DIY Precisions 5 axel CNC-fräs inkl. för Rapid prototyping

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Re: DIY Precisions 5 axel CNC-fräs inkl. för Rapid prototypi

Inlägg av Meduza »

Elektra skrev:Jag tror att förr eller senare, så åker jag dit på att planslipa Z-pelaren längs z-axeln.
Att vinkelrätt planslipa z-pelaren botten (längs x och y) är inte helt nödvändigt, för det justerar jag ändå in)
Du kan faktiskt justera bort de flesta felen bara genom att shimsa skenorna, så jag är inte så säker på att planslipning av Z är nödvändligt...

Elektra skrev:Det finns en trevlig bottenplatta att köpa som är planslipad och klar på 600x600,
även fast det är dyrt (nästan 10kkr), så tror jag nog att det blir det billigaste :-/
En gjutjärns planskiva som jag föreslagt tidigare är billigare än 10kkr, kostar 7kkr inkl moms, så hur var detta billigare?
Dessutom är gjutjärn rätt trevligt och lätt att gänga i, vilket är en fördel i detta fall.

Elektra skrev:När det gäller x och y borden, så finns det kanske färdigslipade plattor med 'rätt' mått,
Nej att alla dina delar skulle finnas som standardkomponenter med perfekta mått är väl lite väl mycket önsketänkande?
Jag är rätt säker på att dom plattorna kommer att bli specialkomponenter...

Elektra skrev:men om jag börjar med vanlig stålplatta (ej planslipad), så måste jag förr eller senare i alla fall planslipa dessa.
Ja men om du börjar med planfräst som stålet jag tipsade om så är iaf sidorna paralella vilket är mer än du kan säga om nästan allt annat stål... och planfräst kommer räcka rätt långt...

Elektra skrev: När man väljer tjockleken på x och y bord,
så undrar jag om det inte vare mer optimalt (map totalvikt vs robusthet) att låta det
övre bearbetningsbordet vara tjockare än det undre ?
Varav denna plötsliga oro över vikten överallt, förut så var ju "vikten inget problem"?
Det finns ju en anledning till att jag ritat det övre bordet tunnare, att du då kan köpa det med färdiga t-spår som standardkomponent och slippa att fräsa egna t-spårs plattor samt att man kan göra ett snabb-bytes-system enklare.

Elektra skrev:Dessutom ska det övre bordet ha en T-profil vilket försvagar bordet lite grann.
Spontant känns det lämpligt att det övre bordet ska vara 30 mm (inkl t-spår) och det undre bordet 10 mm.
Visst, men du kan inte utgå från billiga standardkomponenter då...
Skulle det visa sig att bordet är för klent är väl ändå det något av det enklaste att byta på maskinen den dagen???

Elektra skrev:Ev. skulle kunna använda något gammalt och billigt lax-stjärtsbord med t-profil som övre bord,
som man sedan fräs bort lax-stjärten på och planslipar.
Här föreslår du fler rätt avancerade maskinoperationer som du inte kan göra själv,
såna brukar betyda att pengarna drar iväg FORT, undvik såna förslag så långt som möjligt!

Vill du oavsett ha ett t-spårs-bord i specialmått så tillvekar killarna på vakuumtisch.de såna till rätt scysst pris.
http://www.vakuumtisch.de/index.php?pag ... rie&cat=66
Finns folk på forumet som har beställt från dom, och mailar man med dom kan man själv välja tjocklek på skivan och mått på t-spår osv.

Elektra skrev:Det känns som att jag snart måste ringa min mosters man som har haft en egen mekanisk verkstad i 20 år som enbart höll på med planslipning och kolla hur det fungerar och hur dyrt det är.
Ja det är nog ingen dum idé oavsett ;)
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Och här kommer den utlovade skissen på hur jag menar med styrstift:
ScreenShot062.jpg
ScreenShot063.jpg
Idén är alltså att sätta fast plattorna i varandra med etta antal maskingängade skruvar och borra två hål (ännu hellre tre i en triangelform) genom den övre plattan ner i den undre när dom sitter ihopspända och stoppa i härdade styrstift ( http://www.wiberger.se/templates/din6325.htm )

(naturligtvis ska du försänka insexhuvudena så dom inte sticker upp ur plattan... orkade bara inte rita det...)

upprepa för fler t-spårs-plattor, då behöver du bara lossa alla maskinskruvarna (snabbt gjort med en liten skruvdragare) och så kan du lyfta plattan rakt upp, när du nästa gång ska montera fast den är det bara att stoppa i styrpinnarna i den undre skivan, lägga på den övre och dra fast den övre med maskinskruvarna, har du bara borrat hålen för styrstiften med tillräckligt fin tolerans och helt vinkelrätt så kommer inte den övre plattan att hamna många hundradelar annorlunda än vad den gjorde förra gången.

Om du sedan upprepar proceduren för en annan platta så kan du ha en platta med förmonterad 4/5e-axel och en tom för 3-axligt arbete och mindre än 5min jobb att byta mellan dom.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
ralvejd

Inlägg av ralvejd »

Å innan man drar ihop plattorna gängar man ett par genomgående hål i den övre plattan, så man kan separera plattorna mha ett par skruvar om de fastnat i styrstiften, vilket de gör om man lyckats bra med sin konstruktion.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Bra tips ralvejd!

Naturligtvis behöver inte plattan för 4e och 5e-axlarna vara med t-spår, utan kan vara bearbetad för att passa dessa axlar i stället.
freco

Inlägg av freco »

Bra idé med styrstift! Att bara skruva ihop ger ingen precision alls.
Men flytta gärna isär stiften mer så blir det ännu bättre.
sm7tjc

Inlägg av sm7tjc »

Sätt styrstiften osymmetriskt så att man enkelt får plattan på rätt håll.
cinc

Inlägg av cinc »

Jag brukar använda https://www.system3r.com/3r/sw/products ... refix.aspx till diverse fixturer.
Lätt att ta isär och repeterar mycket bra.
kristercnc

Inlägg av kristercnc »

Här finns en hel del tips.
http://www.youtube.com/user/Simpsons36
Fräs byggd på slipade plattor och kalldraget plattjärn.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Nu har det varit tyst här ett par dagar... :)

*nyfiken på vad som händer*
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

Jag tror han skojade med oss eller så är han på banken o fixar ett lån :wink:
Användarvisningsbild
Elektra

Inlägg av Elektra »

Jag jobbar för fullt på min precisionsfräs, men jag har ju så mycket att hämta in rent kunskapsmässigt, så det tar tid....
Det svåra är att försöka balansera mellan mina behov, krav, precision och kostnad.
Sedan varierar ju priserna väldigt på alla delar, beroende på var man köper grejerna.
Förutom Ebay, så tror jag även att Alibaba också är ett billigt alternativ, men lite krångligare.
Att man har kravet på att fräsen ska vara demonterbar i delar med en vikt på max 150 kg, underlättar ju inte :-(
Att köpa alla delar i Sverige är uteslutet, för det blir för dyrt.
Jag kommer att lägga väldigt mycket tid för planering och 3D-cadning av detta projekt,
innan jag beställer en enda pryl !
Jag kommer även att göra en total kostnadskalkyl innan jag beställer något.

För att den här tråden inte ska bli alltför lång,
så kommer jag starta separata trådar om specifika frågor ex "Val av spindel".
Jag håller på att skissa på fräsen och så fort jag tycker att det är av god kvalitet,
så kommer jag att presentera detta i forumet.
När jag startade denna tråd, så sa jag att jag ska börja med att bygga en fräs och sedan en svarv.
Nu kan det bli att jag gör en kombi-maskin istället, men det är än så länge bara ideer som jag skissar på.

Jag är väldigt tacksam för Meduza's alla tips, som har hjälpt mig mycket :-)
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

När du säger kombi-maskin, tänker du dig då att spänna fast arbetsstycket i spindeln eller tänker du dig att du ska ha en 4e-axel snabb nog för att svarva med fasta verktyg på Z-axeln?

En sak du ska tänka på med Alibaba (och eBay för den delen) är att det brukar vara svårt att få ut korrekt måttsatta ritningar utan det brukar vara ett par procent gissningslek för att få det rätt i CADen innan man har fått hem grejorna och kan mäta, och sedan finns det ingen garanti att saker uppfyller toleransnivåerna dom hävdar (finns folk här på forumet som har fått hem spindlar från kina som kastade tiodubbelt mot speccat tillexempel...), detta försvårar för din approach att cadda allt först ;) (jag brukar cadda en hyfsad skiss, och sedan justera den när jag får hem grejorna, så lägg inte ner allt för många timmar i ritningsstadiet)

Försök hålla dig till säljare på eBay/Alibaba som andra redan har provat och gett gott betyg, speciellt på cnc-forum, annars finns det en viss risk att det blir väldigt mycket utgifter i lärpengar på saker som inte går att använda till dina krav i slutändan.

Angående val av spindel osv så tycker jag personligen nästan det är roligare att hålla allt i en tråd, inte minst för efterföljare som vill göra ungefär samma sak, då är det smidigt när mycket kunskap finns samlad i en och samma tråd.

Och ta och publicera skisser under resans gång så kan du få direkt feedback här på forumet! :)
Användarvisningsbild
Elektra

Inlägg av Elektra »

Min tanke är att svarvens chuck kommer att sitta direkt ut från z-pelaren (vinkelrätt i förhållande till z-spindeln) och att X-Y-bordet kommer vara hållare för svarv-skäret, men det återstår att se om detta kan fungera....
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Kan ju säga direkt att jag är högst tveksam till den idén av flera anledningar...

En är att du inte kan få någon genomgång på svarvchucken på ett enkelt sätt då din pelare tar emot

Nummer två är att utsticket från chucken och lagring kommer göra att din användbara längd du kan svarva blir väldigt kort, typ ett par cm max och därmed blir hävstången på Z-axeln väldigt stor...

Jag hade snarare funderat på att sätta en mini-svarv-headstock med motor som en snabbplatta på X-Y bordet och använda en snabbplatta med styrstift för att montera spindeln på Z-axeln, så att man kan ta bort spindeln och stoppa dit en verktygshållare för svarv i stället.

Tror du har bättre chanser att få det hela att fungera då.

Om du sedan monterar det hela så att du monterar två verktyg på Z-pelarens platta där det ena sitter längst till höger och längre ner än det som sitter längst till vänster så kan du ha både ett vanligt yttersvarvstål och ett stickstål eller en bomhållare monterade samtidigt utan stopp för verktygsbyte...
Användarvisningsbild
Elektra

Inlägg av Elektra »

Nu är jag tillbaka på forumet efter ett kortare uppehåll och
orsaken var att jag kände att mina mekanikkunskaper var lite för basala.
Därför har jag nu tokläst en massa och gjort en del konstruktionsarbete i nästan två månader.
Jag har bl.a. gjort följande:
- Läst allmänt om mekanik
- Läst på olika DIY-mekanikforum och lärt mig massor av andras misstag :-0
- Bearbetningskunskap för skärning i metallsvarv &fräs och skavning
- Hur div. "udda" mekanikverktyg används
- Läst om olika metoder för avspänning, härdning och anlöpning av stål
- Olika typer av el-servo-motorer (bl.a. AC servo, stegmotor, DC servo, BLDC)
- Elektronik för servokontrollers
- Tagit kontakt med flera olika leverantörer och även begärt in flera offerter
- Bildat mig en klarare och tydligare bild av vad jag vill göra och vad det faktiskt kostar

Så nu har mina mekanikkunskaper blivit oändligt mycket bättre,
men jag har fortfarande oändligt mycket kvar att lära :-0
Skriv svar