Per har sönder något

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Re: Per har sönder något

Inlägg av anders_bzn »

Det ser fint ut!
uaxnet

Inlägg av uaxnet »

Lite uppdatering

Projektet med konstlasten fortsätter... Efter en del svärande med att koden går bort sig. Insåg jag att det antagligen beror på vart det låg i flashet, så flyttade man om koden så fick man ett annat beteende. Och höll man de sista 3kb tomt på flashet gick det också bra.
Arduino Nano har 2kb av ram och nästan allt var taget enligt minnesberäkning 1.85kb, vilket inte riktigt är kul om man skall lägga in fler funktioner.

Bestämde mig för att byt till Arudino Nano Every som är både 5v och pinkompatible. Den har 6kB RAM och 48kB flash. Då började allt funka mycket bättre.

Nu är all kod omgjord för touchscreen och början på lite ny kod också. När man skriver om allt hittar man en del buggar också :-)
20240319_070401.jpg
I helgen fick jag också överta en gammal MPI floppy som var kass, hade inte tänkt att titta på den men kunde inte låta bli....
Släden till läshuvudet satt fast... Gammalt fett rengöring och nytt fett sen löpte den fint.

Bläcket som släpper fjädern till ejektmekaniken var böjd. Tydligen har någon varit här innan...

Motorn gick hela tiden och när man söker spår gick den bara in mot mitten. När man sen försökte köra tillbaka den till 0 gick den ett spår sen var den klar.
GreaseWeazle hittade ingen index puls..

Ja alla dessa saker har en sak gemensamt... en LM339 och ser man någon har varit är å lött också. I med en ny och så gick den igen.
20240319_070222.jpg
Frågan är nu bara vad jag skall göra med den???
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Vad gör tillsatskortet nere till vänster på detta flexskiveaggregat?
uaxnet

Inlägg av uaxnet »

Tror det fixar lite med timing for read data och write protect etc i förhållande till index
uaxnet

Inlägg av uaxnet »

Lite uppdatering

Lite mer kod uppdatering för DC lasten. Man hittar alltid buggar när man går igenom saker och säkert skapar egna, synd att man inte är riktigt grafisk lagd för displayen men det blir lite bättre hela tiden.
20240324_122933.jpg
Fick en bänkmultimeter, Keysight 34465A, av en här på forumet. Den var givetvis trasig :-) Tydligen också ett vanligt fel MPU'n en ST SPEAR320-2. Den fungerar mer som värmeelement och sänker 3.3v.
En ny är beställd, den har igentligen gått EOL men finns fortfarande att få tag i. Har dock inte bestämt hur jag skall byta den men det lutar åt att bara ta hetluften, kvällens jobb blir att lyfta av den gamla och rengöra
20240324_123059.jpg
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Det blir spännande och se om det ger att fixa den!
uaxnet

Inlägg av uaxnet »

Det var länge sedan jag skrev här.
Det har hänt bra mycket men kanske mindre tid att skriva.

Keysight 34465A, gick igång utan problem efter att den fått en ny MCU. Blir en bra kompis till 34461:an

Flygplanet har fått en ny panel med en nya kablar till allt vilket inte vill säga lite, projektet på börjades i höstas med att börja rita cadritningar och funderar på vart saker skulle sitta
ca9f9991-8f2b-4938-8786-547f69c1d9d7.jpeg
Resultat blev ganska bra faktiskt nöjd med placeringen.
20240629_111339.jpg
Sen har det passerat igenom en massa saker som har blivit lagade ifrån ABC världen, både egna men även andras. Samt massa disketter som har blivit arkiverade. Både för ABC maskinerna men även Monroe

Sista saken som var uppe på bänken var en envis sak. En Metric FD2:a

Plockade isär den och körde nätaggregatet separat. Den sköt en säkringen direkt.... Första kondensatorn jag mätte på var kortis i. Så bara göra full recap när man ändå är på. Dock hade jag inte alla hemma så det tog ett tag innan de kom hem.

Sen så var det bara att prova igen men ingenting kom ur den, Varken på 5v eller 12v.
Nätdelen är uppbyggd runt två styck 723 en för 5v och en för 12v. Och den fina med rund metallkapsel. Det fanns spänning in på den som satt till 12v och referens spänning på 7 volt fanns samt att jag kontrollerade att det inte var kortis eller något annat strul på utgången eller effekt transistorern.

Bara att plocka hem nya. De tog också en stund att få hem...
Nu kom de för någon vecka sedan och blev monterade härom dagen. Men inte blev det någon spänning ändå!!!!! Utgången på 723 var helt död.

Hittade inte schemat så gjorde en ganska snabb reverse på kortet vilket inte var så svårt. Längst ner i ena hörnet satt en bc547 med en diod kopplad till en jordanslutning som i sin tur var kopplad in på frekvens kompensatorn. Ahhh den behöver jord på anslutningen för att funka. Men nä inte ändå. Dock så började jag grotta lite med resten av grejorna och såg att det inte var jord utan sladden gick till bakplanet för abcbussen. Lite mer forskning visade att den gick till -12v matning.
Då gick det upp ett ljus! Det var inte en diod utan en zenerdiod, värdet var 10volt. Så den start PSU't om det kommer -12v från datorn och inte innan. Nu hittade jag schemat också men det var lite sent.

Nu skall den igång, så kopplade ihop drivarna och allt och provade att starta men nej ingen spänning från PSU't igen. Men efter att kopplat ur en floppydriven så blev det spänning igen.

Vad misstänker man då om inte kortis i en tantal och mycket riktigt var två tantaler kortslutna på 12v'en.

Byte dem och nu fanns det ström hela tiden. Startade datorn men drivarna vill inte gå, inte ens flytta läshuvudet på någon av dem.

Upp med de också på bänken.
20241010_111559.jpg
Kopplade in greaseweazle och började köra. Men ingen indexpuls ut från driven... vad skall man göra då. Se några inlägg längre upp. Var sitter den LM 339. Japp den var sönder på båda drivarna. Undrar om det är något med dessa som gör att de åldras????
Har ivarjefall ett 50 tal hemma nu förtiden.

Den ena driven hade dessutom spiralhjulet till stegmotorn för huvudet lossat från axeln så det blev att sätta dit lite loctite. Och sedan head alignment.
20241010_121621.jpg
Nu går den igen!!!

Skall försöka uppdatera mer ofta
uaxnet

Inlägg av uaxnet »

Försöker uppdatera lite bättre.

Nästa sak på bänken är en ABC806.

Först nya kondensatorer i nätdelen
Tre styck var mindre bra och en mycket mindre bra. Det farliga med dessa nätdelar är att om en kondensator går sönder får man överspänning på 5volten.
Provkör lite med konstlast, man måste ha last på 5 volten för att få ut 12 och -12 volt
20241015_103518.jpg
Sedan var det dags för själv datorn.
20241016_113427.jpg
ohm mätte alla ingångarna för spänningar och det såg bra ut.
På med spänning och ingen bild heller.
Använder mitt rgb2hdmi kort för ABC80X när jag provkör.
20241016_181724.jpg
Men det tog inte mer än någon minut för det sa poff och en välkänd doft av brända tantaler spred sig i labbet. Den som brann satt faktiskt på 5volten och inte 12volten som brukar brinna först. Så bytte alla när jag ändå var igång.

Ingen bild... Kollade reset och klockorna men de var ok. Sedan började titta på databussen och D0 såg väldigt skum ut. Klart att det är ett trasigt minne (4116), lätt hittat tack för att det drog bussen låg.

Men fortfarande ingen bild.... När man kollar databussen ser man tydligt att den kör massa kod för att sedan bara bli periodiska förändringar av data. Så antagligen bootar den och sedan bara ställer sig vid prompten.
I med ett riktigt tangentbord. Först skriver man något konstigt och trycker return och visst piper den. Sedan bara print och return och inget pip. Så absolut kör den ok.

ABC806 är väldigt bra att felsöka på då det är lätt att komma åt massa signaler på kontakterna mellan processorkortet och grafikkortet.
Hmm inga videosignaler men bildsynken är där men inte komplett. Började mäta på videogenerator 6845. HSYNC fanns men inte VSYNC. Misstänkte start 6845an har haft trasiga förr. Hade "nya" hemma så provade utan någon skillnad.

Började mäta lite runt på 6845 och insåg att enable på den aldrig ändrade sig, vilket den borde. Mätte där signalen komifrån.
Skärmbild 2024-10-16 193427.png
Innan enable sitter det en gate 74als86 och den gav inget ut fast ingångarna sa att det skulle.

Byte den, hade ingen ALS hemma så det blev en LS istället men det funkade !!!!
20241016_180252.jpg
20241016_181729.jpg
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Mickecarlsson »

Tjusigt. Kul att läsa hur du kom fram till felet. RCT’n är guld värd :D
uaxnet

Inlägg av uaxnet »

Visst är det skoj att få reda på lite hur man tänker och approach för felsökning. Idag finns det väldigt många bra youtube kanaler med bra innehåll.
Även skåpets matte funktioner är väldigt bra hjälp för logikkretsar även om man måste göra lite logik i huvudet själv
ASEA

Inlägg av ASEA »

Nice, trevligt att följa din felsökning! :) :tumupp:

ABC806 tillsammans med den tillhörande färgmonitorn är väl bland de värre luxorgrejorna när det kommer till dåliga kondensatorer överallt! :vissla: :kortis:
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Trevligt!

Det här är ju annars en grej som borde ha gått att felsöka med mjukvara. Tänker ett diagnos-rom som skickar info via toner, serieport osv, och som kan säga ifrån att den inte lyckas läsa något tillbaka från 6845.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Bra jobbat som vanligt!
uaxnet

Inlägg av uaxnet »

Har spenderat lite tid på ett gammalt projekt KEY800
20241018_113324.jpg
Började på detta för c:a 4år sedan, Kortet skall... kunna ersätta både skärm och tangentbord för ABC800/806 samtidigt skall det mata datorn med ström.

För RGB till HDMI använder jag RGB2HDMI,https://github.com/hoglet67/RGBtoHDMI, med CPLD på mitt kort.

Sedan använder jag ESP32S2 för att hantera tangentbordet, Man kan använda orginal tangentbordet eller ett USB tangentbord eller skicka tangenttryckningar över websocket via den inbyggda webservern.

När jag började projektet var ESP32S2 ganska ny och mjukvaran för USB host, som behövs för att kunna ansluta ett tangentbord. Strax efter jag var klar så gjorde man om strukturen hur man hanterar USB host i mjukvara, samtidigt har resten av kodbasen för ESP32 utvecklas så nu gick det inte längre att kompilera.

Alltså dags att skriva om koden... Och iom att jag lagade den 806 som jag skrev innan så insåg jag behovet att få igång ett kort till.... Sagt å gjort nu är koden nästan helt omgjord i USB delarna.
Screenshot from 2024-10-18 11-49-10.png
uaxnet

Inlägg av uaxnet »

Hej igen

Efter rundan med ABC806 så insåg jag att det är ett himla strulande med olika saker man behöver.
Jag är ganska förtjust i RGBtoHDMI för att kunna få upp skärmen från retrodatorerna på en modern skärm. Även om det hade varit mycket roligare att köra mot en riktigt skärm. Men det finns inte en chans att få plats med det i labbet också. Labbet är c:a 4-5kvm....

Har nu insett att jag har 3 st rgbtohdmi för olika ändamål, Samtidigt har jag kört med dupoint kablar vilka åker ur och in lite som de vill. RGBtoHDMI är mycket byggt för att ha en så liten formfaktor som möjligt för att kunnas byggas in i maskiner.

Så för att kunna ha en i labbet istället har jag gjort om kortet lite.
Tanken är att kunna ha CGA/EGA ingång via dsub 9:a. Samt att ha två olika ingångar olika TTL nivå ingångar samt ytterligare en för analog ingångar. Det behövde också lite switchar för att slå av och på analog delen samt lite annat.

Dags att beställa kort.
Screenshot from 2024-10-21 13-07-42.png
Projektet ligger i min git men inte provkört ännu https://git.sweproj.com/sweproj.com/RGBtoHDMI_Table
Skriv svar