Få gammal rullbandspelare (ojordad) att fungera i jordade uttag

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Prins Valiant

Re: Få gammal rullbandspelare (ojordad) att fungera i jordade uttag

Inlägg av Prins Valiant »

mrfrenzy skrev: 6 augusti 2026, 14:53:28 Nej du tolkar fel.
Om du byter från ojordad till dubbelisolerad stickpropp byter du skyddsklass och skapar en ny produkt.

Det är bara att byta en trasig stickpropp till en ny identisk man kan göra och bibehålla skyddsklassen.
Håller med. En europakontakt förekommer bara på dubbelisolerade produkter.
Tar vi nu exemplet med riskerna att sätta europakontakt på den omtalade bandspelaren, så kan du nu koppla in bandspelaren i ett jordat uttag i ett rum med jordade uttag. Alla andra produkter i rummet är jordade.
Låt oss säga att denna bandspelare får isolationsproblem i motorn och höljet blir strömförande. Samtidigt som du håller i din fuskkopplade strömförande bandspelare justerar du ljudvolymen på din förstärkare med andra handen. Förstärkarens hölje är korrekt jordat via stickproppen, och strömmen flyter genom din kropp. Inte hälsosamt :twisted:
RogerJoensson

Inlägg av RogerJoensson »

Bandspelaren är ju konstruerad så att metallhöljet inte ska bli strömförande. Den hade knappast klarat S-märkning annars.

Om apparaterna är sammankopplade så lär väl signaljorden i första hand ta smällen om ett apparatfel som du beskriver det skulle uppstå. Visst, om det uppstår stora strömma så brinner kanske signalsladden av utan att säkringarna går, men det är ändå ett osannolikt scenario. En minimal risk finns och den finns även med lagliga saker. Det hindrar dock inte att man gör sitt bästa för att minimera riskerna, bygger om och tar det försiktigt. Även lagliga apparater (eller sådana med rätt märkning) kan gå sönder och/eller utgöra risk.
Prins Valiant

Tänk dig den gamla klassiska Tandberg-bandspelaren, fanns även i varenda klassrum. Trälåda, ojordad kontakt, front i plåt, alla vred i metall. Snacka om att kunna bli strömförande i höljet.
Jag kollade min, både S-märkt och ojordad och mycket metall.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Samtidigt är det så att om man installerar El-radiatorer i ett "torrt" rum med ojordade vägguttag, där elanläggningen är utförd innan 1994, behöver inte radiatorerna jordas, och rekommendationen är, om jag fattat det rätt att inte jorda radiatorerna.
RogerJoensson

De klassiska Tanbergbandspelarna var konstruerade på sådant sätt att panelen inte skulle kunna bli strömförande. Det var liksom en av poängerna med s-märkningen.
De var inte särskilt lämpliga att använda i duschen, men i torr miljö tämligen säkra.
Jag sökte men hittade ingen statistik över elolyckor med Tandbergbandspelare och med tanke på det enorma antalet i drift över lång tid så var det nog mycket ovanligt.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Tror inte du hittar någon el-olycka med någon bandpelare (eller HiFi-utrustning) överhuvudtaget.
Möjligtvis att någon snubblat och blivit inlindad i bandsallad.
Bo.Siltberg

Inlägg av Bo.Siltberg »

TomasL skrev: 6 augusti 2026, 16:53:29 Samtidigt är det så att om man installerar El-radiatorer i ett "torrt" rum med ojordade vägguttag, där elanläggningen är utförd innan 1994, behöver inte radiatorerna jordas, och rekommendationen är, om jag fattat det rätt att inte jorda radiatorerna.
Att min ton i denna tråd är rejält vresig beror på alla dessa tröttsamma återkommande okunniga ifrågasättningar och felaktiga påståenden, och de oerhört märkliga jämförelser som görs med gamla regler. Mänskligheten har faktiskt lärt sig en del med tiden (men kanske har vi nått toppen där nu...) Problemet är bara att gamla lagar "aldrig haft fel", det blundar man för.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Snälla Bo, vakna upp och kom till verkligheten.
Och nej, det har inte förekommit så många felaktiga påståenden, och när du dessutom hänger ut mig, som var den första att rekommendera en jordad anslutning i enlighet med den brittiska versionen, får mig att se dig som en person som fullständigt saknar sans, och kunskap.

Det får mig dessutom att inse att du är en väldigt otrevlig person.
Användarvisningsbild
breflabb

Inlägg av breflabb »

Oj,Oj nu börjar det brännas
Dags att låsa tråden. Påhopp är bara barnsligt.
Dessutom allt som har skrivits i denna tråd finns att läsa på nätet
eller på "Elsäkrheten"
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Mickecarlsson »

Sammanfattning av tråden:
1. Har apparaten en ojordad rund kontakt får den endast anslutas till ojordat uttag. Finns inget ojordat uttag i hemmet kan apparaten inte användas.
2. Ska apparaten anslutas till jordat uttag måste den byggas om till annan säkerhetsklass och då är den att betrakta som en ny apparat och måste följa alla de regler som gäller för detta.
3. Sätt en isolationstransformator mellan jordad uttag och utrustningen.

Allt annat är inte tillåtet.

Edit: la till det tredje alternativet.
Senast redigerad av Mickecarlsson 7 augusti 2026, 09:55:42, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Nej, det finns ju ett tredje scenario som är tillåtet, att ansluta den gamla apparaten med en isolertrafo mellan, något som dessutom tipsades om tidigt i tråden.
Prins Valiant

Men rätta mig om jag har fel: Efter att läst olika inlägg, ombyggnad av lamparmatur med mera har jag tolkat det som följande:
Jag kan montera ett sladdställ med jordad kontakt och ansluta jorden korrekt till, i det här fallet, bandspelarens metallchassi.
Men det har begränsningar, det är för eget bruk och får ej säljas. Är min tolkning fel? Vem skulle kunna ha invändningar?
Skulle jag vilja sälja, kan jag klippa sladden, som man gör på en del försäljningar via auktioner.
SM0VDT

Inlägg av SM0VDT »

Bo.Siltberg skrev: 6 augusti 2026, 13:06:25
Det finns idag ingen officiell källa vad jag känner till. Elsäkerhetsverket kommer närmast:
https://www.elsakerhetsverket.se/privat ... -begagnat/
Om du köpt en lampa med ojordad stickpropp och vill använda den i ett jordat uttag behöver du först lämna den till ett elföretag som får bygga om den till jordad. Du får alltså inte bara byta sladd och stickpropp från ojordad till jordad.
Men det framgår redan av de gamla föreskrifterna som beskriver kraven för ojordade uttag
STEV-FS 1988:1 § 6 c
Vid lågspänd växelström med spänning överstigande vid direkt jordat system 75 V mellan en ledare och jord eller eljest 115 V mellan fasledarna skall utsatta delar med nedan angivna undantag skyddsjordas, i de fall då risk föreligger för samtidig beröring av utsatt del och ledande golv eller jordat föremål.

Undantag föreligger för utsatta delar i bostadsrum och därmed jämförliga torra rum med isolerande golv, där risken för samtidig beröring av utsatt del och jordat föremål är obetydlig, ävensom för så­dana ledningsmantlar som avses i § 25 (kuloledning).

Förklaring:
Skyddsjordning av utsatt del erfordras bl.a.
• i rum med ledande golv,
• i rum med isolerande golv, vars isolationsförmåga är eller kan bli starkt nedsatt genom väta eller kemiska ämnen,
• i rum med isolerande golv, där avsevärd risk finns för samtidig beröring av utsatt del och jordat föremål,
• i det fria, samt
• i kök där risk av i föreskriften angivet slag föreligger (§ 37 b).

Om kontorsmaskiner, symaskiner och liknande bruksföremål som ej är utförda med extra isolering uppställs inom räckhåll från varandra anses beröringsrisk föreligga även i torrt rum med isolerande golv. I sådana fall bör därför utsatta delar på samtliga bruksföremål skyddsjordas.
Och så kan vi ta upp ganska tidiga föreskrifter efter att skyddsjordning infördes, fortfarande allmänt tillgängliga:
https://www.elsakerhetsverket.se/global ... 1999-5.pdf
552 Installationsapparater och bruksföremål
552.1 Allmänt
Elektrisk materiel får inte vara av utförande klass 0.
Med andra ord, passar inte stickproppen, då är fel, något som måste åtgärdas för att kunna använda apparaten. Man ska kunna lita på att det är ok om stickproppen passar. Börjar man bryta mot denna enkla regel genom att fila på stickproppen så går det utför med allting.

Inte för att bråka eller så. Det går ju inte att ta miste på att detta är en känslig fråga för vissa.

Men dina hänvisningar..
1. Du hänvisar till elsäkerhetsverkets konsument-info. Den saknar helt hänvisning i lag (annars hänvisa gärna till gällande lag). Det är deras egna åsikter som presenteras. Det är inte helt ovanligt att myndigheter väljer just det spåret - "så här är det".
Rent krasst så kan dem göra så, så länge det hela inte rättsligt prövat. Hade det uttryckligen stått i någon lag eller föreskrift så hade myndigheten (eller du) kunnat hänvisa till det. Nu finns ingen hänvisning och deras tolkning kan förvisso gälla tills den prövats rättsligt. Finns det något rättsfall på en "fulkoppling" - någon som blivit dömd/ eller fått föreläggande/sanktionsavgift fört att ha mekat ditt en jordad kontakt på icke jordad utrustning?

2. Vad som står i gamla föreskrifter som inte längre är gällande är inte relevant - STEV-FS 1988:1 § 6 c

Har du några gällande att hänvisa till? Du skriver även detta som jag förmodar kommer från den föråldrade föreskriften - "Om kontorsmaskiner, symaskiner och liknande bruksföremål som ej är utförda med extra isolering uppställs inom räckhåll från varandra anses beröringsrisk föreligga även i torrt rum med isolerande golv. I sådana fall bör därför utsatta delar på samtliga bruksföremål skyddsjordas. "

Observera här uttryckligen bör -det är alltså att tolka just som bör inte skall eller att annat är förbjudet.

Svensk lagstiftningen bygger i grunden på att det som inte uttryckligen är förbjudet, det är tillåtet.

Du hänvisar även till någon föreskrift från 1999 Är den gällande eller är det historielektion?

Som sagt jag är inte ute efter att bråka eller trolla, men du har inte stöd fullt ut för dina påståenden. Skulle det inte vara tillåtet så finns utan tvekan en officiell källa på det!
Prins Valiant

Och jag är efter denna debatt bara ute efter hur även jag skall agera, eftersom jag är omgiven av mina ojordade lampetter, gammal ojordad Thoréns skivspelare m.m. Tillägas bör att jag har tillräckliga kunskaper att koppla korrekt. Jag har insett att det finns en för mig oväntad risk att blanda.
RogerJoensson

Lampetter kan enkelt drivas med 12V via en liten 230V adapter (det finns E14 och E27 LED-lampor för 12V). Vilken färgkvalité dessa levererar vet jag tyvärr inte. Det blir nog till att prova själv för att se om man ger ger det godkänt. Det finns även lågvolt riktiga glödisar.
Skivspelare är svårare. Isolertransformator är nog enklaste och säkraste vägen där (om den inte råkar ha en lågspänningsmotor och elektronik som man kan driva med nätadapter). Om man jordar chassiet i elnätet, så är det nog svårt att undvika brumproblem.
Senast redigerad av RogerJoensson 7 augusti 2026, 12:45:51, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar