Bygga egen dator från grunden
Re: Bygga egen dator från grunden
Grattis till resultaten så här långt! Det var långt mellan senaste uppdateringarna... var det några problem eller iterationer innan du fick start på det hela?
Ja. Jag hade inte riktigt förväntat mig att det skulle gå som smör när det kommer till hårdvara...men mjukvara....oj oj oj....nä du....jag har fått en annan syn på Linux nu.
Linux är bra, men undvik bygga eget Linux från grunden. Du anar inte vilket jobb det är att konfigurera linux!!! Ska du bygga egen dator, så rekommenderar jag att utgå från färdiga recept.
Jag byggde egen kärna, optee, ARM Trusted Firmware och kompilerade U-boot. Det var inget svårt att konfigurera. Svåraste var att bygga device tree, dvs konfigurationerna.
Andra problemet var att hitta alla buggar i Linuxkärnan.
Linux är en mycket elegant kärna, men den passar sällan som en handske på hemmagjorda prylar. Det är ALLTID massa error och felkoder. Men så länge man får ett fel, ja då kan man se felet.
I mitt fall så fick jag 0 fel, utan processorn slutade boota systemet. Jaha? Varför då?

Svaret var att i Linux så finns det en arbetskö som utför alla funktioner. Sedan ska denna kö förstöras. Så kön förstördes, men i kön innehöll livsviktiga saker så som I2C som kommunicerade med PMIC, som i sin tur tillför ström till eMMC. Så avskaffas I2C...då får eMMC inge ström och då slutar den boota! Tada!!!!

Så det som fungerar nu är även HDMI:n

Denna bild är på 60 Hz och 720p. Notera att det är Python och GTK.
Bäst av allt var att mina arbetskollegor dömde ut mitt kretskort när jag informerade om att kortet hade 4 lager.

Så här ser mitt "arbetsbord" ut i vardagsrummet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Klas-Kenny
Kul att du fått fart på det! 
Har gjort resan ett par gånger och ja, det är helt klart en utmaning att få igång all mjukvara även om hårdvaran är OK. Blir gärna några patchade eller helt nya drivrutiner med mera på vägen.

Har gjort resan ett par gånger och ja, det är helt klart en utmaning att få igång all mjukvara även om hårdvaran är OK. Blir gärna några patchade eller helt nya drivrutiner med mera på vägen.
Tackar! Vad körde du på för hårdvara?
Det var vissa som tvivlade på mig märker jag.
Ethernet fungerar
Men någon Ethernet LED på lödes fast på kretskortet blinkar dock inte till. Jag misstänker att detta är en inställning. Jag var riktigt säker på att jag lödde fast LED-lampan korrekt. Men det är minsta problemet!
Det var vissa som tvivlade på mig märker jag.
Ethernet fungerar

-
- Tidigare PP3DP_SE
- Klas-Kenny
Hur såg utvecklingsverktyget ut? Jag körde STM32CubeIDE och det var ett väldigt bekvämt verktyg faktiskt. Allt var grafiskt så man skrev aldrig någon kod för att bygga kärnan, optee, ARM Trusted Firmware samt U-BOOT. Allt var liksom värdigt. Problemet var att veta hur fan man gör för att få in skiten på processorn.Klas-Kenny skrev: ↑6 september 2024, 14:44:25 Jag har kört med NXP-processorer. Två olika snarlika kort med i.MX6UL och ett med i.MX8QXP.

Hur som helst! Kolla in detta! Jag körde in Ubuntu på min lilla dator. Fungerade klockrent!
VNC och SSH!

- Klas-Kenny
Det jag har gjort har varit i Yocto Project, så ingenting grafiskt.DanielM skrev: ↑6 oktober 2024, 20:21:01Hur såg utvecklingsverktyget ut? Jag körde STM32CubeIDE och det var ett väldigt bekvämt verktyg faktiskt. Allt var grafiskt så man skrev aldrig någon kod för att bygga kärnan, optee, ARM Trusted Firmware samt U-BOOT. Allt var liksom värdigt.Klas-Kenny skrev: ↑6 september 2024, 14:44:25 Jag har kört med NXP-processorer. Två olika snarlika kort med i.MX6UL och ett med i.MX8QXP.
Sen hur mycket man behöver ändrar beror ju mycket på hur likt en referensdesign man gjort det och hur mycket specifika krav man har. Så kan vara från relativt enkelt eller desto mera utmanande.