Enstens RIAA-steg (rör)
- Mizzarrogh
Re: Enstens RIAA-steg (rör)
soundbrigade, flänslådan skulle jag annars kanske vara intresserad av till mitt projekt om du inte behöver den själv (naturligtvis får du seriösa byten för den i så fall).
Ok, nu kommer en viktig frågeställning:
Bör jag cadda ett kretskort eller ska jag bygga med ratnest? Jag avser då själva förstärkarna alltså.
Handlar det om personlig smak, eller finns det fördelar med respektive metod?
Detta är viktigt för att kunna komma vidare.
BTW Andra PSU-kortet är monterat och verkar fungera vad spänningsnivåerna angår i alla fall.
Bör jag cadda ett kretskort eller ska jag bygga med ratnest? Jag avser då själva förstärkarna alltså.
Handlar det om personlig smak, eller finns det fördelar med respektive metod?
Detta är viktigt för att kunna komma vidare.
BTW Andra PSU-kortet är monterat och verkar fungera vad spänningsnivåerna angår i alla fall.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Component count count är så lågt och designen så enkel att du gott kan bygga "i luften". Undvik kråknästen bara.
Att använda lackad koppartråd är en god idé. Dels håller sig komponenter på plats tack vare trådens styvhet (0,7-1mm är lagom), dels ser det fint och propert ut.
Använd lödtorn/lödstöd, antingen sådana här:

eller sådana här:

Att använda lackad koppartråd är en god idé. Dels håller sig komponenter på plats tack vare trådens styvhet (0,7-1mm är lagom), dels ser det fint och propert ut.
Använd lödtorn/lödstöd, antingen sådana här:

eller sådana här:

- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
- Mizzarrogh
Var får man tag på dedär piggarna? (Stiften)
Jag undrar också var man hittar keramiska lödgenomföringar?
(för samma syfte)
.
Jag undrar också var man hittar keramiska lödgenomföringar?
(för samma syfte)
.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
I stort sett överallt. Kolla BHIAB, Electrokit. De där lödstöden fanns som bild hos Svalander.
- Mizzarrogh
Tackar! Hoppas Ensten har överseende med utläggen men jag håller ju på med rör av samma batch som honom.
Dedär såg ut att vara exakt vad jag sökte. Men allra helst skulle jag vilja ha tag på sådana porslinsknoppar med anslutning i toppen och på undersidan för en grej till detta.

Dedär såg ut att vara exakt vad jag sökte. Men allra helst skulle jag vilja ha tag på sådana porslinsknoppar med anslutning i toppen och på undersidan för en grej till detta.
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Ja, tyvärr.ensten skrev:@RogerK8: Ok, hmm då måste beställas lite högeffektsmotstånd.
@Soundbrigade: Tyvärr ingen som passar storleksmässigt.
Jag borde förutsett det men bättre att du testar grejerna ordentligt nu än åker på tråkigheter senare.
Nu är jag emellertid väldigt övertygad om att det kommer gå bra.
Slutligen ber jag dej mäta ripplet hos högspänningsmatingen vid belastning.
Återkom med värdet

MVH/Roger
PS
Vad det händer grejer i den här tråden

Har inget oscilloscop. Så det blir liiite svårt att mäta.
Det ligger dock högst på inköpslistan!
No probMizzarrogh skrev:Tackar! Hoppas Ensten har överseende med utläggen men jag håller ju på med rör av samma batch som honom.![]()
Lite prylar beställt:
Från Electrokit:
10 pol lödstöd med den rätta attityden:
4 pol lödstöd med lika rätt attityd 5,5 meter 1,6mm emaljerad koppartråd för att bygga ihop förstärkaren, kommer bli supersnyggt Från Elfa:
Motstånden för att testa mina PSUer
60-543-05
60-541-88
Från Electrokit:
4 pol lödstöd med lika rätt attityd 5,5 meter 1,6mm emaljerad koppartråd för att bygga ihop förstärkaren, kommer bli supersnyggt Från Elfa:
60-543-05
60-541-88
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Okej, då föreslår jag att du gör på följande sätt:ensten skrev:Har inget oscilloscop. Så det blir liiite svårt att mäta.
1) Köp dom där effektmotstånden.
2) Mät spänningarna (DC) efter en halvtimmes körning.
3) Passa på och köp(?) ett par 1k av godtycklig effekt.
4) Montera ett 1k-motstånd i serie med den elyt (100uF/100V) som sitter i själva förstärkaren.
5) Applicera högspänningsmatningen från nätagget innan det motståndet.
Jag har nämligen räknat ut att ripplet ut på 100V-aren kommer vara av storleksordningen 1mV.
Visst låter det löjligt lite?

MEN detta rippel delas först med en faktor två (då rp=Ra) varefter det sedan förstärks typ 35 ggr i efterföljande steg!
Ut får du alltså runt 17mV i rippel.
Relativt linjenivå (500mV) är dock detta ganska bra (-30dB) men jag tror att du kommer att störas av det brum som 17mV ändå medger.
Vi leker med tanken:
Om 500mV motsvarar full uteffekt och förstärkaren är på säg max 50W i 8 ohm.
Då är max utspänning SQRT(8X50)=SQRT(400)=20V
Då har du alltså förstärkt en halv Volt till 20V dvs 40 ggr.
40X17mV=0,68V (vid volymratten på max alltså...)
Där kommer du då alltså ha en ton på 100Hz (pga helvågslikriktningen).
Så Pbrum<0,68^2/8=58mW.
Om man betänker att en in-ear hörlur ofta inte tål mer än 5mW så är det en del. Dock är verkningsgraden helt annorlunda.
Om du sedan vrider ner volymratten till klockan tolv har du bara 0,58mW ut.
Det är inte speciellt mycket, eller hur?
Men det kommer inte att bara brusa vid maxvolym om vi inte gör något åt det.
Vår fix med 1k-motståndet kommer att reducera brummet med ytterligare c.a 36dB.
Då får du ett SNR på 66dB (re 0,5V).
Och det är inte ens hörbart om du så stoppar in huvet i högtalaren!

MVH/Roger
PS
Hade vi byggt rörförstärkaren som jag brukar bygga rörförstärkare hade vi inte haft det här "problemet".
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Skrattar lite åt effekterna på motstånden! Men better safe than sorry!ensten skrev:Lite prylar beställt:
Från Electrokit:
60-543-05
60-541-88

Jag tycker du är inne på helt rätt spår med lödstöd. Jag använder alltid lödstöd till rörförstärkare. Men jag har förälskat mig i "symmetriska" lödstöd som bl.a elfa säljer/sålde(?)
Mitt råd är alltså att luftbygga grejerna precis som du är på väg att göra.
Jag brukar reservera plats för elyten och utgå från den då den bestämmer lödstödsavståndet (om du vill kan du gärna ha en elyt vid varje rör men jag antar du har beställt alla grejer redan).
I en överambitiös tid parallellade jag tom elyten med nån plastkonding men det är överkurs till ingen nytta.
Jag hoppas du kommer ihåg tidigare rekommendationer.
Om dom sen är bäst eller inte vet jag inte men jag kan garantera att dom fungerar!
MVH/Roger
PS
Skrattade också åt effekten - men det fanns inte så mycket som låg närmare, tyvärr.
Kommer ihåg och kommer ihåg, tråden är en bra referens.
Kommer ihåg och kommer ihåg, tråden är en bra referens.

Men att testa 15V 0,6A görs väl annars med en 5W-lampa för bilbruk?
"12V" i bilsammanhang betyder ju ofta 13,8V eller liknande när generatorn är igång, så det lär inte vara några problem att få lampan att hålla under den tiden du testar nätagget.
För att "mäta" ripplet utan oscilloskop så kan du bygga ett enkelt högpassfilter som tar bort DC'n och sen mata in till växelspänningsläge på multimetern.
"12V" i bilsammanhang betyder ju ofta 13,8V eller liknande när generatorn är igång, så det lär inte vara några problem att få lampan att hålla under den tiden du testar nätagget.
För att "mäta" ripplet utan oscilloskop så kan du bygga ett enkelt högpassfilter som tar bort DC'n och sen mata in till växelspänningsläge på multimetern.