Jojje's & POS fräs har fått en lillasyster.
Hon får härliga former!
Jag gillar verkligen de designade gavlarne.
De behövs för att bibehålla proportionerna sedan hon blev bredare över axlarna, enligt min åsikt.
För mig är form minst lika viktigt som funktion, har alltid varit så.
Hon blir säkert en läcker Lady In Red.
Jojje: Maxmåttet du angett på sida 1, är det med designade gavlar och portalen längst bak med överhänget utanför fräsbordet?
Jag ska kapa till mdf-bitarna till ljuddämpningshuven imorgon...
Jag vet, det är synd att gömma henne men jag måste ta hänsyn till mina grannar.
Jag gillar verkligen de designade gavlarne.
De behövs för att bibehålla proportionerna sedan hon blev bredare över axlarna, enligt min åsikt.
För mig är form minst lika viktigt som funktion, har alltid varit så.
Hon blir säkert en läcker Lady In Red.
Jojje: Maxmåttet du angett på sida 1, är det med designade gavlar och portalen längst bak med överhänget utanför fräsbordet?
Jag ska kapa till mdf-bitarna till ljuddämpningshuven imorgon...
Jag vet, det är synd att gömma henne men jag måste ta hänsyn till mina grannar.
Ser fint ut Jojje, nu lär man ju ta tummen ur och göra plats i verkstan... det börjar ju dra ihop sig
Angående Kressbeställningarna!
Jag saknar fortfarande(!) betalning från flera av er, se till att sätta in pengar omgående! Ni ser vilka som inte betalat iwikin Jag har kontakt med några av er men ni andra måste ta kontakt med mig om det är några problem!
Jojje, du hjälper till lite här va? Den som inte betalat lillasyster eller Kress får heller ingen leverans!
/PeterH

Angående Kressbeställningarna!
Jag saknar fortfarande(!) betalning från flera av er, se till att sätta in pengar omgående! Ni ser vilka som inte betalat iwikin Jag har kontakt med några av er men ni andra måste ta kontakt med mig om det är några problem!

Jojje, du hjälper till lite här va? Den som inte betalat lillasyster eller Kress får heller ingen leverans!
/PeterH
Knotas: Nu har jag mätt upp henne igen, och som du säger så hade jag inte satt portalen helt bak. Så för att vara på den (förhoppningsvis) säkra sidan, så: X=800, Y=650 och Z=500
PeterH: Givetvis så blir det inte leverans till dom som inte gör upp för sig totalt. Tex så väntar jag med lev. till PeterH, eftersom han inte betalat sin Kress.
PeterH: Givetvis så blir det inte leverans till dom som inte gör upp för sig totalt. Tex så väntar jag med lev. till PeterH, eftersom han inte betalat sin Kress.
Jojje: Tack så mycket, då kan jag bygga vidare nu. In i dimman... (fräsdammet)
PeterH Hehe, där föll du allt på eget grepp.
Skämt åtsido, jag misstänker att det är Posten/Postgirot som inte får tummen ur.
Jag satte ju in pengarna på ditt postgiro i måndags lunch och de kom fram på fredagen.
Måste vara en hiskelig ledningsresistans mellan Trollhättan och Gävle...
PeterH Hehe, där föll du allt på eget grepp.

Skämt åtsido, jag misstänker att det är Posten/Postgirot som inte får tummen ur.
Jag satte ju in pengarna på ditt postgiro i måndags lunch och de kom fram på fredagen.
Måste vara en hiskelig ledningsresistans mellan Trollhättan och Gävle...
Hehe, jag är faktiskt "bara" 41 år.
Jag har hittills vägrat att skaffa internetbank då jag är såpass insatt i datorer att veta att det inte är säkert.
Tyvärr försvinner pensionärsalternativen med stormsteg.
De små och smidiga bank- & post-kontoren försvinner och tjänsterna blir dyra och sega. (49 riksdaler för postgiroinsättning på Posten.)
Sorry för att jag sladdade i O.T.-diket.
Jag har hittills vägrat att skaffa internetbank då jag är såpass insatt i datorer att veta att det inte är säkert.
Tyvärr försvinner pensionärsalternativen med stormsteg.
De små och smidiga bank- & post-kontoren försvinner och tjänsterna blir dyra och sega. (49 riksdaler för postgiroinsättning på Posten.)

Sorry för att jag sladdade i O.T.-diket.
Nu ska jag dra upp det här med transformatorn igen.
Har precis mätt lite på trafon från clas ohlson (24VAC 150VA) och helt obelastat lämnar den 24.9-25VAC, lite konstigt antar jag?
Nu har jag inte några vettiga likriktarbryggor men hittade en gammal PBL405 och när man mäter direkt på bryggan utan glättning så visar den runt 22VDC, är inte det ännu konstigare? Eller har det att göra med att ingen kondensator används?
Närmare bild på transformatorn:

Har precis mätt lite på trafon från clas ohlson (24VAC 150VA) och helt obelastat lämnar den 24.9-25VAC, lite konstigt antar jag?
Nu har jag inte några vettiga likriktarbryggor men hittade en gammal PBL405 och när man mäter direkt på bryggan utan glättning så visar den runt 22VDC, är inte det ännu konstigare? Eller har det att göra med att ingen kondensator används?
Närmare bild på transformatorn:

Hmm... jo, det låter inte som att den beter sig som förväntat och som egen erfarenhet visat
Har du möjlighet så prova att ansluta en kraftig konding och belasta gärna så mycket du kan, och mät spänningen igen. (tips: vanliga bilglödlampor brukar vara bra laster som är lätta att jobba med och dessutom ganska billiga) OBS! koppla två i serie eftersom det är runt 24V, och välj någon runt 40W om det finns, annars lägger du två 20W till paralellt
/PeterH

Har du möjlighet så prova att ansluta en kraftig konding och belasta gärna så mycket du kan, och mät spänningen igen. (tips: vanliga bilglödlampor brukar vara bra laster som är lätta att jobba med och dessutom ganska billiga) OBS! koppla två i serie eftersom det är runt 24V, och välj någon runt 40W om det finns, annars lägger du två 20W till paralellt

/PeterH
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Eftersom "likspänningen" ser ut som ett tvättbräde utan kondensator så visar inte instrumentet riktigt rätt. Därav 22VDC. Plus att den likriktade spänningen efter en brygga är ruskigt ful om man inte har någon belastning alls. Mäter man med oscilloskop syns ohyggliga spänningstoppar, och den förväntade kurvan med toppar av halva sinuskurvan hittas inte. Det liknar halvvågslikriktning och nån överlagrad trekantsvåg 90° ur fas... 

Senast redigerad av MadModder 16 juli 2007, 18:11:43, redigerad totalt 1 gång.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Nej det var inte det jag menade att ha som belastning, men det lilla räcker om syftet bara är att kolla utspänningen lite snabbt. Eller sätt ett 1k-motstånd tvärs över. Många agg jag sett har en sådan liten belastning fast monterad, som kanske drar 5mA.
[edit]
Har testkört nu under kontrollerade former (labbagg)
Innan drivkretsen får sin första stegpuls på STEP-ingången, kommer det ett oregelbundet brusljud från motorerna. Det vet jag inte vad det beror på. Det ändras beroende på hur man ställt in strömbegränsningspoten, R7. Så fort man börjat stega en motor, blir den näst intill knäpptyst vid stillestånd. Hmm... ligger den resulterande chopperfrekvensen inom hörbart område?
Sen dras det minst ström när motorerna står stilla. Detta pga choppern.
Jag har för tillfället bara monterat två drivsteg, och ställt in strömbegränsningen på 1A styck. Det går då 140mA från labbagget.
Med potentiometern i mitten blir referensspänningen ca 1,85V, vilket ger 1,3A. (Imotor=Vref/1,44)
Ju snabbare jag sen kör en motor, ju mer ström går åt.
Provade helsteg med en stegfrekvens på 2,65kHz, och då drogs det totalt 560mA.
Sen tror jag det behövs kylfläns till 7805:an. Har en hyffsat stor nu (som inte får plats mellan korten) och det är precis så man kan hålla läpparna mot den. Det är väl 40-45° antar jag. Men det är väl inte så konstigt. Genom att reglera ner 30V till 5V, så ger en ganska liten ström en stor effektförlust.
Jag vet inte om jag vill koppla in transformatorn och det när det kan dra så lite som 210mA med tre stillastående motorer. Ska se vad spänningen blir om jag drar 210mA ur trafon mha motstånd. Blir det mer än 35 är det ju inte så bra...
Men det får bli imorgon. Är väldigt trött nu.
En 80mm kylfläkt över det hela är rekommenderat. Med bara 1A begränsning blir drivkretsarna tillräckligt varma för att det inte ska gå att hålla ett finger på en längre stund.
Det är ju lite skillnad i kopparyta som kyler ner kretsen jämfört med de gamla korten.
[edit]
Har testkört nu under kontrollerade former (labbagg)
Innan drivkretsen får sin första stegpuls på STEP-ingången, kommer det ett oregelbundet brusljud från motorerna. Det vet jag inte vad det beror på. Det ändras beroende på hur man ställt in strömbegränsningspoten, R7. Så fort man börjat stega en motor, blir den näst intill knäpptyst vid stillestånd. Hmm... ligger den resulterande chopperfrekvensen inom hörbart område?
Sen dras det minst ström när motorerna står stilla. Detta pga choppern.
Jag har för tillfället bara monterat två drivsteg, och ställt in strömbegränsningen på 1A styck. Det går då 140mA från labbagget.
Med potentiometern i mitten blir referensspänningen ca 1,85V, vilket ger 1,3A. (Imotor=Vref/1,44)
Ju snabbare jag sen kör en motor, ju mer ström går åt.
Provade helsteg med en stegfrekvens på 2,65kHz, och då drogs det totalt 560mA.
Sen tror jag det behövs kylfläns till 7805:an. Har en hyffsat stor nu (som inte får plats mellan korten) och det är precis så man kan hålla läpparna mot den. Det är väl 40-45° antar jag. Men det är väl inte så konstigt. Genom att reglera ner 30V till 5V, så ger en ganska liten ström en stor effektförlust.
Jag vet inte om jag vill koppla in transformatorn och det när det kan dra så lite som 210mA med tre stillastående motorer. Ska se vad spänningen blir om jag drar 210mA ur trafon mha motstånd. Blir det mer än 35 är det ju inte så bra...
Men det får bli imorgon. Är väldigt trött nu.
En 80mm kylfläkt över det hela är rekommenderat. Med bara 1A begränsning blir drivkretsarna tillräckligt varma för att det inte ska gå att hålla ett finger på en längre stund.
Det är ju lite skillnad i kopparyta som kyler ner kretsen jämfört med de gamla korten.