Senaste kretskortet

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jojje: Det har du ju helt rätt i. :D
Just nu är det som sagt väldigt trångt här, men jag ska se vad jag kan göra för underverk i morgon. :)
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Antingen kan du gravera med gravyrstickel, 0,25-1mm fräs eller sätta i en penna.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Senaste skapelsen:

En trådlös paintbal-timer, baserad på en PIC
Bild

Och närbild på kortet.
Bild

Hemma gjorda kylflänsar 8)

Mvh.
Användarvisningsbild
Adis
Kontakt:

Inlägg av Adis »

Monsterkylning! :D
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Eller tom hemmagjorda. Skruvplintarna ser också ganska hemmagjorda ut. :D
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Jag viste inte hur bra en hemmagjord fläns kyler, så jag drog på med lite extra stor :twisted: (Det ska vara till en 7805, och en 7812).

Skruvplintarna är inte hemma gjorda, bara hemma kapade. Jag trodde jag hade såna som va 2-poler, men när jag hade etsat kortet och skulle löda på dem såg jag att de var tre-poliga, så det var bara att ta fram dremmel-kopian :madmodder:

Mvh.
swirve

Inlägg av swirve »

Gjorde en hel drös kort i helgen. Se min Nixie-tråd för en del. Gjorde även ett kort till en blivande WISP628 samt denna lilla tingest som ja använda till o testa löda ytmonterat. Har aldrig gjort det så några samples från TI fick offra sig... o måste säga att övning ger färdighet, 3:e blev möe bättre :)

Bild
Wise
Kontakt:

Inlägg av Wise »

Ännu ett kort till mitt Midimixerprojekt. Det nya denna gång är att jag provade på Conrads "glanstenn". Varför har man inte använd det förut, fungerade ju kanon. Efter 10sekunder i badet så är kopparn belaggd med en tunn yta tenn som skyddar mot oxidering.

Bild
Bild
Användarvisningsbild
korp

Inlägg av korp »

Bild
Ett gäng SOT23-8L/DIL8-adaptrar. Routat i FreePCB, utskrivet på OH-plast med Canon Pixma IP5000,
exponerat i 7 minuter med ett lager OH och en UV-LED modell stark :twisted: Belagd med kemiskt glanstenn i ca 20 min.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Projektet är en grej för att kunna styra en hel amatörradiostation med en låda. Om man dessutom har t.ex. en klubbstation med ett flertal radior kan man styra allt från varje plats. Som det är nuförtiden får man ofta skrika åt någon att rotera en antenn osv men tanken är att den här boxen ska sköta allt. Den ska sköta allt från rotering av antenner till automatiskt switchning av filter och antenner.

Bild
"moderkortet" och övervåning för nivåkonvertering till olika kommunikationsformat, IF-232, RS-232, FIF-232, CI-V osv för att matcha olika radior.

Bild
Frontpanelen

Bild
Drivmodul med 20st utgångar som klarar 2A

Får se om jag kanske ids starta en egen projekttråd om detta sedan men vet inte hur stort intresset är då användningsområdet är rätt begränsat.
Användarvisningsbild
JockeE

Inlägg av JockeE »

Ser mycket fint ut!
Jag ser fram emot en projekttråd om ditt bygge.

73, sm5ytt
Användarvisningsbild
Stinrew
Kontakt:

Inlägg av Stinrew »

Välkommen till forumetsm2wmv

Det är klart att du ska lägga upp en projekttråd här. Även om långt ifrån alla forumister pysslar med amatörradio, så tycker vi alla om att se ett väldokumenterat elektronikprojekt med vackra kretskort.
Användarvisningsbild
Maze

Inlägg av Maze »

sm2wmv: Snygga kort du gjort, ska det monteras i en racklåda eller liknande sen ? Blev lite nyfiken på ditt frontpanelskort, håller nämligen själv på med ett frontpanelskort till en racklåda och tänke använda samma knappar som du har där. Vad är det för display du har använt dig av och kommer den hamna helt bakom panelen sen eller kommer den svarta ramen runt att sticka ut genom hålet i fronten ? Har själv kollat på DOG displayerna då de inte bygger så mycket men ditt bygge ser kompakt ut.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Maze: Jag har tänkt montera i några lådor jag köpt från audiokit.it (http://www.audiokit.it/ITAENG/Cabinet/H ... m_0000.gif) och displayen kommer ligga bakom fronten, dvs ramen kommer inte sticka ut. Om det visar sig att jag skulle behöva få in fronten lite mer kan jag bara fräsa ner runt displayen lite. Vi har snart möjligheten att fräsa med CNC-fräs på jobbet och då kan jag göra snygga frontar och bakstycken. Att fräsa bakstycket till det här projektet vore inte så skoj att göra manuellt :) Fronten jag har är 3mm tjock, så knapparna kommer ligga strax utanför.

Jag köpte 10st displayer 128x64 från crystalfontz ifrån USA. Enda problemet med dem är att om man beställer för mer än $100 så får man inte betala med VISA-kort. Som radioamatör har man dock vänner över hela världen så jag fick en jänkare att beställa dem och sedan skicka till mig. Modellen är CFAG12864B-TFH-V. Här är en liten film när jag testade lite funktioner på fronten där du kan se hur displayen ser ut: http://butthead.campus.luth.se/~micke/o ... V00263.MPG

Får nog ta och skapa den där projekttråden ändå, den kommer under helgen :)
Användarvisningsbild
persika
EF Sponsor

kretskort med fräs

Inlägg av persika »

Här är ett kretskort med utfrästa banor.
Skönt att slippa slabbet med etsvätskor, blir ju borrat oxå i samma moment.
Ett kretskort för styrning av motor med PIC 16F676, med nätdel och utgångstransistorer.

Fräsmaskin kolla på: http://elektronikforumet.com/forum/view ... ht=#145712

Bild
Skriv svar