Jojje's & POS fräs har fått en lillasyster.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Tack! jag sökte vidare under tiden och hittade precis Geckos Yahoo-grupp :D

/PeterH
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Jag fick påbackning av tecno för några månader sen att man ska använda C = (100,000*I)/V i stället. (80,000 är för 60Hz.)

Som jag har skrivit tidigare här, så märker man knappt någon skillad på dom sista volten, så 28V är att föredra framför 34V. På Lillasyster kommer nog ingen att märka ens om man går ner till 24VDC. Min stora fräs körde jag länge med 20V utan problem.
Senast redigerad av jojje 20 juli 2007, 13:09:45, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Anahka1975

Inlägg av Anahka1975 »

Är det inte inte "overkill" med alla mjukstarter, skyddsdioder hit och dit etc. eller är det jag som är "dum i huvet" som har tänkt mig att köra med raka rör?

Filter-säkring-trafo-likriktare-konding-säkning-Jojjekort-3 x stegmotorer-Syster

Kommer jag bränna mitt kort?

Edit :Snavfel
Edit2:Snavfel 2
Senast redigerad av Anahka1975 20 juli 2007, 13:29:20, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Jag tycker som du Anahka. :wink:

(Fortfarande snavfel :) )
Användarvisningsbild
Anahka1975

Inlägg av Anahka1975 »

Bra! Då kör jag på i värsta fängelse stilen :lol:
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Det går att köra utan bilbälte också, så länge man inte krockar... 8)

Nej då, det funkar säkert lika bra med den simplare varianten, det är nog bara så att vissa av oss gilla lite extra "features" och är lite extra nördiga! Men om man vill konstruera en produkt som kan säljas till nästan vem som helst tycker åtminstonde jag att man bör tänka i termer som "både hängslen och livrem!" Sen är det ju så att några haft problem med stora startströmmar och därför behöver en mjukstartsfunktion... Övriga finesser är mest till för att förfina en förhoppningsvis redan bra produkt :wink:

/PeterH
Senast redigerad av PeterH 20 juli 2007, 21:50:11, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Nu har jag äntligen testat min 24V-trafo ( Elfa 56-124-78 )
Med likriktare och en kondning ger det vid:

0mA : 37,7V
265mA : 35,9V
680mA : 34,6V

Eftersom jag fick ca 400mA med tre motorer vid vissa tillfällen, tänker jag INTE använda denna trafo, då spänningen ligger alldeles för nära 35V-gränsen. Visserligen skulle jag kunna sänka spänningen 3V med dioder, men ifall dioderna går sönder och leder för fullt, ja då är katastrofen ett faktum.
Jag hade bara en 1000µF-konding och testade med och vid 680mA var det 0,6V rippel, så med en fetare kondning blir likspänningen en aning högre.

Sprang förresten in på Clas Ohlson i Gallerian i Stockholm idag. De hade ingen 24-voltstrafo kvar. En expedit hittade en enda i hela Sverige, och den fanns i Skellefteå...
Senast redigerad av MadModder 21 juli 2007, 09:21:55, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Jag tackar och bockar.

För att vara på den helt säkra sidan, och köra med "både hängslen och livrem!", som PeterH säger, så har jag nu ändrat mina rekomendationer av Power Supply.

Man märker så ytterst lite i praktiken, speciellt på en så liten fräs som Lillsyrran, att sänka ca 8V. Det var iaf dumt av mig att rekomendera nåt som låg så på gränsen, även om jag inte hört om några problem.
Användarvisningsbild
karlstedt
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av karlstedt »

Har man stora inströmmar och kör utan slow start kan det ibland vara problem att behålla en säkring som är rätt dimensionerad. Visst, det finns tröga, men det är inte helt problemfritt ändå.
Användarvisningsbild
Knotas

Inlägg av Knotas »

Ritade in en 12V trafo också.
Skulle ha postats igår men jag har långväga gäster denna helgen.

Nu är den alltså ännu lite mera overkill. Nåja. jag stannar här.

Edit:
Borttagen då förutsättningarna ändrats.
Senast redigerad av Knotas 22 juli 2007, 14:07:16, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jämförde mellan 25 och 30 volt. Det var en märkbar skillnad i vridmoment.

Sen helt plötsligt stannade alla motorer samtidigt. Det är kortslutning på matningsingången. Inte en blekaste aning om vad som kan ha hänt. Ska löda loss korten och mäta på var för sig.
Kände på kretsarna direkt när det hela stannade. Alla var kalla.

Knotas, varför ska du dra 12V till kortet? Den gör ju ingen som helst nytta där. Dessutom är det "35V in" på ena sidan av 7812-platsen, så där ska du inte löda fast nån matning...

[edit]
Det är inget fel alls på breakoutkortet. Det finns å andra sidan inte så mycket där som kan gå sönder.

På drivkorten är det 0,3Ω mellan de två motoranslutningarna närmast poten. De andra oändligt.

Mellan IN+ och GNDP är det 0,6Ω
Mellan IN+ och GNDA är det 6Ω på två kort, och 11Ω på ett
Mellan +5V och GNDA är det 20Ω på ett kort, 4Ω på ett och 13Ω på ett
Mellan +5V och GNDP är det 11Ω på ett kort, 4Ω på ett och 6Ω på ett
Mellan GNDA och GNDP är det 11Ω på ett kort, och 6Ω på två
Mellan IN+ och +5V är det 11Ω på ett 4Ω på ett och 7Ω på ett

Det syns inget som är skadat.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Knotas:
Det är +5V som man har nytta av. Den kan även driva fläkten. Så S1=7805'an, så "slipper" jag skicka med 7812'an. :D

MadModder:
Märks gör det nog, men är den lilla (eller stora, allt är relativt :)) skillnaden värt priset av att ligga så nära max? Några tycker det, andra inte. Jag kan acceptera att fräsa lite saktare. Det har jag gjort den tiden jag haft stora fräsen. Snart ska jag göra box med kylning till den, så jag kan dra upp strömen lite, då kan jag köra fortare utan att vara rädd för att tappa steg. Sen jag höjde spänningen 10V har jag inte ändrat hastigheten, men fått större marginal.

Jag mätte på ett löst kort. (Jag hade + på mätinstrumentet till höger hela tiden, och skruvplinten mot mig.)
Motoranslutningarna: 15MΩ
+IN & GNDP = 3MΩ
+IN & GNDA = 3MΩ
+5V & GNDA = 10kΩ
+5V & GNDP = 10kΩ
GNDA & GNDP = 10,5Ω
+IN & +5V = 3MΩ

Eftersom alla tre pajjade samtidigt, så låter det som någon yttre påverkan, eller att Breakoutkortet hjälpte till, :humm:
Lite osannolikt att tre, i princip separata kort ska lämna in helt samtidigt, utan att dom blev styrda till det från utsidan.
Du skriver inget om vad du matade dom med och på vilket sätt.

Det är bara att komma förbi, så får du nya kort.

Man kan kanske gå in på Xylotex forum och se om samma har hänt med ett sånt kort någongång, eftersom principen är den samma på dom korten. Dom använder A3977/9 kapslarna från Allegro. Jag har iaf inte varit med om att alla tre "kanalerna" pajjat på en gång på mitt gamla kort.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jag hade 25V, strömbegränsning på 2,0A, halvsteg, och en inkommande pulsfrekvens på ca 20kHz. Det blir 3000rpm.
Motorerna var ljumna, och allegro-kretsarna kalla. Sen helt plötsligt blev det kortis, motorerna tvärstannade, och strömbegränsningen slog till på labbagget, inställt på 2A.

Kanske kretsarna inte tålde back-EMF:en vid den hastigheten? Hmm...
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Ingen aning, men är inte 20kHz ganska mycket för en stegmotor, hmm...
Du som är bra på att räkna. Vad blir det för frekvens om man vill köra med ca 1000mm/min, som är ganska normalt?
Vi förutsätter att vi kör halvsteg, 1,5mm/varv i stigning på skruven och det är en normal motor med 200 steg/varv.
Vi kommer troligtvis inte att köra > 2-3000 steg/sek (enl. databladet), sen tar momentet slut.

Destu högre spänning, destu fortare kan motorn gå före den blir mättad. Det blir inte så mycket mera toppmoment, men man flyttar kurvan åt höger.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

1000mm/1,5mm≈666,67 varv
Halvsteg på 200 steg/varv blir 400 steg.
666,67*400=266666,67steg
dela det med 60 för att få steg/sekund.
Det blir alltså 4,44kHz.

20kHz skulle ge ungefär 4500mm/min... Okej det är ju liiiite i överkant. :P
Låt säga att en motor tappade ett steg, och det var tillräckligt för att momentet inte skulle orka snurra vidare på rotorn. Då stannar den och kan inte fortsätta eftersom starthastigheten är rätt låg. Det blir då en back-emf som slår ut kretsen, och skickar en störning så de andra två kretsarna får hicka, och de andra två motorerna stannar, och... ja. Det är min teori.
Undrar hur mycket frihjulsdioderna i allegrons DMOSar pallar...
Skriv svar