Jojje's & POS fräs har fått en lillasyster.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Anahka1975

Inlägg av Anahka1975 »

Jojje>>> Dra gärna iväg mdf-bitarna och det som är färdigt. Portopapper kan man göra mera av :D Och kressen förståss. Men skicka inget föränn alla mdf-bitarna är med.

(Anledningen att jag ligger på lite är att för 8mån "låg jag på" :D så att säga och när den kommit ut så blir det nog mindre tid för fräsen, vill hinna så långt som möjligt innan. Det är svårt att hinna nått med 1 barn, hur blir det då med 2??)
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Jojje: hur såg det ut med Kressleveransen, var det extra spännhylsor fellevererat? Om det var så kan du väl höra av dig så jag kan lösa det (med din hjälp när ork finns). :wink:

/PeterH
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Jepp, det var 18 hylsor för mycket. Jag skickar med dom i samma leverans som det andra till dig PeterH.
Användarvisningsbild
Knotas

Inlägg av Knotas »

Nästa version av strömförsörjning:

Nu börjar den kännas klar att omsätta i praktiken.
Vad tror ni?

Edit:
Borttagen då förutsättningarna ändrats.
Senast redigerad av Knotas 22 juli 2007, 14:08:36, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Sådärja, nu är jag nöjd iaf.

MEN. Det var snack om att ha en extra liten trafo så att man slipper reglera hela vägen från +33V ner till +5V. Om man kan ha en sån i samma låda som stora trafon, så kan man göra i ordning +5V redan där och dra till Breakout-kortet, så man slipper båda 78xx'orna på det kortet. Det kan man ha nytta av redan idag.

Eller???
Användarvisningsbild
Knotas

Inlägg av Knotas »

Jo, förstår tanken.
Kruxet blir nog att hitta en trafo som är liten nog att ge ut 5VDC efter likriktning utan att använda spänningsregulator.
Kikade lite snabbt men hittade inget.
Jag har tidigare sett nån liten "labbtrafo" (EI-modell) som ger ut 3.5V+5V+12V
men misstänker att de använt stab.komponenter innanför skalet.

Om man släpper tanken på ostabbad spänning kan det ju regleras genom att sätta in en LM317 i befintliga kretsen utan extra trafo.

Edit:
Såvida inte det är galvanisk åtskiljning av +33V och +5V du är ute efter.

Tror du att Kress och dammsugare ger störningar som befogar ett nätfilter till?
Alltså ett kubformat filter med tåtar både in och ut, du vet.
Att kopplas in precis före säkring F2.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

+5V'en bör nog vara stabbad, med tex 7805. Men för att slippa kyla bort 25V så tänkte jag att man kunde ha lite lägre att utgå ifrån.

Jag rör nog till det mera än nödvändigt nu. Jag snackade förut om att en spänningsdelare inte funkade för dom som kör med 24, 20 eller 18V. :)

Lättaste är nog att ta ett gammalt PC-agg. Där har man +5V, +7V och +12V lätt åtkommligt. +7V kan vara lagom för fläkten. Eller en liten väggvårta för +5V'en, hmm...

Har man en öppen ringtrafo, kan man lätt bara linda på några varv själv så får man det man vill ha.

Annars har Kjell&Co massa billiga småtransformatorer. Typ 500mA för runt 25:-

Det med filter har jag ingen aning om. Kressen tror jag är snällare än en dammsugare iaf. :D
Användarvisningsbild
Knotas

Inlägg av Knotas »

Jag råkar ha en liten byggsats ifrån www.electrokit.se hemma.

Art.nr 12100815 pris 59:- inkl.moms

Den funkar säkert.
Ser ut så här

Byggsatsens schema

.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Där måste man också bränna bort 20V. Då kan man lika bra ta en 7805 för ett par kronor och sätta den på en kylare. Eller ha den där jag har den på Breakout-kortet, och låta 80mm kylfläkten även kyla dens kylfläns för 3:90 på Kjell&Co.

Det var om man kunde få ner spänningen till en behaglig nivå FÖRE man reglerar den jag var ute efter.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Det är många bud nu... :lol:

Knotas, problemet med LM317 blir exakt detsamma som med LM7805 eller 7812, den blir varm! Det här beror på att all överbliven spänning/effekt "bränns" bort i stabben... Det spelar alltså ingen roll om man använder en justerbar stab som LM317 istället för en fast som t.ex. 7805, båda arbetar på liknande sätt.

För att slippa "bränna" en massa effekt kan man alltså istället välja en trafo som ger lägre spänning och därmed blir det mindre att "bränna" bort :P

Jojjes breakout kort behöver inte den höga spänningen utan det behöver bara motorerna och därmed styrkorten. Kretsarna som sitter på styrkortet behöver bara 5V som kontrollspänning för att styra den betydligt högre spänningen som motorerna vill ha och därför sitter en stab på breakoutkortet (är det rätt Jojje?)

En krets som jag använt med mycket gott resultat är LM2576 som klarar upp till 3A men vid så låg effekt som vi snackar här inte ens bli fisljummen 8) Kanske något till nästa version Jojje? Det är bara drosseln som tar lite plats på kortet (ca: 10x30mm).

Edit: jag såg att man kan få dessa kretsar som "samples" från National och då spar man ju den tjugan... :D

/PeterH

Bild

Edit 2: Jojje, kom ihåg att jag sett denna konkurrent som använder en egen stab på varje styrkort, kanske något att fundera på om du inte redan tänkt på det :wink: Jag gissar att det är en LP2951:a som används och om det är så tror jag att jag ligger på en rulle (gissningsvis ett par hundra kretsar), ska kolla i eftermiddag...

Edit 3: Kollade lite till och såg på schemat att han också använt 7805 fast ytmonterad...

Bild
Senast redigerad av PeterH 19 juli 2007, 16:01:06, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Helt rätt PeterH. Tack för förklaringen. Pöfect.

Det med LM2576 låter ju bra. Det enda är priset. Jag ska väl göra några hundra kort, så då märks prisskillnaden från ca 2:- till ca 32:- Det blir ca 3000:- det för varje 100 kort, som man kan göra mycket annat roligt för.

Finns det inga andra liknande, men billigare, eller är det samma sak om man använder den största (2,0A) 7805'an, att den inte blir så varm? (Troligtvis inte.)

Edith:
PeterH:
Jag behöver +5V även på Breakout-kortet, till dom två 4050-kretsarna och pullup-motstånden.
Jag ska fundera på saken, kan ju vara ett bra alternativ speciellt om man ska sälja kontrollerkorten löst.
Senast redigerad av jojje 19 juli 2007, 15:57:06, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Jag tror tyvärr att den blir ganska varm också... skillnaden på just 2576:an är att den är switchad och därmed bara släpper på så mycket effetkt som behövs för tillfället :P

Det man kan kolla upp är om inte National har lite mindre modeller som klarar den ström som du tror behövs. Det blir nog samtidigt så att kringkomponenter också blir billigare och mindre(?)

Vad tror du om lösningen att låta varje styrkort reglera sin egen spänning? Då behöver bara stabben klara den ström som kontrollkretsen kräver = liten och billig(?) Eftersom jag inte har schemat på din lösning så har jag inte full koll på var man kan tänka sig att sätta in åtgärder, men det kanske bara blir en fördyring om man skall skydda sig mot allt och alla olika användare. Om man skriver kraven för att en produkt skall fungera så blir det ju i slutändan upp till användaren att göra rätt, men så kommer ju den där brasklappen "kunden har alltid rätt" och "en nöjd kund är en till kund"! :roll:

/PeterH
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Enligt databladet för Allegro A3979:
Logic Supply Voltage Range (VDD) = Min 3.0 - Typ 5.0 - Max 5.5V
Logic Supply Current (IDD) = fPWM < 50 kHz Max 12mA

Då borde det räcka fint med en LP2951 på varje kort.

A3979
A3977

Edith:
Kan ju även använda en Elfa 73-264-08 (7805 i TO-92 kapsyl.)
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Hmm... det sket sig... nog... Ser att LP2951:an bara klarar 30VDC in, men samtidigt ser jag att A3979 och A3977 max tar 12mA på logiken...

Finns några lösningar här:
- en resistor i serie med matningen (inte stabilt)
- en eller flera dioder för att få ner spänningen några volt (osnygg lösning)
- en spänningsdelare (näe, den har vi dragit tidigare)
- en zener på säg 10V (kanske funkar, får nog labba lite...)
- ? (funderar)

Vi får funder lite mer, det här påverkar ju inte nuvarande lösning utan kan vara aktuellt för framtida versioner :P

Edit: helt riktigt Jojje, men om du ändå tänker cadda in en stab på styrkortet, ta en ytmonterad 7805 direkt, den sitter mer skyddad för mekanisk åverkan från användare :D

/PeterH
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Tänkte på en sak där. Man bör nog låta kontrollerkorten leva ett liv för sig själva, så kan jag sälja dom löst till andra applikationer också. Sen bör jag göra om Breakout-kortet så att det innehåller flera saker. Så som optokopplare, "riktig" utgång till SolidStare-reläna, ström-pump eller vad dom nu kallar det. Det är att man känner av om inte stegmotorerna har gått på en stund, då sätter man allt i sleep-mode, men det var väl viktigare förut, när man körde med stora strömmotstånd. Finns nog många saker man vill ha in på ett nytt kort.

Då kan man köra med LP2951 eller ytmonterade versionen av 7805'an. För att klara av spänningar över 30V kan man bestämma att min. inspänning ska vara typ 5 volt högre än jag har idag, och att man tar bort dom 5 volten före man kör in i regulatorn. Kan det vara nåt, eller så kan man i nödfall ha flera versioner. En för 12-24V och en för 20-34V, hmm... Där jag jobbade på Ericsson (Power Modules - DC/DC omvandlare) förut, dom körde ofta med det. Det var i princip samma grej, men anpassade för olika spänningar. Hade dom inte varit så dyra, skulle man använda en sån modul. :D
Skriv svar