Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )

Berätta om dina pågående projekt.
Tekko

Re: Fagges EL-cykel

Inlägg av Tekko »

Bara att byta ut fältnindningen mot en fet N50 neoring. :twisted:
Användarvisningsbild
DiyJohn
Kontakt:

Inlägg av DiyJohn »

Riktigt trevligt projekt!!
En detalj jag gillar extra mycket... framlyset!! Jag vet att det inte är så mycket fokus på den från resten av läsarna... Komplexiteten på den är ju inte vidare stor!! Men va STILREN den är!! Stylish!!
Om du nu tror att jag tycker om lyset mest har du fel... Jag tycker om videoklippet mest!! Va skönt att få åka med på en elektrisk cykel-färd!! :tumupp: :tumupp:

Du borde ha en "polis-mode"-knapp lite fint undangömt! :roll: Om du blir stoppad kopplar du in polis-mode och drivningen stänger av vid 25 km/h!!

Lycka till!! Kör inte ihjäl dig nu!
Mahag

Inlägg av Mahag »

Stor eloge! Härlig video :bravo:
Har gjort en egen video också på http://www.youtube.com/watch?v=lmkLrDk9zEc, men onekligen är din cykel snabbare :roll:

Skrev förresten till vägverket och fick dessa svar :shock: :

Hej !!

I EU-direktiv 92/61/EEG med tillhörande underdirektiv finns de regler som i
dag styr kraven på mopeder. Direktivet 92/61/EEG har rubriken typgodkännande
av två- och trehjuliga motorfordon men gäller även fyrhjuliga fordon.

Länk till direktivet 92/61/EEG:
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... L0061:2000
0503:SV:PDF

Grundläggande krav för mopeder är bl a att motorns slagvolym får var högst
50 cm3 fråga om motorer med tändsystem eller en elektrisk motor med högst 4
kilowatt effekt samt att den konstruktiva hastigheten får vara högst 45
km/h. (Moped klass I)
För moped klass II gäller att det finns två typer av moped klass II. Den
EU-godkända mopeden är konstruerad för att köras i högst 25 km/tim och
motorns effekt får vara högst 1 kilowatt. Den andra typen är konstruerad för
att köras i högst 30 km/tim och är godkänd i Sverige enligt äldre
bestämmelser. Sådana
mopeder måste ha ett typintyg utfärdat före den 17 juni 2003.

Det är formellt inte förbjudet att bygga sin egen moped men praktiskt torde
det vara ointressant då kraven enligt EU:s samtliga direktiv för moped
kräver ett stort antal provningar som skall kunna verifieras för att få
mopeden godkänd.

På vår hemsida finns ytterligare information om bl a mopeder . Adressen är
http://www.vv.se/templates/page3____2740.aspx

Länk till Vägverkets föreskrifter om mopeder och släpvagnar som dras av
mopeder (VVFS 2003:24).

http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr024.htm

Om du vill svara på detta meddelande via e-post trycker du på
"svara"-knappen. Det är viktigt att du inte ändrar i rubrikraden ("Ämne")
för att ditt svar ska hamna rätt.

Med vänlig hälsning

Upplysningstjänsten Fordonsteknik
Vägverket
78187 Borlänge
Röda vägen 1
http://www.vv.se
0771-119 119

Hej !!

För att få en moped typgodkänd och fför att få använda den på allmän väg måste den åtfäljas av ett ett CoC-intyg från tillverkaren.

Detta är ett CoC-intyg:

För samtliga nya fordon gäller idag att de ska åtföljas av ett CoC-dokument (Certificate of Conformity).
Äldre fordon har andra regler men samtliga EU-2 mopeder har krav på CoC-dokument.
CoC-dokumentet talar om att fordonet uppfyller de regler som gäller för fordon inom EU och därmed är lagligt.
När och om fordonet skall registreras krävs att CoC-dokumentet lämnas till bilregistret (CBR eller annat lands motsvarande myndighet) annars kan det helt enkelt inte registreras. För alla fordon som redan idag är registrerade (EU-1 mopeder men även t.ex. bilar och MC) är CoC dokumentet redan lämnat till CBR men för EU-2 mopeder följer dokumentet med EU-2 mopeden och MÅSTE finnas med när du köper fordonet. Har fordonet varit registrerat i annat EU-land har CoC-dokumentet lämnats där och då krävs att man kan visa i vilket land och vilket registreringsnummer det haft så att man kan referera till detta. Lämpligt t.ex. via tidigare lands registreringsbevis. Köper du ett sådant fordon är det lämpligt att höra med CBR/Bilprovningen) för att inte få olösliga problem. För de "gamla" nationella mopederna MÅSTE ett typintyg istället finnas.
Tänk även på att de flesta försäkringsbolag idag kräver CoC-dokumentet (eller typintyget för nationella mopeder) för att teckna försäkring på mopeden. Utan CoC-dokumentet kan du helt enkelt inte försäkra din moped i normalfallet.
Eftersom det förs en diskussion om att alla mopeder (även EU-2 och nationella mopeder) i framtiden skall ha nummerplåt via CBR och därmed registreras kommer CoC dokumentet (eller typintyget) att krävas in av CBR för att fordonet ska kunna registreras. Om CoC dokumentet då saknas kommer inte någon registrering att kunna ske och man kan förmoda att ett sådant fordon lagtekniskt blir "olagligt".
Ett CoC-dokument utfärdas av tillverkaren (fabriken, inte importören) och det är viktigt att man har klart för sig att detta CoC-dokument (till skillnad från typintyget) INTE går att få i repris. Har man tappat bort det eller inte fått det med vid köp av begagnat fordon kan man inte göra någonting åt det. Köp inte en EU-2 moped där CoC-dokumentet inte finns!
Det framgår av CoC-dokumentet om det är tillåtet att skjutsa på fordonet.
CoC-dokumentet behöver inte medföras under färd och MÅSTE betraktas som en värdehandling som återigen INTE går att ersätta! Vill du ändå ha CoC-dokumentet med vid färd tar du en kopia men absolut inte originalet.
Senast redigerad av Mahag 19 april 2009, 04:00:21, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Amatörbyggd MC? Inte billigt, men lagligt?

Jag skulle kolla upp reglerna ordentlgit, jag fick MYCKET felaktiga uppgifter från div myndigheter när vi byggde vår hästlastbil.
Tex ansåg vissa att det inte gick att öka passagerarutrymmet på ett befintligt fordon utan man var tvungen att utgå från ett busschassie. Idag är halva skåpet klassat som passagerarutrymme och halva för djurtransport. Svårt? Nope, bara att flytta framstammen in i skåpet och se till att det finns möjlighet till kommunikation med föraren.
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Jag fick hem en Watts Up batteri / energimätare från www.rc-batterier.se idag.
Så ut i vild panik innan mörktet för att koppla in den & dra en fullgasrepa för att tömma batterierna för att kunna se hur många Ah man verkligen får ut. Och det var ju värre än vad jag hade kunnat drömma om.

Batteriernas sammanlagda kapacitet lovar 25,2Ah inklusive Party-packet där bak .-)

Och det faktiska värdet blev 3,5Ah, därefter dök batterispänningen till under 10V vid belastning.
Men i detta fallet så var det ju en riktig tortyr runda.
Max ström 119A
Medel ström 30A
Max effekt 2349W
Medel effekt 720W
85,2 Wh

Så i morgon när batterierna är åter laddade så tänkte jag ta en ny runda, men denna gången köra riktigt lugnt & fint.
Å så får vi se hur stor skillnad det gör när det gäller billiga SLA-batterier.

Bild
Rocky_AL

Inlägg av Rocky_AL »

Tunga grejer det där. :shock:
I mitt el-cykelprojekt så använder jag LiPo batterier. Köpte 4st batterier på 18.5V 5Ah (2s2p). Det roliga är att jag med dessa kan ta ut 20C (100A) konstant utan att påverka kapaciteten och de väger tillsammans under 3kg.
Å andra sidan är det mycket jobbigare att ladda/urladda eftersom man måste hålla stenkoll på spänningen.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Köp då laddare med balansering mellan cellerna, då batterierna väl har balanderingkontakt, så slipper du allt sådan utan det hanterar sig själv och laddar alla till 100% utan att någon laddas för mycket eller för lite.

Och det faktiska värdet blev 3,5Ah

Fullt normalt, ju lägre uttagen ström desto närmre nominellt Ah värde och för dessa batterier är det säg kanske bara några väldigt få amp belastning för att få ut fulla 25Ah.
Norpan

Inlägg av Norpan »

Watts up är ju specad max 100A i topp, så jag tycker du ska prova med en dc-strömtång för att få reda på maxströmmen.
Om nu inte batterispänningen sjunker eller du strömbegränsar så tycker jag det låter lite lite som maxström till en sån motor.
Som jag skrev nån annanstans så drar min 300W motor 140A vid stillastående från 2*60Ah batterier i serie.
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Rocky_AL Tunga grejer det där.
Jajjemen, det är precis att man orkar lyfta cykeln i bakkant. :D

Ja jag har dreglat en hel del över det här interface kortet http://endless-sphere.com/forums/viewto ... 14&t=10986 till Dewalt’s batteri accar som innehåller A123 cellerna. För då kunde man använt accarna precis som dom är med sina inbyggda BMSer, vilket hade underlättat en hel del.

Norpan:
100A gränsen i mätaren är väll mer en garanti sak. Den mäter högre, men shuntresistorn lär ju inte palla hur mycket som helst. Och jo det finns ju några meter kablar som strömbegränsar längs vägen. Och motorns 4mm2 kablar genererar en del värme, så det kan nog stämma.

Nu så var jag ute igen & tog en längre & snällare cykelrunda med sambon för att hålla nere takten. Men det blev faktiskt ingen större skillnad. Jag fick ut ca 4Ah innan det blev för segt.
Jag nyttjade ca 50W vid plan flykt & försökte hålla nere effekttillskottet i uppförsbackarna mellan 200-500W. Ska man försöka köra snålare än såhär så tappar man ju snart vitsen med en el-cykel.

Men fasen vet om inte batterierna har plågats lite för hårt tidigare & tagit skada. Eftersom jag tyckte att det gick lite väl fort att ladda dom efter gårdagens runda.

Jag satte mätaren mellan laddaren & batteriet nu, så ska vi se hur många Ah som det går att stoppa in i dom.
För även om jag bara har nyttjat 4Ah men ändå tömt batterierna p.g.a högt strömuttag, så måste jag väll tillföra 25Ah vid laddningen igen?.
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Nu så var det färdig laddat, ca3timmar (2A laddström) & mätaren visade nu på att jag har matat in 4,6Ah i batteriet & det är faktiskt ganska exakt samma som jag plockade ur batterierna tidigare idag. Så jag antar att allt är i sin ordning?.

Aja skit samma.
Frågan är om man ska välja 28V varianten DC9280 eller 36V Varianten DC9360. Det känns som att 28V packeten är betydligt mer prisvärda!?.
Har vi någon ebay expert här som kan guida mig, hur man på smidigast sätt gör affärer där.
Jag begriper inte hur det kan finnas så många säljare som säljer samma prylar fast med så fruktansvärt varierande priser & frakter?.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Bra feedback är viktigt kolla också så att de är många till antalet.
De med över 1000 skulle jag säga är nästan helt säkra. Kolla på vad feedbacken skriver om affären en del levererar segt och en tia hit eller dit lägger man ju gärna för snabb frakt.

Sök på modellen du vill ha och ta den billigaste med frakt inkluderat, med BRA feedback, så gör jag och det brukar fungera. Jag har dock iofs inte handlat nåt våldsamt mycket på ebay men. :roll:
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Inlägg av BEEP »

Jag hittade lite inf om Dewalt batterierna, stämmer specen?

DeWalt
Line: 36V (Nirvana)
Model: DC9360
Chemistry: LiFePO4, nanophosphate
Voltage: 36
Max cell discharge rate: 30C
Capacity: ~2.3 Ah 10S

DeWalt
Line: 28V (Nirvana)
Model: DC9280
Chemistry: LiFePO4, nanophosphate
Voltage: 28
Max cell discharge rate: 30C
Capacity: ~2.3 Ah 8S
bearing

Inlägg av bearing »

Ja, de innehåller ANR26650M1A från A123 systems.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Ska du ha ett, två eller tre batterier??

Här er exempel på säljare som verkar bra iaf, och de är billigaste dessutom. Inkl frakten. Han har över 8000 bra affärer och det är snabb frakt.

Ska du ha tre st kan du ju antingen välja att köpa tre st på 1 batteri, så får du billigare frakt eftersom de "sampackar" dem. Annars kan du ta ett två-pack och ett en-pack. Eller om du ska ha 4 st så tar du det med 4 st i.

http://cgi.ebay.com/1-NEW-DEWALT-DC9280 ... 286.c0.m14
http://cgi.ebay.com/2-NEW-DEWALT-DC9280 ... 286.c0.m14
http://cgi.ebay.com/4-NEW-DEWALT-DC9280 ... 286.c0.m14
Användarvisningsbild
r0bban
Kontakt:

Inlägg av r0bban »

Ditt bygge ser ut som ett äkta hembygge, i positiv bemärkelse. Riktigt imponerad. Jag tycker det är svårt nog att utgå från halvfabrikat.
Du verkar ha ganska bra effekt om man ser till den specificerade motoreffekten.
Skriv svar