Jaha, ny dag och nya problem
Jag hade funderat lite och gjort en lista på de sakerna som MÅSTE fixas för besiktning, jag har fortfarande måldet att besikta i år,
det är mitt enda mål, allt annat, typ att det ska vara snyggt och att byta kamrem/vattenpump/kylare osv får bli senare.
En av sakerna som ju MÅSTE funka är avgassystemet, och det största problemet där är ju faktiskt att en av bultarna till grenröret är avdragen.
Tyvärr den som är svårast att komma åt med.. men..
Jag har ju flertalet gånger försökt svetsa på en mutter och dra loss den, det sket sej.. nu försökte jag svetsa på en mutter..
..och sen lägga induktionsvärmaren runt "hörnet" i grenröret där och köra den maxtid medans mutter fortfarande glödde.
Det blev så varmt att det fräste om grerörets fäste i andra ändan om jag sprutade vatten på det, så långt över 100 grader iaf
där pinnskruven sitter.
Den vägrade ändå..
Jag började fundera på om den var nitad från baksidan, men det ser inte ur så..
Och jag har ju en ny pinnbult, den är högergängad på båda sidor.
Jag fortsatte och svetsa på muttrar allteftersom jag drog loss dom..
Men nej, trots att jag förbrukade hela lagret av M10-muttrar så..
Jag fick ge upp för stunden
Istället gav jag mej på ett annat måste.. tankröret.
Jag fick ju loss det innan, och köpte 35mm rostfritt rör från sverige, och en 35mm rostfri rörböj från kina.
Det skulle jag inte gjort, hade jag köpt den från maskindelen precis som röret hade jag fått en med 1,5mm godstjocklek,
den jag fick från kina var 0,5mm tjock
en TIG är ju dömt att misslyckas..
Men jag kapade iaf tankröret efter att ha ritat stödlinjer och tagit mått..
Och kapade till det rostfria röret, och la ihop allt..
Sen punktade jag ihop det, försökte svetsa ihop ena skarve med men jäklar vad dåligt det gick.. man skäms ju.
Sen stålborstade jag röret med roterande borste på vinkeljohan, och hittade tyvärr detta pronblemet..
Det var synd, jag ville evrkligen undvika att göra nåt där, dels är det bökigt att få till den böjen
på ett RF-rör, dels svårt att svetsa dit den rent allmänt, men sen så sitter det plastgrejer inne i själva
bränslepåfyllningen, så helst vill jag inte svetsa där.
Jag har inte riktigt bestämt hur jag ska göra där, möjligen kör jag stålepoxy, det är trots allt bara avlufting.
man skulle också kunna mjuklöda men det blir också varmt..
I alla fall så kapade jag röret och provmonterade..
Gick väl okej, röret är lite för långt och det gamla hade en mycket mjukare böj, det gör att jag inte vet om
innerskärmen kommer att få plats, eller snarare om röret får plats under innerskärmen.
Men jag ska leta rätt på den och provmontera efter att jag kapat det rostfria röret nån centimeter
Observera även det nylackade fästet