jag vet inte om det har märkts, men i det här projektet har jag inte räknat en siffra eller gjort ett enda kretskort. Jag bestämde mig redan i början för att bygga hela konstruktionen kring tester. Helt enkelt för att jag inte har några som helst data på läsarmarna eller vinklar mellan speglarna. Jag gör små tester som sedan sätts ihop i större sammanhang. På så sätt kan jag finslipa detaljerna och få ut max av konstruktionen genom att byta ut det som inte fungerar. Visar det sig att t.ex DAC-kretsar är för långsamma, tja då vet jag var gränsen går och skaffar nya som klarar det. Visar det sig att DAC-kretsar är helt fel lösning, då provar jag ett annat sätt.

"Intresseklubben noterar ivrigt..." :)
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

Ska du satsa på två varianter samtidigt eller är det nåt jag har missat? Tänkte på eftersom du ska testa DACar och PWM.

Mjo, jag menar att en PIC inte hinner skicka iväg två PWM signaler, räkna ut inbromsning, hämta nästa punkt och sköta kommunikation på endast 10MIPS.

Det är smart att testa sig fram, själv har jag problem med sånt. Troligtvis därför jag inte kommer någonstans :P
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

I första hand ska jag köra med PWM, men jag har DAC'arna som reserv ifall det inte går som jag vill med PWM. Eller så kanske man kan ha DAC'arna till någon annan del i projektet.. :)

Aha, jo, det kan nog bli stressigt för en PIC att hinna med allt det. Usch, men det lär man nog märka är jag rädd för.

Det är inte kul alls när man fastnar. Mitt problem är att jag är för ivrig att testa olika idéer. Inte roligt om man skulle råka rosta en IC-krets för att man slarvat.... så det är nog tur att det dyker upp problem som gör att man måste tänka lite extra ibland. :humm:
Användarvisningsbild
Groover
Kontakt:

Inlägg av Groover »

Har gjort en liten testgrej nu. Den kan skicka ut enkla geometriska figurer men borde funka bra till att testa med. I princip två enkla funktionsgeneratorer, en till X och en till Y. Har inte byggt den ännu men det kommer senare när jag kan beställa grejorna som behövs.

www.slackersdelight.com/signal.png
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

EagleSpirit skrev:Tänk dig att du ska göra en fyrkant i 12 000 pps som är vad jag har lärt mig en ganska normal hastighet på laserprojektorer. En galvanometer ska då röra sig från ena hörnet till det andra på 1/12000 = 83µs. *snip*
Jag har jobbat med lasershower professionellt, och det är kanske dags att förklara hur ILDA-standarderna funkar...

Först och främst är det viktigt att förstå att closed-loop-scanners behöver ställas in eftersom de använder PID-reglering. Det gör man genom att visa ILDA-testbilden (som består av en massa (x, y)-koordinater = punkter) vid en viss hastighet (oftast 12000 eller 30000 punkter/s) och i den vinkelbredd som man har tänkt att använda. Sen skruvar man på sina trimpotar så att man får räta hörn och en fin cirkel i mitten.

Har man ställt in sina scanners så så vet man att bilder/animationer som andra har gjort i samma scanhastighet kommer att se bra ut även på ens egna laserprojektor.

That's it!

När man ska rita ut en kvadrat, t.ex., så lägger man punkterna tätare när de närmar sig hörnet. Sedan lägger man "anchor points" (d.v.s. flera stycken punkter) i samma punkt, precis i hörnet, och sedan fortsätter man med punkter i den nya riktningen. Om du bygger upp en kvadrat med bara fyra punkter (en i varje hörn) så blir resultatet en ojämn cirkel nånstans inuti den tänkta kvadraten.

Sen är det tyvärr så att väldigt få förstår hur ILDA-testbilden skall användas, och gärna ändrar framförallt scanvinkeln lite hit och dit efter kalibrering, vilket gör att det hela inte funkar alldeles bra.

Arvid
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Hmm, jag har nog lite Pascal-kod nånstans med alla definitioner av ILDA-headers o.s.v. & kod för att läsa ILDA-filer. Och själva testmönstret också, tror jag. Säg till om det låter intressant så ska jag leta lite.

Arvid
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Så det är alltså själva bilden i sig som sköter deacceleration och acceleration så att säga, det borde ju spara en del programmerande om man så säger.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

arvidb: Låter väldigt intressant! Skulle gärna kika på lite kod mm. :)
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

arvidb: Aaah, nu börjar jag förstå. Men skrev jag nåt allvarligt fel i texten? Jag menar, det tar väl fortfarande lika lång tid att ta sig från en "viktiga" punkten till nästa?

Det där med hastighet, om man ställer in ILDA bilden i 30k @ 8°, måste då alla bilder man gör gå i den hastigheten? Dvs, kommer inställningarna på PIDen bli fel om man kör i någon annan hastighet?

Går det inte att göra mjukvara som skapar egna punkter i hörnen där man bara behöver ställa in "noggranhet" och skarphet på hörnet själv?

Nu förstår jag nästan programmet som jag hittade på nätet igår.... när man satte ut punkter så blev alla linjer beroende av flera punkter. Det jag inte förstår var att den inte gick till alla punkter utan om jag satte ut tre punkter i en triangel så blev det en halvcirkel där linjen aldrig gick till punkt 2. Det du har förklarat betyder ju bara att det inte kommer bli en perfekt triangel utan fler än 3 punkter men den kommer fortfarande att gå förbi alla 3.

Går det att förstå nåt jag har skrivit här?

Jag har iaf köpt experimentkort som jag ska löda dit oscillator och PD del på så ska jag verkligen få den delen att fungera. Ikväll ska jag kanske börja löda ihop grejjerna och se om jag kan få nåt resultat alls.

Btw, hittade ett relativt enkelt schema på en drivare från Medialas: http://www.medialas.de/data/CAT_LC2.pdf (sidan 5)

Verkar som att schemat inte är helt komplett, jag tror de har plockat bort lite delar men man kan se principen. Men den ser ut att vara väldigt enkel jämfört med det Chan har gjort :S
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

EagleSpirit: Det borde gå att programmera så att programmet "märker" att det kommer ett hörn eller sväng och anpassar hastigheten efter det.

Vad är det för program du har hittat? Var det från Medialas-sajten?
Något av dem gick att köra över en 8bitars DAC över parallellporten... :)

Schemat (och övriga PDF-filen) var intressant. Det gav lite idéer att tänka på.

Fick förresten min gröna laser idag. Riktigt kraftfull. Det kommer inte bli några problem att "rita" med den! 8)
Tyvärr har jag massa programmering av PIC-kretsen framför mig. Började i MikroBasic bara för att det ska gå lite fortare att få något att testa med. Får se hur långt det räcker....
Användarvisningsbild
Cenorpa
Kontakt:

Inlägg av Cenorpa »

Kan man använda det där programet som finns på Medialas hemsida (Mamba) för att styra en egenbyggd laser eller är output funktionen borttagen i det, det är ju en demoversion.

Finns ju massa drivers att ladda ner där men är någon till för parallellporten och fungerar tillsammans med demoprogramet?

EDIT: Har provat programet lite nu men det står Parallel Driver Not Started, så jag misstänker att utfunktionen är låst men om någon har fått det att funka så får den personen gärna skriva hur.

Verkar för övrigt vara ett enkelt och bra program
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Cenorpa: Jag tror att det ska gå att köra med parallellporten i demoversionen. "Parallel Driver Not Started" kanske bara beror på att man inte har någon DAC inkopplad. Är inte helt säker, men det är ju en möjlighet. Alla inställningar går ju att göra och de vore onödiga om man inte kunde testa programmet mot en laser.
Spara-funktionen är borta, men det är ju ganska vanligt i demo-versioner.

Någon kanske vet om det ska gå att köra demot med en laser?
För annars var det ett bra program, ganska lätt att lära sig.

Förresten, Cenorpa: Plockade du isär den gröna lasern och kopplade den till någon strömkälla? Vore i såfall kul att se en bild eller något på hur den ser ut vid själva laserdioden...

Det känns lite trist om man skulle behöva plocka isär den, för den är riktigt snygg!
Användarvisningsbild
Cenorpa
Kontakt:

Inlägg av Cenorpa »

Jo jag tänkte väl ta isär lasern så jag får bara lasermodulen kvar.
Jag provade att ta bort crom toppstycket och sedan satte jag fast själva optiska metallfästet i skruvstycket och provade att vrida lite.
Det jag kom fram till var att det verkar som lasermodulen bara är iskruvad i metallhöljet men jag vet inte riktigt om man vågar skruva ur den.
Man skulle ju bli lite ledsen om man hade av benen till laserdioden :(

Dock borde det ju gå, får se om jag vågar skruva ur den eller om det blir till att använda sågen och kapa höljet så man kommer åt att löda på kretskortet.

Appropå programet så skulle det vara riktigt nice om man kunde använda det så jag hoppas någon kommer på hur man ska göra..
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

EagleSpirit skrev:arvidb: Aaah, nu börjar jag förstå. Men skrev jag nåt allvarligt fel i texten? Jag menar, det tar väl fortfarande lika lång tid att ta sig från en "viktiga" punkten till nästa? *snip*
Det "allvarliga felet" är att tro att laserscannern kan flytta sig mellan två godtyckliga punkter på 1/12000 s. Det kan den inte. 12 kp/s ("KPPS") betyder bara att man skickar ut nya koordinater 12000 ggr/s. Ju tätare punkterna sitter, desto noggrannare följer laserstrålen dem. Vill du ha ett skarpt hörn måste du ha flera punkter i hörnet, och ganska täta punkter som leder fram till hörnet.
EagleSpirit skrev:Det där med hastighet, om man ställer in ILDA bilden i 30k @ 8°, måste då alla bilder man gör gå i den hastigheten? Dvs, kommer inställningarna på PIDen bli fel om man kör i någon annan hastighet?
När du ritar bilden gör du det antagligen så att den blir snygg i den hastighet och vinkel du använder för tillfället. Ändrar du hastigheten (och i viss mån vinkeln) så kommer bilden att ändra sig. Högre hastighet = bilden blir "bulligare" och lite mindre, och vice versa. Det är därför ILDA-tesbilden är framtagen, så att man kan kalibrera sina scanners och sen köra på den inställningen. Om man då använder bilder som andra har gjort på en kalibrerad scanner så bör de se ut som de var tänkta att göra.
EagleSpirit skrev:Går det inte att göra mjukvara som skapar egna punkter i hörnen där man bara behöver ställa in "noggranhet" och skarphet på hörnet själv?
Det går såklart, men tänk på att man vill kunna rita mjukt böjda linjer ibland. Man får väl i så fall tala om för programmet att man vill ha en "hård" linje, eller en mjuk "frihandslinje".
EagleSpirit skrev:*snip* Det jag inte förstår var att den inte gick till alla punkter utan om jag satte ut tre punkter i en triangel så blev det en halvcirkel där linjen aldrig gick till punkt 2. Det du har förklarat betyder ju bara att det inte kommer bli en perfekt triangel utan fler än 3 punkter men den kommer fortfarande att gå förbi alla 3.
Den börjar i den första punkten, går vidare mot den andra, men innan den hinner fram skickas den tredje punkten ut, som den stannar vid. Antagligen har programmet inbyggd "logik" som placerar "anchor points" i start- och slutpunkterna, för att linjen ska få väldefinierade start- och slut-punkter.

JimmyAndersson: Jag har inte hunnit leta rätt på koden, men jag har inte glömt det!

Arvid
Skriv svar