Dina mini-projekt!

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
kankki

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av kankki »

@Electricguy

Häftigt det där. Gå inte och skaffa cancer nu! :)

@Fagge

Ok. Snygga kort du fått till!
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

ToPNoTCH: Jepp jag är fortfarande nybörjare, så jag har några utprovningar kvar innan man hittat rätt djup :)
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

kankki, det är bara Alhpa strålning, det går inte ens genom ett papper :P
Användarvisningsbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

Am-241 avger även gammastrålning, det mesta vid ca 60 KeV.
Användarvisningsbild
Variosboy

Inlägg av Variosboy »

Ingen bild på det än, men har i julhelgen fixat till en spistimer till mor å far.

Använde mig utav en PIC16F690. Två knappar On och OFF samtidigt 4 lysdioder för indikering av status och en summer..

Som den är byggd / konstruerad nu så trycker man på en grön knapp för att få timern att gå i 120 minuter. När timern startar tänds en grön lysdiod och en reläutgång sluts. (En röd lysdiod som är tänd i viloläge släcks också).

När 110 minuter gått så tutar summern 5 gånger och en orange indikeringslampa tänds för att visa att tiden snart är slut, ifall moder håller på med något långkok eller så..

Oavsett när i cykeln man trycker på grön knapp så börjar timern om från början.
Det finns även en röd knapp med vilken man kan stänga av timern.

Ska till helgen åka till Kjell.co och köpa på mig allt jag behöver för att kunna etsa mönsterkort själv och detta ska bli mitt första försök till eget kort..
Nu sitter allt på ett vanligt "experimentkort" med banor...
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Bytte nätagg i datorn. Satt ett äckligt Ace of sweden nätagg i innan. nu sitter der ett trevligt Corsair CX600 istället. Här är några bilder:
Användarvisningsbild
ochkl0620
Kontakt:

Inlägg av ochkl0620 »

Fattar inte varför folk bryr sig om nätagg :P
Haha jag har ju ett gammalt helvete på 300w i min stationära, duger gott.
Vad blir skillnaden med ett dyrt märkes-agg?
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Verkningsgrad och ljudnivå!
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

ja, detta har en fläskig 140mm fläkt. låter i princip ingenting.
Och kylflänsarna i det består av ett par 6mm tjocka alu plåtar i storlek ungefär 3x5cm (inga flänsar, bara plåtbitar)
Så det är garanterat bra mycket effektivare än dom gamla burkarna med monsterflänsar! :wink:
Sen känns det bättre att ha ett nätagg som inte brinner upp om man lastar på litegrann. Vilket alla Ace of sweden aggregat som Sweclockers testade gjorde.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Blev en liten MAX1555-baserad LiPo-laddare (endast för encelliga batterier) idag :)

Schema kopierade jag direkt ifrån ett utav Sparkfun Länk.

Ritade dock egen layout efter vad jag själv ville ha, framför allt enkelsidigt. Kretskortsguden var inte på min sida idag tyvärr, men tredje gången gillt, efter ett överexponerat och ett underexponerat kort, så fick jag till det. Då blev det med dubbelsidigt laminat för det enkelsidiga tog slut, men det blir bara bra med ett jordplan på undersidan också (Har inte anslutit det på bilden, det är därför kortet påminner om ett durkslag).

Tycks fungera fint!
Ingen Mini-USB-kontakt monterad dock, då jag inte har någon. Beställde det idag ifrån Swech. :)
Samt fotprinten för DC-jacket var visst fel, men det löste sig utan problem. Om någon undrar över padden bredvid kontakten uppe till vänster så är den bara till för att lättare kunna mäta med multimetern, kunna sätta en krokodilklämma eller så.
Och nu såg jag att jag skrivit 1A, fråga mig inte var jag fått den siffran ifrån :vissla:
IMG_20111228_165845.jpg
Om någon sätt min köpestråd för JST PH-kontakter så skulle dessa vara till denna, men jag får klara mig med en rak kontakt så länge.

Förresten hade jag lite tur, när jag lött fast lysdioden slog mig tanken att den måste vara monterad på ett specifikt håll :lol: Men det hade blivit rätt.

Och jag älskar min hetluftstation! Så otroligt mycket smidigare att löda med den än med lödkolv.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

vilken otrolig skillnad på datornätagg! har lastat ner datorn i ett par timmar nu och luften som kommer ur nätagget är knappt ljummen. Men föregående skitagg så var luften rejält asvarm..
PopUnoNkoK

Inlägg av PopUnoNkoK »

Variosboy: Visa gärna bilder och lite beskrivningar. Jag är sugen på att göra nåt liknande.
Skulle vara grymt om du kastade ihop en kort Projekttråd.

MVH Peter
Användarvisningsbild
Variosboy

Inlägg av Variosboy »

Spistimer 1.0
spistimer.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Spistimern låter nästan identisk med mitt EF-tävlingsprojekt jag deltog med, fast då hade jag en display som räknade ner med progressbar och den var mer tänkt för lödkolvar.

Jag har fortfarande inte orkat bygga den på riktigt *hosthost* men har kvar den fungerande prototypen på breadboard..

http://www.repulsiv.se/projects/lodtimer/speedad.MOV

(på filmen har jag satt kortare tid för sekund/minut så man ska slippa vänta så länge..)
SpanCox

Inlägg av SpanCox »

MiaM skrev:
zoomyx skrev:Håller på med en väckarklocka för den svårväckte. Suttit med multimeter och mätt upp, gjort en liten förstärkarkrets och nu drar ett 12V relä när klockan ska "ringa" :tumupp:
Litet problem bara, tranformatorn ger bara 12V 1A, biltutan går väll på typ 20A? :( Tips? :oops:
Kompressorhorn, 230V-tryckluftkompressor i källaren och elektromagnetstyrd luftventil som styrs av klockan? :wink: 8)

Varför inte bara ställa tryckluftskompressorn i rummet och använda den som väckarklocka? ;)
Skriv svar