Men visst, jag kan börja uppdatera genom att göra nya inlägg istället, ni bestämmer, mig spelar det ingen roll
Radiostyrd "Metanol-Elektrisk" Båt Uppdat: 071208
-
FredrikNestor
- Inlägg: 135
- Blev medlem: 1 mars 2007, 13:09:24
- Ort: Norrköping
-
EEPROMdanne
- Inlägg: 1155
- Blev medlem: 30 oktober 2007, 09:39:59
- Ort: Söderköping
-
EEPROMdanne
- Inlägg: 1155
- Blev medlem: 30 oktober 2007, 09:39:59
- Ort: Söderköping
Om man följer tråden så är det lättare om det finns uppdateringar på den sista sidan. Men om man inte följer tråden så är det ju lättare om det är på första sidan, men då måste den som har startat tråden skriva att den är uppdaterad i rubriken som Fredrik
Annars är det jobbigt att gå till sista sidan där det står att det finns nya grejjer på förstasidan.
Personligen hade jag nog satt motvikten på motorsidan och ett lager på andra sidan och sedan kopplat detta direkt till generatorn med gummiröret. Då motorn har en mindre massa som skall röras än generatorn blir det ett rätt stor moment på gummiröret vilket gör att det har lättare för att slira av då motorn kan gå upp i varv snabbare än vad svänghjulet/generatorn hinner med.
Med en mekanisk koppling hade det varit strunt vilket, dock hade jag fortfarande satt dit ett extra lager för att avbelasta lagret i motorn eller generatorn.
Med en mekanisk koppling hade det varit strunt vilket, dock hade jag fortfarande satt dit ett extra lager för att avbelasta lagret i motorn eller generatorn.
- ElectricMan
- Inlägg: 4874
- Blev medlem: 21 februari 2007, 20:22:48
- Skype: ElectricManSwe
- Ort: Luleå
- Kontakt:
-
FredrikNestor
- Inlägg: 135
- Blev medlem: 1 mars 2007, 13:09:24
- Ort: Norrköping
Hej igen!
Jag tror att jag fortsätter att uppdatera i första inlägget då, blir nog lättare.
Om det skulle bli för mycket vibrationer med svängmassan och det, så kanske jag skippar axeln som jag svarvat, och sätter en gummikoppling direkt mellan generatorn och metanolmotorn. Svängmassan får nog plats ändå på generatorns axel. Eller så skippar jag gummikopplingenoch svarvar en fast koppling instället. Jag får testa mig fram helt enkelt.
Steg ett är att få metanolmotorn att starta
Jag tror att jag fortsätter att uppdatera i första inlägget då, blir nog lättare.
Om det skulle bli för mycket vibrationer med svängmassan och det, så kanske jag skippar axeln som jag svarvat, och sätter en gummikoppling direkt mellan generatorn och metanolmotorn. Svängmassan får nog plats ändå på generatorns axel. Eller så skippar jag gummikopplingenoch svarvar en fast koppling instället. Jag får testa mig fram helt enkelt.
Steg ett är att få metanolmotorn att starta
-
EEPROMdanne
- Inlägg: 1155
- Blev medlem: 30 oktober 2007, 09:39:59
- Ort: Söderköping
Spännande det här
[edit]
[edit]
Senast redigerad av EEPROMdanne 19 mars 2009, 22:09:56, redigerad totalt 1 gång.
Kul bygge måste jag säga, ser fram mot uppdateringarna 
Måste dock inflika med lite info om vattenjet som det diskuterades tidigare.
Som någon skrev så blir vattenjet effektivare än propeller vid ungefär 27 knop, det som inte nämndes var att de vid strax över 40 knop tappar effektivitetskampen mot ytskärande propellrar, orsaken är som jag förstått det större våt yta (båtens totala kontaktyta med vattnet) och motstånd i vattenkanalerna.
Finns en del fördelar såklart, främst manövreringen och grundgåendet, de är även väldigt tysta om man lyssnar med mikrofon i vattnet vilket är en fördel i det militära.
Nackdelarna är dock den ganska extrema känsligheten för skit i impellern, eller saker som sätter för gallret i insuget, fi skulle kunna slå ut en hel bataljon stridsbåtar med en kartong plastpåsar från ICA
Detta efterssom de inte kan spola baklänges.
//Janne, Hemvärnsman, Tekniker Stridsbåt 90H/E
Måste dock inflika med lite info om vattenjet som det diskuterades tidigare.
Som någon skrev så blir vattenjet effektivare än propeller vid ungefär 27 knop, det som inte nämndes var att de vid strax över 40 knop tappar effektivitetskampen mot ytskärande propellrar, orsaken är som jag förstått det större våt yta (båtens totala kontaktyta med vattnet) och motstånd i vattenkanalerna.
Finns en del fördelar såklart, främst manövreringen och grundgåendet, de är även väldigt tysta om man lyssnar med mikrofon i vattnet vilket är en fördel i det militära.
Nackdelarna är dock den ganska extrema känsligheten för skit i impellern, eller saker som sätter för gallret i insuget, fi skulle kunna slå ut en hel bataljon stridsbåtar med en kartong plastpåsar från ICA
//Janne, Hemvärnsman, Tekniker Stridsbåt 90H/E
-
FredrikNestor
- Inlägg: 135
- Blev medlem: 1 mars 2007, 13:09:24
- Ort: Norrköping
Hej igen! Det var ett tag sedan jag skrev här sist. Jag har haft mycket att göra, och har varit sjuk en längre tid.
Idag testade jag motorn och generatorn igen. När metanolmotorn var igång så provade jag att koppla på en av propellermotorerna på generatorn. Då tvärdog metanolmotorn, det var precis som att kortsluta generatorn.
En elmotor drar ju mycket ström vid startögonblicket, och motorn ska drivas med 6V, och generatorn ligger på 30V obelastad. Så när man kopplar på propellermotorn så blir det ju tvärstopp.
Hur löser jag detta? Koppla stora kondensatorer parallellt med generatorn? Då finns det väll en stor risk att jag bränner propellermotorn eller något relä, för strömmen blir ju hur hög som helst då?
Finns det något annat sätt att bygga "mjukstart" enkelt?
Funderar på att även testa med en generator från en scooter/moped. De borde vara lagom stora och ha rätt spänning.
Idag testade jag motorn och generatorn igen. När metanolmotorn var igång så provade jag att koppla på en av propellermotorerna på generatorn. Då tvärdog metanolmotorn, det var precis som att kortsluta generatorn.
En elmotor drar ju mycket ström vid startögonblicket, och motorn ska drivas med 6V, och generatorn ligger på 30V obelastad. Så när man kopplar på propellermotorn så blir det ju tvärstopp.
Hur löser jag detta? Koppla stora kondensatorer parallellt med generatorn? Då finns det väll en stor risk att jag bränner propellermotorn eller något relä, för strömmen blir ju hur hög som helst då?
Finns det något annat sätt att bygga "mjukstart" enkelt?
Funderar på att även testa med en generator från en scooter/moped. De borde vara lagom stora och ha rätt spänning.
