Att bygga en amatörradiostation
Re: Att bygga en amatörradiostation
MiaM, du har helt rätt angående 230v och jag har själv funderat lite på det där. Som det är draget nu med säkringarna är avstånden lite längre och det enda som egentligen går i närheten av 230v kablarna är jord. Möjligen tar jag och ser till att ha lite mer avstånd där också.
Angående reläer så är de där småfjantarna bara till för att dra större reläer som sitter innuti slutsteget. Det enda de där reläerna gör är att dra ledaren mot jord (har gemensam + på reläerna) och anledningen att jag gjort så är att styrkortet har ULN2003A drivkretsar och jag vill inte belasta dem med allt för hög ström, så dessa reläer fungerar i princip bara som en buffer.
Till HF brukar jag använda vanliga 16A reläer, de duger gott till de effekterna som är tillåtna, på frekvenser under 30 MHz.
Angående reläer så är de där småfjantarna bara till för att dra större reläer som sitter innuti slutsteget. Det enda de där reläerna gör är att dra ledaren mot jord (har gemensam + på reläerna) och anledningen att jag gjort så är att styrkortet har ULN2003A drivkretsar och jag vill inte belasta dem med allt för hög ström, så dessa reläer fungerar i princip bara som en buffer.
Till HF brukar jag använda vanliga 16A reläer, de duger gott till de effekterna som är tillåtna, på frekvenser under 30 MHz.
Frågan är om det finns nån slags undantagsregler eftersom amatörradiogrejer i den här storleken antagligen kan klassas som prylar som bara får/ska användas av "behörig/utbildad personal"?
Det här vet du såklart redan men "jag har hört" att det är en klar fördel att dra både plus och minus till reläer samma väg, annars kan det bli rätt rejäla störningar
Kopplar du in nån back-emk-dödar-diod över de stora reläerna som styrs av småreläerna? Antar att det kanske kan hjälpa till att begränsa störningar, fast då får du å andra sidan plötsligt hålla reda på polariteten.
Det här vet du såklart redan men "jag har hört" att det är en klar fördel att dra både plus och minus till reläer samma väg, annars kan det bli rätt rejäla störningar

Kopplar du in nån back-emk-dödar-diod över de stora reläerna som styrs av småreläerna? Antar att det kanske kan hjälpa till att begränsa störningar, fast då får du å andra sidan plötsligt hålla reda på polariteten.
Jo, jag brukar alltid sätta avkoppling + dioder över reläer. Men eftersom de switchas endast vid vid bandbyte, dvs väldigt sällan så är det inte direkt något problem oavsett. Dessutom brukar allt dras i skärmade kablar.
Idag städade jag kontoret på jobbet så jag får plats att sätta upp en labbplats så det blir lite trevligare att programmera än att sitta ute i labbet. Tog några timmar för det var rätt stökigt men jag fick igång racket, provade att köra runt en stegmotor lite. Så nu ska jag börja koda på allvar, känns skoj
Ska skruva fast motorn i skrivbordet också, sist så lyckades jag ju sabba en motor då den föll ner i golvet.

Mycket skrot drar man på sig

Kartan öl var en present för lite fräsjobb, är nog dags att dricka upp den strax
Idag städade jag kontoret på jobbet så jag får plats att sätta upp en labbplats så det blir lite trevligare att programmera än att sitta ute i labbet. Tog några timmar för det var rätt stökigt men jag fick igång racket, provade att köra runt en stegmotor lite. Så nu ska jag börja koda på allvar, känns skoj

Mycket skrot drar man på sig

Kartan öl var en present för lite fräsjobb, är nog dags att dricka upp den strax

Jag har lagt in en video som ni kan se på hemsidan där jag visar lite hur styrningen till slutsteget fungerar. Jag har bara implementerat lite enklare funktioner, mycket kvar att göra. Ringande ljudet är från kugghjulen, det är inte perfekt centrerat så jag vill inte lägga någon spänning på dem. Förhoppningsvis får lite fett bort det där.
http://www.sj2w.se/contest/
http://www.sj2w.se/contest/
Nu har jag kodat lite mer och gjort ännu en video, nu visar jag lite när jag styr slutsteget från openASC-boxen, tycker det börjar lika något men det är en del kodande kvar innan jag är nöjd nog för att sätta det på slutsteget och testa.
Nej, har du städat? Det som var sip bra ordning i kaoset där inne förut 
Snyggt jobbat!

Snyggt jobbat!
Japp, betydligt härligare att vistas där nu när man slipper snubbla över saker 
Mer programmerat idag, nu börjar det fungera riktigt bra. Fått motorn att gå snabbare och jämnare. Nu ska jag kabla upp motor #2 och sedan fräsa nya motorfästen.

Mer programmerat idag, nu börjar det fungera riktigt bra. Fått motorn att gå snabbare och jämnare. Nu ska jag kabla upp motor #2 och sedan fräsa nya motorfästen.
Fina små nätdelar i styrlådan för slutsteget. Var hittar man den modellen?
Snyggt!
Du har ju redan en "rotating"-led, är det dumt att koppla den till stegmotordrivningen? Det är ju en slags "rotering", om än inte den som du lär ha tänkt dioden monterades
Du har ju redan en "rotating"-led, är det dumt att koppla den till stegmotordrivningen? Det är ju en slags "rotering", om än inte den som du lär ha tänkt dioden monterades

Tanken är att göra en egen styrbox sedan till denna typ av slutstegsstyrning som förmodligen hamnar på något till slutsteg också. Men det är så mycket jobb så jag vill göra saker i lite mindre steg så man får något klart och inte bara har enorma projekt. Alternativt gör jag bara ett program till datorn som styr slutsteget, jag har ju möjligheten med mina USB-donglar att snacka direkt på bussen. Jag tänker iaf göra ett litet program som visas status, så man inte behöver knappa in i menyn hela tiden för att se statusen på slutsteget.
Rotating-leden är tänkt för när en mast på nuvarande bandet roterar. Så om man ligger och kör kontakter för fulla muggar i en tävling och någon på en annan stationsplats i radiorummet börjar rotera en antenn som påverkar det andra bandet (t.ex. 60m masten) så kommer "rotating" lysa för att han ska varnas om att nu roteras det. Om det är en "fristående" antenn som roteras som inte påverkar så kommer den inte tändas.
Rotating-leden är tänkt för när en mast på nuvarande bandet roterar. Så om man ligger och kör kontakter för fulla muggar i en tävling och någon på en annan stationsplats i radiorummet börjar rotera en antenn som påverkar det andra bandet (t.ex. 60m masten) så kommer "rotating" lysa för att han ska varnas om att nu roteras det. Om det är en "fristående" antenn som roteras som inte påverkar så kommer den inte tändas.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Funderade på det ringande kugghjulet. Kör du stegmotorn med helsteg? Då blir det duktigt med vibrationer vid låga hastigheter. Halvsteg gör en otrolig skillnad.
Men det löser sig nog med fett. Om du använder nåt riktigt kletigt och tjockt fett.
Att klistra fast bitumenmatta på flata ytan hjälper också.
En annan idé är att borra hål i stora kugget så det blir ekrar. Det borde ta bort en del av ringningarna.
Men det löser sig nog med fett. Om du använder nåt riktigt kletigt och tjockt fett.

Att klistra fast bitumenmatta på flata ytan hjälper också.
En annan idé är att borra hål i stora kugget så det blir ekrar. Det borde ta bort en del av ringningarna.
Det ringer inte alls så mycket nu när jag kör motorn snabbare. Jag måste kolla igenom hur jag egentligen stegar för när jag kollar på "graferna" på hur man ska stega, så tycker jag det inte riktigt stämmer mot hur jag gjort. Ska ta och kolla imorgon om jag faktiskt kör helsteg när jag tror jag kört halvsteg.
Edit: Tittat lite mer, jag kör helsteg men jag tror jag gör lite fel faktiskt, ska testa köra halvsteg så får vi se.
Edit: Tittat lite mer, jag kör helsteg men jag tror jag gör lite fel faktiskt, ska testa köra halvsteg så får vi se.
Ja, dags för en liten uppdatering. Påsken spenderades tillsammans med SG3P i labbet på jobbet. Han kom upp för att vi skulle bygga effektmätarkort till hans station (7st) och även lite andra kort som reserv ifall det behövs till hans eller mitt openASC-system.
Han skulle ha en mätare per frekvensband (160,80,40,20,15,10m) och en för 2m. Eftersom en riktkopplare som han tänkte använda har en lutande kurva på dämpning sett till frekvens (t.ex. 1.8->3.6MHz = 6dB ökning, 3.6 MHz till 7.2 MHz = 6dB ytterligare) så blir det ett problem om han t.ex. har en radio som sänder på 28 MHz och lite av effekten går tillbaka in i pickupen för 160m, eftersom det skiljer 24dB mellan dessa två så kommer mätenheten uppfatta den signalen som 24dB starkare. Så jag designade lite fort några 2-poliga bandpassfilter i Elsie och byggde ihop dem och det fungerade ypperligt.

4st kort klara

Arbetsplatsen där Gunnar spenderade ett flertal dagar

Jag färdigställde ett par openASC-boxar sedan Gunnars besök för 2 år sedan

Jag sitter och mäter på kontoret

Gunnar (SG3P) sitter och pick & placar

Jag tunar ett bandpassfilter med passband 3.6 MHz

Hyffsat, genomgångsdämpningen är lite hög men i det här fallet spelar det inte någon roll då det kalibreras bort

Vi mäter upp varje band och kalibrerar mot en högprecisionsmätare för effekt

6st mätare, 12st kontakter på fronten och 5st bandpassfilter

SM2LIYs IC-735 som radio

Fint blev det

2st riktkopplare.

Ett bandpassfilter för 21 MHz

Bandpassfilter för 1.8, 3.6 och 7.1 MHz

Gunnar hade även med sig 2st placketter för ett par vinster i Scandinavian Activity Contest från ifjol
Han skulle ha en mätare per frekvensband (160,80,40,20,15,10m) och en för 2m. Eftersom en riktkopplare som han tänkte använda har en lutande kurva på dämpning sett till frekvens (t.ex. 1.8->3.6MHz = 6dB ökning, 3.6 MHz till 7.2 MHz = 6dB ytterligare) så blir det ett problem om han t.ex. har en radio som sänder på 28 MHz och lite av effekten går tillbaka in i pickupen för 160m, eftersom det skiljer 24dB mellan dessa två så kommer mätenheten uppfatta den signalen som 24dB starkare. Så jag designade lite fort några 2-poliga bandpassfilter i Elsie och byggde ihop dem och det fungerade ypperligt.

4st kort klara

Arbetsplatsen där Gunnar spenderade ett flertal dagar

Jag färdigställde ett par openASC-boxar sedan Gunnars besök för 2 år sedan

Jag sitter och mäter på kontoret

Gunnar (SG3P) sitter och pick & placar

Jag tunar ett bandpassfilter med passband 3.6 MHz

Hyffsat, genomgångsdämpningen är lite hög men i det här fallet spelar det inte någon roll då det kalibreras bort

Vi mäter upp varje band och kalibrerar mot en högprecisionsmätare för effekt

6st mätare, 12st kontakter på fronten och 5st bandpassfilter

SM2LIYs IC-735 som radio

Fint blev det

2st riktkopplare.

Ett bandpassfilter för 21 MHz

Bandpassfilter för 1.8, 3.6 och 7.1 MHz

Gunnar hade även med sig 2st placketter för ett par vinster i Scandinavian Activity Contest från ifjol