Aktivera LEDs med knapptryckningar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
oskars

Re: Aktivera LEDs med knapptryckningar

Inlägg av oskars »

Men kan det va så att jag måste ha en till resistor för varje knapp för att få till pull-downen, eller räcker det med min krets som jag visar som dimmar LEDarna?

Det är ju en pull-down jag vill ha, eller hur?

Menar du att det kan vara några interna pull-ups from förstör?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

I och med att du har dina LED kopplade dit, så har du ju redan i princip pull-down.

Ja, det kan vara de interna pull-up som orsakar problemet, då de endast är 20k ohm motstånd mot +5V flyter ju en liten ström igenom dem om man sluter kretsen, vilket du gör med dina LED, så den lilla strömmen flyter igenom LED'arna, och får dem då att lysa svagt.

Testa att när du inte har någonting anslutet till de portarna på Arduinon, mäta spänningen på pinnarna med multimeter. Är där 5V är det troligtvis pull-up'en som orsakar detta.

Förresten, fungerar det utöver att LED'arna lyser svagt hela tiden?

Edit: För, det är väl så att du har knapparna kopplade så att det ska bli 5V (1) på pinnen när knappen trycks ned?
Annars kan inte min teori stämma.
Användarvisningsbild
oskars

Inlägg av oskars »

Alltså.. njaeh.. värdena flimmrar väldigt glatt när jag har allt i kopplat.. Typ som i att när jag trycker på en knapp, så markeras TVÅ knappar som intryckta (alltså i JunXion-programet, inte två LEDar).. Men värdena flimmrar som fan. Jag vet inte varför.. men den stora "kontakten" som jag lött ihop.. Om jag vickar på den så flimmrar och knappar "aktiveras" utan att jag trycker på dom. Jättekonstigt... Det var ett framtida problem jag hade tänkt ta upp, men kanske det är en del av detta?

Tack för att du tar dig tid!
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Ta och rita ihop ett schema så att man har lite mer att utgå ifrån, så det kan bli lite mindre gissningar!
Användarvisningsbild
oskars

Inlägg av oskars »

Tror det ser ut så här nu! =)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
oskars

Inlägg av oskars »

Det verkar lite som att Arduinon vill ha PULL-DOWNen kopplad så här?

Alltså ett motstånd mellan varje Arduino PIN till GND... Verkar ju drygt... Fast ska det va så kanske?

EDIT: HIttade detta nu på Arduino-forumet:
The pull down needs to be on the _board_ side of the switch - it should hold the voltage down until the switch closes - then the pin gets connected to +5 by the switch which overrides the pull-down.
If I want to have multiple push buttons and switch running off the same board. Can I connect all of them to the same +5V and the same pull-down resistor?
Answer: No. Each switch needs a separate circuit, with it's own resistor.

Måste jag tänka om då med andra ord?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Ok, då är det kopplat som jag trodde, jag tror alltså fortfarande att det är pull-up på Arduinon som spökar med dig.

Och du kan ju testa med typ ett 10k pull-down på någon utav knapparna, bara för att se om de slutar att uppföra sig konstigt, att testa är nyckeln till att lyckas!

Men det BORDE bli så att du redan har pull-down, tack vare att LED'arna går mot GND, det kanske kan vara så dock att det blir konstigt eftersom dioden har ett visst spänningsfall, de leder inte så värst mycket vid låg spänning.

En annan tanke, vad det kan vara som gör att pinnarna på arduinon får 1 och 0 lite spontant när du trycker ner någon knapp, det kanske skulle kunna vara så att de har intern pull-up aktiverad, men då de är halvt dragna till GND genom LED'arna inducerar kablarna så pass mycket när det blir spänning på en kabel att de plötsligt blir "flytande ingång-effekt" på det hela, dvs. spänningarna "tar ut varandra" på något vis.
Bara en spontan tanke, allt utom säker.

Vad jag förstod aktiverar man intern pull-up genom att sätta ingångarna höga, testa att manuellt (i din kod) sätta dem till låg, för att försäkra dig om att intern pull-up är inaktiverad.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Framför allt behöver du pull-down motstånd - för om du använder lysdioderna som pull-down , vilket de i praktiken fungerar som nu, så kommer de att sänka spänningen till nånstans kring 2-3 volt - alltså precis vad man inte vill ha på en digital ingång! Kombinerat med intern pull-up kan det bara bli fel.

(a) avaktivera pull-up i din arduino.
(b) sätt ett motstånd på 22k mellan varje ingång/knapp till jord.. (låter jobbigt, men behövs)
det vill säga, parallellt med lysdioden.

hehe.. filmen.... "vässhjööte" hörde man ju... :D men så kom man till 1.43 .... "...sätter i , tar ut , sätter i tar ut...." jag bara tänkte "Jaaa, vi har fattat vad du menar" :lol:
Användarvisningsbild
oskars

Inlägg av oskars »

Ni är sjukt grymma!

Jag har läst allt ni skrivit.

Jag hänger halvdant med i argumenten.

Men jag måste bara slinka in med en fråga.
* Varför ska inte PULL-DOWNen gå från t.ex PIN23 till GND? Så som jag visat på Arduino-skissen i senaste inlägget av mig...

Men om jag ska ändå göra så som Jesse säger enligt Punkt B.
Ska jag då göra enligt den skissen jag bifogat i detta inlägget?
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

ehh... jovisst, det är ju enklast att ha den direkt på pinnen på arduinokortet. (jag såg inte de gröna motstånden på din bild... får skylla på närsynthet). eller så visste jag inte vart de ledde... det stog ju inget om GND där...
Användarvisningsbild
oskars

Inlägg av oskars »

Okej :tumupp: , då fattar jag :) . Jag måste helt enkelt dra 22k-motstånd från varje pinne som jag ska använda till GND.

Blir ett nedrans meck att få ihop det. Gäller att komma på en smart lösning!
Användarvisningsbild
oskars

Inlägg av oskars »

Då ska vi se sa den blinda till den döva!

Jag har nu programerat så att enbart PIN29 är aktiv.

Och förutom det vanliga kablaget så har jag dragit en 1K-resistor från PIN29 till GND.

Detta verkar fungera bra. Nu är det ju bara 1st knapp inblandad. Jag ska testa på fler. När jag gjorde detta på PIN29 så fungerar även LEDen korrekt.

Stora framsteg! Jag kör vidare!

EDIT 1: Jag valde 1K för att det är det jag har hemma. Tycker du, Jesse, att jag BÖR ha 22k?

EDIT 2: Har testat med 3st knappar nu. Och det verkar som att det fungerar. Alla dom tre hade "felaktiga" LEDs innan. Nu funkar både LEDarna och funktionen som den ska på dom tre! Det här borde vara The Final Solution! I så fall vore det himla trevligt! Se bifogad bild.

Funderar på hur jag ska lösa det här på ett bra sätt. Det är ju ändå typ Nästan 40st motstånd som ska dras... Några tips?

EDIT 3: Hehe... Ni anar inte det var snurrar i mitt huvud nu. Jag har skissat på ett kretskort som skulle vara Sjuuukt använtbart nu. Ett kretskort med massa hål i, som jag kör i mina nuvarande pinnar i, samt ner i själva arduinon. och så ytmonterar jag bara motstånd på den där! OBS! Det här är första kretskortet jag ritat ... I Illustrator dessutom! :) Synd att jag inte har grejer att göra egna kretskort med!
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Jag skulle kunna ta och köra med det kortet på någon överbliven plats när jag etsar någon gång den närmsta tiden, så kan du få den mot fraktkostnaden om du är intresserad.

Tänk på att den där konstruktionen kräver hylslist med långa ben dock, typ som de här:
Header hona stackningsbar 2.54mm 8-pol
Användarvisningsbild
oskars

Inlägg av oskars »

Asså det skulle ju vara så jävla koolt! Vore jättejättekul!

För att spara på höjden, kan man inte köra med denna då?
http://www.electrokit.se/images/41001167.jpg

EDIT: Ska fundera på fler alternativa konstruktioner också.

EDIT 2: Funderar på om man ska göra ett liknande kretskort, men som man sätter på undersidan istället, och löder dit det på arduinons lödade pinnar. Då bygger man ju väldigt minimalt på tjockleken! Se bifogad bild. Om man moddar om kortet lite så borde ju det där funka?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Nja, problemet blir väl att kretskortet är för tjockt, så att pinnarna på baksidan går inte igenom kortet om man sätter det på baksidan.
Skriv svar