Jojje's & POS fräs har fått en lillasyster.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
mrMagoo
Kontakt:

Inlägg av mrMagoo »

Hmmmmm
Jo hon fick välja mellan Ford Ficus, Nissan Micro, Renault Clitta och Volvo XC90
Du visade nog aldrig bilden på min "Renault Clio Electrique" Wilma skulle givetvis föredragit den framför alla dinosaurie brännare :lol:
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Jag har alltid en extra skiva att fräsa ner i, (wasteboard). Då slipper man att det blir en liten liten bit kvar att fila/putsa bort. Borrar man kretskort är det standard att man har en, eller två underskivor. En (aluminium) för kylning av borren, och en för att borren helt säkert ska gå igenom. Jag har en kombiskiva.

Det går att ställa in "bordsytan" om man bara kör med kretskortsfräsar/borrar. Dom är lika långa allihop. Titta här, 38.1mm, men sen brukar "botten" i spindeln vara för långt in. :(
Jim_the_one

Inlägg av Jim_the_one »

Då får du väl visa bilen MrMagoo :)

Dom är väl helt okej egetligen, det är bara det att dom är lite små för min och Wilmas smak. Kan ju tilläga att hon älskar 9-5an hon får åka runt i nu :D

Jojje: Man får helt enkelt ha en typ fixtur när man sätter i verktygen så dom får rätt längd. Själv har jag en liten ide om verktygsmätning med laserdelar från en slaktad laserskrivare.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Gjorde lite farttester i Mach3 idag.

Stämmer det här?

320 steg/min (M8 stång = 1.25mm/varv)
2500 mm/min i Velocity, 1250 mm/min vid halvsteg.
200 (Acc)

Min uträkning:
320*1250 = 400000 steg/min = 6667 steg/sek

Det är bara den minsta motorn som jag kan köra i den farten. Den andra motorn jag testade med (56), orkade knappt hälften.
Enligt databladetså stämmer det nog. Dom andra kommer nästan till 0 i moment redan vid 4000 steg/sek.

Om man byter ut till trapets som har 3mm i stigning, då kan man teoretiskt köra mer än 2500 mm/min. :D

Eftersom jag "bara" har satt kontrollern's strömbegränsning på 2A och kör med 20.1 V, så kommer man nog upp i det även praktiskt. Sen är det ju lite teoretiskt det hela, eftersom man fräser inte i den hastigheten, men... :)

Jim: Mach3 har nån ingång eller programsnutt eller nåt liknande till en längdmätare. Ganska enkelt att göra. Det är bara att köra borret ner mot nåt så det blir kortis/kontakt. Man måste förståss göra en "closed loop" eller vad det nu heter.

Annars kanske jag ska skicka Wilma en bild på min Alfa, då vill hon inte sitta mera i din pruttiga 95'a :lol:
Användarvisningsbild
PerE
Kontakt:

Inlägg av PerE »

Morsning.
Se mitt inlägg på Mach3 hemsida om att ställa in verktygshöjden.
http://www.artsoftcontrols.com/forum/in ... pic=1346.0
Per
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Tack så mycket. :D

Hade för mig att det fanns nåt sånt nånstans ja.
Den ska provas.

Har du något förslag på hur man gör proben på lättaste sättet?
Användarvisningsbild
PerE
Kontakt:

Inlägg av PerE »

Jag har inte gjort något avancerat ännu utan jag tog ett gammalt kretskort, filade till det, limmade på en plåtbit som jag lödde (göteborska) en kabel på sedan mätte jag tjockleken på allting med en mikrometer och lade in det värdet.
Funkar kanon.
Per
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Tackar. Enklast är bäst. :D

Så det är när plåtbiten nuddar kopparn på kortet den "slåt till"?
Användarvisningsbild
PerE
Kontakt:

Inlägg av PerE »

Nej nej.
När verktyget (fräsen) kommer i kontakt med plåtbiten så får du in en signal till parporten. På min är det port 2 pinne 13.
Detta kräver förstås att hela maskinen är ledande till jord annars får du dra en kabel från jord (Parralellporten) till din fräsmaskin så att det blir kortisonslutning :D
Per
Edit: lite mer info.
Kretskortet har jag bara som en platta till plåtbiten, man kan ta vad som helst som inte är ledande.
Jag tror att det var så här: man sätter pinne 13 som aktiv hög och när du jordar den så blir den låg och då känner Mach3 av detta.
mmmm undrar om jag har förklarat rätt nu.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

OK, men jag tyckte att det var lättare än att jorda maskinen, hmm...
Får väl titta efter om man kan modda den på nåt sätt. Det blir också en extra kabel upp dit.

Har du provat med att göra "plattan" som en switch?
Man behöver väl inte 1/1000mm i precision kanske.
Annars får man som jag sagt förut. Göra en bra basic, sen kan man förfina.
Användarvisningsbild
PerE
Kontakt:

Inlägg av PerE »

Jag har faktiskt en tangentbordsswitch på kretskortet också men som sagt det blir ju inte 1/1000 mm precision men det funkar också. Då behöver man bara två sladdar till switchen, jord och ingången på porten.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

OK, tror jag provar det först.

Har inte tittat i Mach3 än, men kan/ska man ange någonstans X & Y koordinaterna för proben? Verkar inte vara i koden iaf.

Kod: Markera allt

Code ”G31 Z-100 F25” ’Down with Z
While IsMoving()
Wend
GetVar(2002) ’Hit the probe
Call SetDRO(2,2.000) ’Sets the probehigh
Code ”G00 Z10.000" ’Safehigh
Formateringen av koden blev lite "konstig".
Användarvisningsbild
PerE
Kontakt:

Inlägg av PerE »

hmmm jag tror att man kan lägga in det i koden men eftersom det man bearbetar är på lite olika ställen dom olika gångerna så är jag bara intresserad av z-höjden då jag vet koordinaterna där jag skall börja bearbeta med utgång frå x-0 & y-0 och jag har lagt in var jag skall starta i offset (G54-G59).
Edit igen: Jag nollställer alltså direkt på den biten jag skall bearbeta det är därför jag inte har lagt in x & y koordinater.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

OK, man kan ju lika bra köra till proben, när man ändå byter borr.
Det blir annorlunda när vi moddar till ATC. :D

Edith: Jajust de. Det är en lös bit du lägger uppepå materialet, smart. :D
Användarvisningsbild
PerE
Kontakt:

Inlägg av PerE »

Yes, när vi har kommit dit så får vi börja tänka om.
Ett litet exempel bara: Min syster är silversmed och hon behövde en ny stämpel så jag fixade detta genom att sätta stämpeln i en fixtur, nollade på toppen och fräste en text på 3 x 1,5 x 0,1 mm :shock:
kul
Skriv svar