Du kan faktiskt justera bort de flesta felen bara genom att shimsa skenorna, så jag är inte så säker på att planslipning av Z är nödvändligt...Elektra skrev:Jag tror att förr eller senare, så åker jag dit på att planslipa Z-pelaren längs z-axeln.
Att vinkelrätt planslipa z-pelaren botten (längs x och y) är inte helt nödvändigt, för det justerar jag ändå in)
En gjutjärns planskiva som jag föreslagt tidigare är billigare än 10kkr, kostar 7kkr inkl moms, så hur var detta billigare?Elektra skrev:Det finns en trevlig bottenplatta att köpa som är planslipad och klar på 600x600,
även fast det är dyrt (nästan 10kkr), så tror jag nog att det blir det billigaste :-/
Dessutom är gjutjärn rätt trevligt och lätt att gänga i, vilket är en fördel i detta fall.
Nej att alla dina delar skulle finnas som standardkomponenter med perfekta mått är väl lite väl mycket önsketänkande?Elektra skrev:När det gäller x och y borden, så finns det kanske färdigslipade plattor med 'rätt' mått,
Jag är rätt säker på att dom plattorna kommer att bli specialkomponenter...
Ja men om du börjar med planfräst som stålet jag tipsade om så är iaf sidorna paralella vilket är mer än du kan säga om nästan allt annat stål... och planfräst kommer räcka rätt långt...Elektra skrev:men om jag börjar med vanlig stålplatta (ej planslipad), så måste jag förr eller senare i alla fall planslipa dessa.
Varav denna plötsliga oro över vikten överallt, förut så var ju "vikten inget problem"?Elektra skrev: När man väljer tjockleken på x och y bord,
så undrar jag om det inte vare mer optimalt (map totalvikt vs robusthet) att låta det
övre bearbetningsbordet vara tjockare än det undre ?
Det finns ju en anledning till att jag ritat det övre bordet tunnare, att du då kan köpa det med färdiga t-spår som standardkomponent och slippa att fräsa egna t-spårs plattor samt att man kan göra ett snabb-bytes-system enklare.
Visst, men du kan inte utgå från billiga standardkomponenter då...Elektra skrev:Dessutom ska det övre bordet ha en T-profil vilket försvagar bordet lite grann.
Spontant känns det lämpligt att det övre bordet ska vara 30 mm (inkl t-spår) och det undre bordet 10 mm.
Skulle det visa sig att bordet är för klent är väl ändå det något av det enklaste att byta på maskinen den dagen???
Här föreslår du fler rätt avancerade maskinoperationer som du inte kan göra själv,Elektra skrev:Ev. skulle kunna använda något gammalt och billigt lax-stjärtsbord med t-profil som övre bord,
som man sedan fräs bort lax-stjärten på och planslipar.
såna brukar betyda att pengarna drar iväg FORT, undvik såna förslag så långt som möjligt!
Vill du oavsett ha ett t-spårs-bord i specialmått så tillvekar killarna på vakuumtisch.de såna till rätt scysst pris.
http://www.vakuumtisch.de/index.php?pag ... rie&cat=66
Finns folk på forumet som har beställt från dom, och mailar man med dom kan man själv välja tjocklek på skivan och mått på t-spår osv.
Ja det är nog ingen dum idé oavsettElektra skrev:Det känns som att jag snart måste ringa min mosters man som har haft en egen mekanisk verkstad i 20 år som enbart höll på med planslipning och kolla hur det fungerar och hur dyrt det är.