Att bygga en amatörradiostation

Berätta om dina pågående projekt.
Maalobs

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av Maalobs »

Sedan när ingår Finland i Skandinavien? :humm:
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Övriga världen lägger nog inte märke till att Finland egentligen inte är Skandinavien ;) Jag har faktiskt inte någon aning om varför tävlingen döptes till Scandinavian Activity Contest men den har funnits i över 50 år.

Övriga radioländer som inkluderas i tävlingen,
Svalbard and Bear Island
Jan Mayen
Norway
Finland
Aland Islands
Market Reef
Greenland
Faroe Islands
Denmark
Sweden
Iceland
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Ja, dagen tillbringandes på jobbet, en 10h arbetsdag så här på Lördag. Vill jobba in lite tid till veckan efter valborg då jag kanske stannar i Burträsk hela veckan om jag känner för det. Jag hade som mål att testa genompläteringsbadet då det kommit klagomål av stinrew för rätt länge sedan, att han tyckte det inte fungerade som det ska. Vi har inte gjort någon panel sedan dess och det måste vara ett år sedan. Så jag gjorde klart ett par designer igår (egna) eftersom jag bara hade ett kort att fräsa som var jobbrelaterat. Så det blev att jag gjorde klart elektroniken för att kunna lyssna på samma band som den aktiva sändarradion och även ett ljudkortsinterface med CW-nyckling som jag designade för något halvår sedan men aldrig beställt.

Jag har kvar att fräsa 3mm ytorna och sedan fräsa loss korten, annars fick jag det klart idag. Genompläteringen tar rätt lång tid, ca 3h och fräsningen tar ca 2h per sida av panelen. Under tiden jag väntade hann jag med både en del jobbgrejor men jag byggde även ihop 2st powersplitters till med 7/16" kontakter eftersom SG3P skänkte några åt mig sist han var upp. Jag svarvade ner dom så de passade i korten. Tidigare har jag slipat med bänkslipmaskinen men dessa kontakterna passade utmärkt att spänna fast i chucken.

Powersplitters gjorde jag en för 10m och en för 160m. Den på 160m är dock bara en vanlig antennswitch utan möjlighet att koppla ihop 2st antenner. För det första har vi bara en antenn på 160m och vi har inga planer för fler och dessutom så är boxen mest bara för att kunna flytta antennen mellan de två 6x2 switcharna som gör det möjligt att få antennen till vilken som helst av de fyra radiorna. På 10m har jag dock en splitter redan i Burträsk men det är något mystiskt fel med den, så jag tänkte byta ut den och se om det är boxen det är fel på eller något annat. Så tar jag sedan och gör om UN-UN trafon i den boxen med 6 varv så den blir lämplig för 80m. Efter det ska switchsystemet vara klart, yippie!

Imorgon ska jag se om jag får ork att ta mig ner dit igen, göra klart fräsningen och sedan kanske börja montera lite kretskort för inbandlyssning.

Bild
Översidan av panelen, lite kvar att fräsa

Bild
Det minsta kortet var jobb :)

Bild
Svarvning av 7/16" kontakter

Bild
Den nya svarven fungerar utmärkt

Bild
Färdiga resultatet

Bild
En powersplitter klar för 10m

Bild
Powersplittern för 10m

Bild
En till vy

Bild
Behövde lite BNC-kontakter så jag lödde loss lite med varmluftpistolen från gamla forskningsprojekt
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Idag var jag ner på jobbet en sväng och gjorde klart fräsningen av kretskort och byggde ihop inband-elektroniken. Jag kom dock på att jag glömt bort drivarna för det externa transferreläet som kommer gå på 24v. Det är dock enkelt att patcha in eftersom jag dragit ut en stiftlist med lite I/On som är extra.

Bild
Bakat. Processorn löder jag för hand när jag inte har stencil, det går fortare än att ta bort lödbryggor i efterhand.

Bild
Kortet monterat, här ser ni anledningen varför jag lödde bort BNC-kontakter igår

Bild
De två D-SUB kontakterna är för att koppla till 2st styrlådor som ni kommer få se framöver. Jag fräste de igår också men har ej hunnit bygga ihop dem. Jag behöver beställa lite komponenter från Elfa.

Bild
Jag var rakt generös nog att sätta text på kontakterna :)

I mitten av alla reläer sitter det en 3dB spliter ifrån mini-circuits. Den används när båda radiorna vill lyssna på samma antennsystem.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Fint välkommnande man fick när man kom till Burträsk idag. 10cm vatten i hela källaren eftersom idioterna som gjort dräneringen tyckt det passar fint att dra ut dräneringsvattnet i brunn. Tyvärr är infiltreringen gammal och hinner inte med så det kom in i källaren. Nu går det en dränkbar pump i spolbrunnen som spolar ut smältvattnet en bit ifrån huset och sedan får väl försäkringsbolaget komma någon dag. Luftavfuktare går också i källaren 2st. Tur nog har jag bara ett rum som har trä och det kommer behöva rivas och hade nivån varit 2cm högre hade Granger-slutsteget hamnat under vatten. Nu verkar det enda som gått sönder vara några grenuttag och ett svebry-nätagg som dock fungerade så bara det torkar ur är det nog ingen fara med det.

Jag var på Sverige Sändaramatörers årsmöte i helgen och visade en liten film bla, här kan ni se den om ni är intresserade.

Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Mycket bra film! :tumupp: :)

Man fick ännu större inblick i det hela och än en gång slogs man av hur stort och välbyggt projekt det här är. :)
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Idag har jag gjort en liten platå för ett av slutstegen i källaren. Så nu om det skulle bli översvämning igen så kan det komma in ca 5m3 mer vatten innan det blir ett problem :) Jag får nog ta och designa en GSM-modul till våra sensorenheter vi gör på jobbet och en detektor om det börjar stiga för mycket vatten. Vi får se när försäkringsgubbarna dyker upp, förhoppningsvis imorgon.

Jag har även monterat upp 2st lysrsörsarmaturer i ett litet rum jag alltid var less på att det var mörkt i, så nu är det riktigt ljust plus tätat lite med fogskum på några ställen. Sedan har jag bytt ut en antennswitch som betedde sig skumt och lyckades hitta felet, var ett relä som var dåligt så nu ska den installeras igen fast för 80m istället för 10m.

Kommer några bilder imorgon.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Åh, jag beklagar verkligen vattenintrånget :cry: :tumner:

Värt att fundera på om du fixar nån slags fjärrstyrning/fjärravläsning är vad du ska göra om du är långt bort när det kommer ett larm (som i värsta fall kan vara falsklarm)?

Tumme upp för bra belysning, det är värt att ha lysrörsarmaturer även i "en skrubb" eller liknande. :tumupp:
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Ja, vi får se hur jag tänker lösa alltihopa. Men i värsta fall finns det oftast möjlighet att SM2XJP som bor i byn kan åka ut om det skulle bli ett larm (han bor ca 5km bort).

Angående belysning så fick jag ett helt gäng lysrörsarmaturer med dubbla lysrör av SM3WMU, tror det var 6 eller 8st så nu ska de sättas upp där jag tycker det är dåligt lyse :)
Användarvisningsbild
Korken

Inlägg av Korken »

Webcamera å bildanalys! :D
Då har du livefeed också för att se att allt står rätt till.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Aha, med en radioamatör nästan nästgårds så är nog larm bra.

Webbkamera är nog ingen dum idé men då kan man ha fjärrkontroll på lampor (om kameran inte klarar sig med nån klen LED som kan vara på hela tiden), då kan man ju titta på bilden och gissa vad som händer.

OBS att det är nog egentligen krångliga regler om kamerorna kan se andra människor (kanske t.o.m. om de kan se inbrottstjuvar :doh: ) så det är kanske bra att inte berätta om dem här :wink:
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Som jag förståt det så får man filma på sin egen mark, men man får inte ha en kamera som t.ex. tar upp bilder från en allmän väg.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Man kan köpa billiga IP kameror på Ebay med IR leds. Finns allt från innomhus enkla till styrbara till utomhus med ordentlig räckvidd på IR delen.

500-800sek per styck.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Jo, jag har 2st redan på stationen :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

MiaM:
"OBS att det är nog egentligen krångliga regler om kamerorna kan se andra människor (kanske t.o.m. om de kan se inbrottstjuvar :doh: ) "

Det som gäller om man inte har tillstånd är att kamerorna bara får filma privat mark.
Man har då skyldighet att upplysa besökare om att man filmar, antingen muntligt eller skriftligt.
Dvs: Har man kameror inne så behöver man bara berätta det för de som kommer och så är allt ok.
Man behöver inte upplysa inbrottjuvar eftersom de inte har rätt att vara i ens hus. :)
Det finns så mycket rykten om att tjuvar kan sätta dit en för t.ex sånt här, men det stämmer inte i sverige.
(Oftast kommer ryktena från folk som har hört om vissa fall i USA..)

Hm, jag hade missat inlägget om vattenläckan, på något konstigt sätt.
Tur att slutsteget klarade sig!
Skriv svar