Jula borr/fräs som CNC ??
Det är tyvärr inga beteckningar på motorerna. dom kommer från en robot som använts i undervisningssammanhang. Jag tror att jag har lurat ut hur det ska kopplas. Just nu har jag fortfarande strömbegränsade kort, jag kan nog köra med det dubbla dvs 1.2 A får se hur starkt det blir. Men det lutar åt nya kort å motorer ialla fall för x och y axlarna. Kulskruvar verkar lite väl mycket overkill för en så billig maskin.
/Janne
/Janne
Här är ytterligare en länk på hur lindningarna kan vara.
stegmotor
Jag tycker också att det är lite väl mycket att kosta på med kulskruvar.
Men för att få 0 i glapp är det billigaste att förspänna trapetsskruvarna med dubbel mutter och fjäder, fjädrar.
Jag håller på att fundera ut något bra och enkelt sätt förhoppningsvis.
Kvaliten på trapetzskruvar och muttrar i maskinen är ej så väldigt så väldigt hög den heller.
Jag kanske investerar i nya trapetzskruvar och muttrar i så fall, betydligt billigare än kulskruvar.
Här är en länk till Wiberger.se som har bra kvalitet på sina stänger.
Trapetzstänger och muttar
stegmotor
Jag tycker också att det är lite väl mycket att kosta på med kulskruvar.
Men för att få 0 i glapp är det billigaste att förspänna trapetsskruvarna med dubbel mutter och fjäder, fjädrar.
Jag håller på att fundera ut något bra och enkelt sätt förhoppningsvis.
Kvaliten på trapetzskruvar och muttrar i maskinen är ej så väldigt så väldigt hög den heller.
Jag kanske investerar i nya trapetzskruvar och muttrar i så fall, betydligt billigare än kulskruvar.
Här är en länk till Wiberger.se som har bra kvalitet på sina stänger.
Trapetzstänger och muttar
En liten uppdatering
Har börjat bygga lite skydd för trapetzskruven på y-axeln och även en kåpa över drivningen på x-y axeln.
Här har jag vikt till ett papper för att få lite översikt och se hur stort skyddet behöver vara.
Där står också adressen till han som har lärt ut vikningen.
En länk dit.
www.ixen-cnc.com
Har även börjat göra lite plåtar för att skydda drivningen mot frässpån.
Jag tog lite vindskyddspapp (som jag läste i någon annan tråd om) och började rita ut för vikningen. Jag ska leta efter något plastliknande material senare om detta inte håller.
Det blev bra när jag ritade med en kulspetspenna för om man tryckte lite grann så blev det små spår att vika efter.
Så här ser den ut färdig.
För att få pappen att hålla lite bättre provade jag att stryka den en gång med klarlack, oj vilken skillnad.
Färdiglackad.
Gjorde även ett plåtskydd över x-drivningen för att slippa spån i remmar och kugghjul. Det kanske blir att tillverka något snyggare senare när fräsen är ordentligt iintrimmad.
Har börjat bygga lite skydd för trapetzskruven på y-axeln och även en kåpa över drivningen på x-y axeln.
Här har jag vikt till ett papper för att få lite översikt och se hur stort skyddet behöver vara.
Där står också adressen till han som har lärt ut vikningen.
En länk dit.
www.ixen-cnc.com
Har även börjat göra lite plåtar för att skydda drivningen mot frässpån.
Jag tog lite vindskyddspapp (som jag läste i någon annan tråd om) och började rita ut för vikningen. Jag ska leta efter något plastliknande material senare om detta inte håller.
Det blev bra när jag ritade med en kulspetspenna för om man tryckte lite grann så blev det små spår att vika efter.
Så här ser den ut färdig.
För att få pappen att hålla lite bättre provade jag att stryka den en gång med klarlack, oj vilken skillnad.
Färdiglackad.
Gjorde även ett plåtskydd över x-drivningen för att slippa spån i remmar och kugghjul. Det kanske blir att tillverka något snyggare senare när fräsen är ordentligt iintrimmad.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av lilluffe 28 september 2013, 23:16:17, redigerad totalt 1 gång.
Gjorde om plåtarna för y-axeln så jag fick ett bättre fäste och stöd för pappersbälgen.
Den kromade plåten är till för att inte bälgen ska slitas ut av kuggremmen och som stöd för bälgen när den trycks ihop.
Fick svarva ner bultskallarna på juster och stoppskruvar för att dom inte skulle skava på bälgen.
Satte dit fästplåtar vid pelaren.
Fästplåt för främre bälgen.
Slutresultatet.
Hoppas jag slipper en massa spån i kuggremmarna och y-axelns trapetzskruv.
Den kromade plåten är till för att inte bälgen ska slitas ut av kuggremmen och som stöd för bälgen när den trycks ihop.
Fick svarva ner bultskallarna på juster och stoppskruvar för att dom inte skulle skava på bälgen.
Satte dit fästplåtar vid pelaren.
Fästplåt för främre bälgen.
Slutresultatet.
Hoppas jag slipper en massa spån i kuggremmarna och y-axelns trapetzskruv.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av lilluffe 28 september 2013, 23:24:22, redigerad totalt 1 gång.
Hej,
Brutalt snygga bälgar måste jag säga!! Bra jobb för övrigt också, så klart!
Jag har samma typ av papp på min maskin men har bara "veckat" den. Jag provade att vika en bälg i vanligt papper - från samma mall som du, det gick sådär så jag trodde faktiskt inte att det skulle gå att "få till" med så pass tjock (relativt vanligt papper) papp. Nu vet att jag att det går.
Brutalt snygga bälgar måste jag säga!! Bra jobb för övrigt också, så klart!
Jag har samma typ av papp på min maskin men har bara "veckat" den. Jag provade att vika en bälg i vanligt papper - från samma mall som du, det gick sådär så jag trodde faktiskt inte att det skulle gå att "få till" med så pass tjock (relativt vanligt papper) papp. Nu vet att jag att det går.
Har börjat och prova lite alternativ för att förspänna trapetzmuttrarna på x-y axlarna.
Gjorde lite nya muttrar i delrin plast (Acetalplast, POM).
Det är lite trångt för muttrarna på x-axeln så jag fräste ner en sida på muttrarna.
Den gamla muttern byter jag ut mot den nya + plastmuttern och sätter på samma plats.
Så här ser det ut orginal
Tänkte mej något så här.
Och med den här förspänningen av muttern.
Vad tycker ni skulle det kunna fungera så här.
Eller har ni några bättre idéer.
Gjorde lite nya muttrar i delrin plast (Acetalplast, POM).
Det är lite trångt för muttrarna på x-axeln så jag fräste ner en sida på muttrarna.
Den gamla muttern byter jag ut mot den nya + plastmuttern och sätter på samma plats.
Så här ser det ut orginal
Tänkte mej något så här.
Och med den här förspänningen av muttern.
Vad tycker ni skulle det kunna fungera så här.
Eller har ni några bättre idéer.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av lilluffe 28 september 2013, 23:28:52, redigerad totalt 2 gånger.
Jag letade också överallt men till slut så hittade jag på Conrad.
Kuggremmarna var i alla fall billiga sen får man väl se hur länge dom håller.
Här har du en länk till den sidan på conrad.
Kuggremshjul
Kuggremmarna var i alla fall billiga sen får man väl se hur länge dom håller.
Här har du en länk till den sidan på conrad.
Kuggremshjul
Det är inte alls så svårt att göra en gängtapp, här är en bild på bägge tapparna.
Den vänstergängade har jag bara gjort grovsvarvningen på.
Om du tittar på förstoringen så ser du att jag har fräst den i två steg.
Jag började med att fräsa ur den fyrkantiga änden så att jag enkelt kan vrida den 90 grader.
Nu gjorde jag dom här gängtapparna med 4 skärspår för enkelhetens skull, det räcker med tre spår om man vill göra det.
Ska man gänga i metall bör man bara ha tre spår för hållfastheten plus att man härdar dom.
Jag vet inte om det går att gänga i aluminium med dom här det borde det nog göra. Jag har inte provat än.
Här ser du första fräsningen (eller ska man säga svarvningen)
jag fräste ner till ungefär halva tappen. 16 mm 2-skärig fräs.
Här ser du steg två när man fräser så att man får dom vassa skären. 6mm 3-skärig fräs.
Som du ser på tappen så vinklade jag den 45 grader mot första fräsningen, höjden ställer man så att man inte tar bort för mycket material.
Det man skulle använda i andra skärningen är en radiefräs för att få spånutkastet att bli bättre,
nu får man gänga en bit gänga tillbaka rensa gänga en bit gänga tillbaka rensa osv.
På en mutter som är 3-4 cm fick jag rensa tre gånger.
Här ser du tydligare hur skären är vinklade.
Här är en mutter som jag gängat lite svårt att se visserligen.
Den vänstergängade har jag bara gjort grovsvarvningen på.
Om du tittar på förstoringen så ser du att jag har fräst den i två steg.
Jag började med att fräsa ur den fyrkantiga änden så att jag enkelt kan vrida den 90 grader.
Nu gjorde jag dom här gängtapparna med 4 skärspår för enkelhetens skull, det räcker med tre spår om man vill göra det.
Ska man gänga i metall bör man bara ha tre spår för hållfastheten plus att man härdar dom.
Jag vet inte om det går att gänga i aluminium med dom här det borde det nog göra. Jag har inte provat än.
Här ser du första fräsningen (eller ska man säga svarvningen)

Här ser du steg två när man fräser så att man får dom vassa skären. 6mm 3-skärig fräs.
Som du ser på tappen så vinklade jag den 45 grader mot första fräsningen, höjden ställer man så att man inte tar bort för mycket material.
Det man skulle använda i andra skärningen är en radiefräs för att få spånutkastet att bli bättre,
nu får man gänga en bit gänga tillbaka rensa gänga en bit gänga tillbaka rensa osv.
På en mutter som är 3-4 cm fick jag rensa tre gånger.
Här ser du tydligare hur skären är vinklade.
Här är en mutter som jag gängat lite svårt att se visserligen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av lilluffe 28 september 2013, 23:35:42, redigerad totalt 1 gång.