Gjorde precis ett test jag borde gjort för länge sedan.
Jag lyfte bort skivspelaren till min arbetsbänk där jag har 50Hz lampa tillgänglig, sen la jag på den hela stroboskopskivan (med både 50Hz och 60Hz-pinnar) samt slog på lampan, yttersta pinnarna (33 1/3) rörde sig då tämligen långsamt CCW (många bud här

), då tänkte jag att okej, här går det en aning för långsamt men jag kan se det för pinnarna är inte suddiga.
Sen plockar jag fram min legendariska 60Hz-lampa för att bara se vad som händer, släcker samtidigt ner vart enda 50Hz-lampa jag har i lägenheten så att det blir kolsvart, 60Hz pinnarna för 33 1/3 blir då bara suddiga, man kan INTE se om det går aningen för fort ELLER aningen för långsamt, det är plötsligt bara suddigt.
Jag fattar ingenting och går in till labbet och mäter frekvensen på 60Hz-lampan, resultat: 60,001Hz.
Vad fan är det som händer?
MVH/Roger
PS
Min enda slutsats är att stroboskopskivan är felaktig för vad kan det annars vara? Stroboskopskivan skulle kunna vara felaktig för den kanske är gjord för Europa och då sket man i USA och räknade inte så noga på det, långsökt som fasen men vad fan är det som händer, då?