Gratis analogkurs, 12 veckor från MIT

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
swesysmgr

Re: Gratis analogkurs, 12 veckor från MIT

Inlägg av swesysmgr »

Nitton uppgifter om 31 sidor på tre timmar då jäklar gäller det att öva upp hastigheten i problemlösandet.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Jo, hag hickade till jag med. det har dock sagt att den "midterm" som kommer nu så skall de flesta klara på 2h. Man har dock 24h på sig.
snigelen

Inlägg av snigelen »

Är det någon som provat de två exempeluppgifterna inför midterm-skrivningen?

Den första klantade jag till lite men fick rätt på båda svaren på tredje försöket. Phu :wink:

Men den andra exempeluppgiften tyckte jag tiden blev lite väl stor för att anges i mikrosekunder, och mycket riktigt, fel svar. Men på andra försöket skrev jag i stället (vad jag tror då) tiden i millisekunder och fick då rätt svar. Så är det fel i texten (mikro i stället för milli) eller jag kanske bara klantade till det på något vis men råkade få rätt?
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Skall börja med dem nu... Har varit fullt upp och fick klart förra veckans inlämningsuppgift i sista minuten....
Weeks 6 and 9 will require more mathematical background than the rest of the course
Hur skall man nu tolka det? Att det värsta är över? ;) Partiella derivator, L'Hospitals regel.... Puh...
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Har alla skrivit "midterm" ännu?
snigelen

Inlägg av snigelen »

Jag blev precis färdig :)
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Bra! Jag gjorde alla utom trean på ca 2h, men då kontrollräknade jag dubbelt. Sedan lade jag 2h på trean :)

Det var exakt samma test som studerande vid MIT gjorde, men de hade bara 2h.

Edit:
http://web.mit.edu/newsoffice/2012/mitx ... -0420.html
snigelen

Inlägg av snigelen »

Jo trean lade jag klart mest tid på också.

Men nu är väl midterm-tiden gott och väl ute, så då är det väl ok att prata om den.

Naturligtvis gjorde jag en läsmiss (igen) och missade att minsta RPU i logikkretsen skulle anges i KILO OHM. Jag envisades med att skriva den i OHM. :wall:
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Ja, och sedan var det dioduppgiften där ena strömmen skulle ges med omvänt förtecken. Annars tyckte jag att uppgifterna var lättare än väntat.
Användarvisningsbild
sadjad
Kontakt:

Inlägg av sadjad »

Är det kört nu?
This is a twenty four hour examination. You can start the exam when it is convenient for you, but you must complete this examination by 12:00pm (noon) GMT on April 30th. Please look up what time this is in your local time zone.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Nä. Du kan få godkänt utan att ha gjort midterm. Se bara till att göra alla hemuppgifter och skriva bra i sluttenten.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Huga!
difeq.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Så var det då klart och jag fick ett A!
Course statistics: 6.002x had 154,763 registrants. Of these, 69,221 people looked at the first problem set, and 26,349 earned at least one point on it. 13,569 people looked at the midterm while it was still open, 10,547 people got at least one point on the midterm, and 9,318 people got a passing score on the midterm. 10,262 people looked at the final exam while it was still open, 8,240 people got at least one point on the final exam, and 5,800 people got a passing score on the final exam. Finally, after completing 14 weeks of study, 7,157 people have earned the first certificate awarded by MITx, proving that they successfully completed 6.002x
13396903417984301.jpg
Staff comment

MITx got a lot of press. The only way to see what it was about was to register for an account. For that reason, we got a lot of curious people who registered but who had no intention of completing (or attempting) the class. As of yesterday, we allow people to browse the courseware without an account. This should help decrease off unnecessary registrations.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Stort grattis. :tumupp: :tumupp: :tumupp: Själv hoppade jag i ett tidigt stadium eftersom jag insåg att det inte skulle bli någon sjösättning i år heller, om jag lagt tid på kursen. :)
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Sjösättning på måndag :) Men fördröjningen beror mera på att jag sågade mig i tummen med bänkcirkeln än på kursen, men visst tog det en himla massa tid!
Skriv svar