Jojje's & POS fräs har fått en lillasyster.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Anahka1975

Inlägg av Anahka1975 »

Är det bara rören som fattas, eller nått mer? Och om det inte blir rörigt :lol: för dig att hålla ordning på vilka som fått vad så får du gärna skicka det du har till mig iaf. ska ju målas och fejjas så man har väl några kvällar (läs månader) innan fräsen är redo för rör...

Nedan OT VARNING!!!

Och jag tycker det är rörande det jobb du gör, och du verkar ha en del i pipeline. Kanske du kan lägga ut nån film på youTUBE. Hoppas nu inte projektet "goes down the drain" när det kommer ut på den sk. rörliga marknaden.

/Anders
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Precis.

Har monterat de tre drivkorten på breakout-kortet, och fläkt på det. En kondensator tog i fläkten precis, så jag fick höja den 1mm med brickor.
Jojjes%20kontroller%20V2%2001[1].jpg
Jag har hoppat över platsen för Z, och använt W istället, för att få plats med kylfläns på 7805:an. Hittade en 80mm-fläkt med 2-pinskontakt. Den anslöt jag till den lediga Z-stiftlisten. Lämpligt nog ligger +5V och Gnd bredvid varandra. Jag tror det räcker med fläkten på 5V.
Jojjes%20kontroller%20V2%2002[1].jpg
Andra sidan.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Jeppsson
EF Sponsor

Inlägg av Jeppsson »

Idag så kom tomten med en Kress till mig... :)

Tack så mycket PeterH för jobbet med samköp och allt det där!

Ser superbra ut!

Har dock inte hunnit testa den än, men det verkar precis som om någon med oljiga fingrar redan har gjort det, då det är svarta finger avtryck på hela kressen!?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Hehe, då vet jag var jag ska ta en omväg runt på hemvägen. :D

Nu har jag hållt på och lekt med motorerna så länge så jag hann inte testa med min trafo idag heller :lol:
Men det räcker gott med fläkten på 5V. Kretsarna är knappt ljumna ens.
Senast redigerad av MadModder 18 juli 2007, 21:45:41, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Jeppsson
EF Sponsor

Inlägg av Jeppsson »

Bild
MadMupp>> Det var inte posten som leverera om det är det du tänker på, utan det kom direkt hem till mig med Jet pack.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

I know. Jag har ju Jojje på hemvägen, och han har ju min Kress hos sig ;)
Användarvisningsbild
Knotas

Inlägg av Knotas »

Hej, efter en hektisk dag kommer det utlovade schemat:

Edit:
Borttagen då förutsättningarna ändrats.

Jag behöver dock hjälp med en sak:
Räkna på om effekttåligheten räcker på spänningsdelaren R4 - R5
I= tja, gissa nåt. F-n vet vad folk hänger på.
Nödstopp, ändlägesswitchar, 4 x hemmaläge och 3 x AUX.

Jag själv har nog spräckt hjärnbarken, nu ska jag ta en öl! :twisted:

Edit: Aah, tänk vad en dusch och lite öl kan göra. :mrgreen:[/b]
Senast redigerad av Knotas 22 juli 2007, 14:09:22, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Knotas: Har jag missat något? Varför en spänningsdelare innan breakoutkortet? Är det för att Jojje valt en 7805 istället för en switchad regulator och för att den blir lite varm? 8)

En spänningsdelare är ju aldrig en bra lösning för att ta ner spänning på ett effektivt sätt :? När du ändå håller på och bygger ett så pass komplicerat kort för alla funktioner är mitt tips att samtidigt cadda in en kretskortmonterad transformator som ger egen spänning till breakout-kortet, exempelvis en 12V trafo på 100-500 mA... (eller vad man nu förväntas behöva).

Jag vet inte hur du tänkt göra, men jag hade nog caddat in alla delar på ett kort, både likriktarbrygga och mjukstartsrelä. Det ser intressant ut i alla fall, kommer nog låna några ideér även om lösningarna blir lite annorlunda :D

Edit: Såg en sak till Knotas... du har valt ett filter på 6A men avsäkrar Kressen/grendosan med 10A. Plus att du kopplat in allt mot trafon efter filtret vilket gör att du kanske slipper störningarna från Kressen till ditt elbolag, men Jojjes styrkort får fortfarande ta del av störningarna :humm:

/PeterH
Senast redigerad av PeterH 18 juli 2007, 22:49:41, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Knotas:
"Jag själv har nog spräckt hjärnbarken"

Det verkar ha inträffat här också för det tog ett bra tag innan jag förstod hur spänningsdelaren fungerade. Det såg först helt galet ut. Men nu hänger jag med. :)

Om man tar i för kung och fostervatten med allt som sekundären kan ge så ligger spänningsdelaren (främst R5) risigt till.

Visst ligger det 12,75V över R4 och 20,25V över R5?
R5 hamnar då på 1,5W utan att man kopplar in något alls.

Med reservation för feltänk. :)

edit: Jag hade nog valt någon LM317.. 314..vad de nu heter.. :humm: för att dela upp spänningen. Eller kanske en 2N3055 eller liknande som spänningsregulator.
Användarvisningsbild
Knotas

Inlägg av Knotas »

Jo, tankegångarna gick så här:

Nätfilter monterar jag alltid som inkommande anslutning.
Det jag hade hemma var på 6A. Det tål nog lite extra om det kniper, hehe.

Att säkring F1 är på 10A beror på att jag tänkt att ansluta både Kressens 800W och dammsugarens 1400W.
De drar nog inte max hela tiden men i starten så...

Delade upp kortet i två st då jag ville ha så få prylar som möjligt på reläkortet då det har både 230V och lågspänning.

Spänningsdelare R4 - R5 är mycket riktigt till för att minska trycket på Breakout-kortets regulatorer.

Det kliade allt i fingrarna att använda LM317 istället men en av premisserna var att strömförsörjningen ska vara ostabbad.
Nåt om att Jojjes chopprade motorspänning inte lirar med stabbad spänningsfrekvens.

Försökte också hålla digitaljord och analogjord separerade.
Är fortfarande inte säker på att jag fattat Jojje rätt. :lol:

Madmodder eller Jojje:
Kan man löda loss de två 78xx och montera dem på stor kylfläns istället för att minska matningsspänning?

Edit: stavning
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

"Det kliade allt i fingrarna att använda LM317 istället men en av premisserna var att strömförsörjningen ska vara ostabbad."

Javisst ja, det har du ju helt rätt i. :)

"Madmodder eller Jojje:"

Får inte jag vara med? :D

Det borde gå hur bra som helst att använda sladdar mellan 78xx och kretskortet.
Användarvisningsbild
Knotas

Inlägg av Knotas »

JimmyAndersson:
Menade bara att de två har i alla fall sett det ökända kortet... :lol:

Vitsen med att gemensamt spåna fram den ultimata matningen är främst att om vi kan få Jojjes godkännande med denna matningen blir både supportsamtal och garantiåtaganden enklare för både Jojje och oss.

Edit:
Tanken var också att inte låta Jojje dra hela matningslasset också, han har ju fullt upp med att klippa gräsmattan och gulla med lilla frugan.

Apropå fruga: Min fruga sa nyss:
-Jaså, kommer maskinen omålad. Du kan ju ta den rosa färgen som blev över sedan sovrumsrenoveringen...! :rofl
Och nä, det var inte mitt färgval.
Ja, jag är hunsad. Haha
Senast redigerad av Knotas 19 juli 2007, 00:32:50, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Jag har sett lite bilder och pdf-filer på designen, så jag kan vända och vrida på den i huvudet. Brukar alltid göra så när jag ska köpa något. :D

Vore mycket intressant att se om spänningsdelaren med motstånd fungerar.

Annars går det att seriekoppla 18-19st dioder för att få ner spänningen med 13V. :) :roll:
Användarvisningsbild
Knotas

Inlägg av Knotas »

Upptäckte just vad som såg skumt ut med alla jordkablar på schemat...
Analog jord ifrån de tre kontrollerkorten ska ju givetvis gå till motorn. :wall: :lol:

Ser ut att bli ännu en version.
Det är väl lika bra att skippa 20V-matning och montera 78xx på fet kylfläns istället.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Anahka1975:
Just det ja. Jag fick portopapper av dig och du kunde även skicka nytt. Jag har bara stora "bordsskivan" kvar nu att fräsa. Ska se om jag kan sätta upp den på nåt bra sätt i morron å fräsa ut en till dig iaf.

MadMuppet:
Vad bra, då kan vi skippa 12V'en och gör större plats för 5V'en. Ev drar ut den till kanten så man kan ha den stående mot en kylande vägg.
Det är bara att hämta upp lite flera saker på vägen hem i morron.

Knotas:
Vad än folk hänger på så behöver det inte dras från 5V'en. Alla dom du nämner kan man använda datorns 5V och bara ev. jorda i kortet. Allt går bara rätt igenom från D-subben till 10-pinskontakten.
Det är inte alls säkert att det blir problem med stabbad spänning. Jag hade bara problem en gång för länge sen med en DC/DC-omvandlare. Men det är väl 5V'en ni snackar om och inte 35V'en?
Som Jimmy säger, så är det lätt att dra sladdar till 78xx, eller se det jag skrev ovanför. Det med spänningsdelare tror inte jag heller helt på, pga att inte alla ska mata med 34V. Några kanske nöjer sig med 24V eller 18V eller ...
Färgen är annars bra. Rosa är en ganska ljus färg, det är bra på en CNC-fräs.
Jag förstår inte vad du menar med "Analog jord ifrån de tre kontrollerkorten ska ju givetvis gå till motorn."?
Dom små korten sitter uppepå det stora, så dom får sin matning genom det, inte separat från någon yttre källa. Om man nu inte gör om Breakoutkortet och gör det helt annorlunda, men det är väl till version 2.

En helt annan sak. Alla som vill ha delleverans kan givetvis få det. Ni betalar ju frakten, så det är bara att säga till så fixar jag det.
Jag har i stort sätt dom stora delarna klara. Nu fattas lite småsaker + alla rör. Småsakerna går som ett vanligt brev, men rören blir det nog värre med pga både tyngd och storlek.
Skriv svar