Skivspelarbygge

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag kan inte motorer utan köpte bara den första lämpligt lilla motor jag kunde hitta, tyckte det kändes bra :)

Jag tycker inte 40mm som vi nu snackar är nåt problem, ingen optimal motortrissa kanske men duger samtidigt som jag ju faktiskt satsat en del på motorer för jag har hela tre av min motortyp som "trepunktsupphängning".

Jag tänker inte byta motor(er)!

MVH/Roger
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Är det bilden på sidan 56 som visar drivningen som den är idag?
Var syns lagringen?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Gjorde precis ett test jag borde gjort för länge sedan.

Jag lyfte bort skivspelaren till min arbetsbänk där jag har 50Hz lampa tillgänglig, sen la jag på den hela stroboskopskivan (med både 50Hz och 60Hz-pinnar) samt slog på lampan, yttersta pinnarna (33 1/3) rörde sig då tämligen långsamt CCW (många bud här :D ), då tänkte jag att okej, här går det en aning för långsamt men jag kan se det för pinnarna är inte suddiga.

Sen plockar jag fram min legendariska 60Hz-lampa för att bara se vad som händer, släcker samtidigt ner vart enda 50Hz-lampa jag har i lägenheten så att det blir kolsvart, 60Hz pinnarna för 33 1/3 blir då bara suddiga, man kan INTE se om det går aningen för fort ELLER aningen för långsamt, det är plötsligt bara suddigt.

Jag fattar ingenting och går in till labbet och mäter frekvensen på 60Hz-lampan, resultat: 60,001Hz.

Vad fan är det som händer?

MVH/Roger
PS
Min enda slutsats är att stroboskopskivan är felaktig för vad kan det annars vara? Stroboskopskivan skulle kunna vara felaktig för den kanske är gjord för Europa och då sket man i USA och räknade inte så noga på det, långsökt som fasen men vad fan är det som händer, då?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

FormerMazda skrev:Är det bilden på sidan 56 som visar drivningen som den är idag?
Var syns lagringen?
Ja, det stämmer.

Lagringen syns inte men jag kan meddela att lagret är en till exakt likadan motor som den jag nyttjar som faktisk motor (har tre stycken för jag tyckte det var käckt med likadana i en "trepunktsupphängning"), tallrikslagret är alltså en motor's lager.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
rvl

Inlägg av rvl »

rogerk8 skrev:Min enda slutsats är att stroboskopskivan är felaktig för vad kan det annars vara? Stroboskopskivan skulle kunna vara felaktig för den kanske är gjord för Europa och då sket man i USA och räknade inte så noga på det, långsökt som fasen men vad fan är det som händer, då?
Den slutsatsen skulle jag spara tills du provat 60 Hz lampan och skivan på en icke hembyggd spelare.

Med nätfrekvens till både motor och lampa kan jag tänka mig att mönstret kan stå rätt still även om motorn till och med står helt still en del av nätfrekvensperioderna. Om vi tänker oss att skivtalriken inte är tillräckligt tung för att ge helt jämn gång med "medelvarvtal".
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Ja precis, motor och "50Hz" går på samma frekvens så de borde ju vara synkade även om det för tillfället råkar vara 48Hz, eller 52Hz eller vad som helst. Kul.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

rvl skrev:
rogerk8 skrev:Min enda slutsats är att stroboskopskivan är felaktig för vad kan det annars vara? Stroboskopskivan skulle kunna vara felaktig för den kanske är gjord för Europa och då sket man i USA och räknade inte så noga på det, långsökt som fasen men vad fan är det som händer, då?
Den slutsatsen skulle jag spara tills du provat 60 Hz lampan och skivan på en icke hembyggd spelare.

Med nätfrekvens till både motor och lampa kan jag tänka mig att mönstret kan stå rätt still även om motorn till och med står helt still en del av nätfrekvensperioderna. Om vi tänker oss att skivtalriken inte är tillräckligt tung för att ge helt jämn gång med "medelvarvtal".
Okej, vad säger du nu då: 60Hz-lampan får inte 60Hz-pinnarna att stå still ens på min Thorens!

Kör jag däremot 50Hz så står 50Hz-pinnarna bom still.

Slutsats, 60Hz-pinnarna fungerar inte!

Vilken jävla dynga för detta har man slitit med i veckor!

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Gimbal skrev:Ja precis, motor och "50Hz" går på samma frekvens så de borde ju vara synkade även om det för tillfället råkar vara 48Hz, eller 52Hz eller vad som helst. Kul.
Det här förstår jag inte, orkar du möjligtvis förklara?

MVH/Roger
PS
Om du menar att nätfrekvens kan vara 48-52Hz så har du fel, man kan ställa klockor efter nätfrekvensen.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Den fluktuerar upp och ner hela tiden. Detta regleras i kraftverket. Går det lite för fort drar man ner flödet, och går det lite för sakta ökar man flödet. Skillnaden beror på hur högt effektuttaget är. Gör folket av med mer ström går generatorerna trögare och man måste dra på extra för att kunna hålla samma varvtal. I varje enskilt ögonblick kan den vara både 49 eller 51 om man har otur. Dock fruktansvärt ovanligt skulle jag säga, och beror i så fall snarare på något fel.
Det är den genomsnittliga frekvensen över en längre tid som är 50Hz. Den tillåtna toleransen är dock så liten som ±0,1Hz, och oftast är det bara ±0,05Hz i Norden.
Läs gärna https://www.svk.se/siteassets/jobba-har ... lering.pdf

Men om vi nu tänker oss att frekvensen går ner till 48Hz. Motorn jobbar ju då med 48Hz istället för 50, och går således långsammare. Lampan drivs ju också av 48Hz naturligtvis och blinkar långsammare. Detta ger att stroboskopskivan ser ut att gå i rätt hastighet ändå.
Alltså, driver man lampan från nätfrekvens, och använder en synkronmotor, visar skivan alltid att allt står rätt till oavsett vad nätfrekvensen är. Vilket egentligen är fel om man ska vara petig...
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

rogerk8 skrev:
Gimbal skrev:Ja precis, motor och "50Hz" går på samma frekvens så de borde ju vara synkade även om det för tillfället råkar vara 48Hz, eller 52Hz eller vad som helst. Kul.
Det här förstår jag inte, orkar du möjligtvis förklara?

MVH/Roger
PS
Om du menar att nätfrekvens kan vara 48-52Hz så har du fel, man kan ställa klockor efter nätfrekvensen.
Det föll visst bort ett ord i min text så det blev lite kryptiskt, men så här var det tänkt "motor och "50Hz" LAMPA går på samma frekvens så de borde ju vara synkade " osv som MadModder beskriver. De går alltså alltid i takt även om frekvensen varierar.
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Skivspelare på 50Hz, strob och strobskiva på 60Hz = Inte rätt med andra ord.

Alla tre pinalerna skall stämma typ.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jo, fast om mönstret på skivan är gjort för 60Hz så ska punkterna stå still vid 60Hz och 33⅓ rpm.
Har man då en exakt 60Hz-ljuskälla så borde det funka.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Ja visst är det så, men varför kladda med 60Hz?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Fast nu har du väl fastnat med dina stroboskopskivor. De säger inget, oavsett hur suddiga eller skarpa än strecken är hur det låter för som det har konstaterat så låter det konstigt och trolig orsak är att drivningen inte funkar, alltså motor och drivhjul.

Kanske dags för eftertankens kranka blekhet och lite grann "gör om gör rätt".
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Har du tillräckligt korta ljuspulser från din 60Hz lampa/led/vad det nu är?
Skriv svar