Senaste kretskortet
Re: Senaste kretskortet
Då har jag etsat lite idag igen.... fin pitch 0.5 mm, fuknade ganska bra, fast med ett par kortslutningar som jag får fila bort. Fotade dels utskriften på ritpapper, dels laminatet (utan att först ha tvättat bort den gröna lacken):
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Ser väl ganska så riktigt bra ut, eller?
Jag hade helt klart varit nöjd 

Missade visst bilderna på kortslutningarna.. det var några stycken... 
(Dessa är tagna efter att fotolacken tagits bort. Det är nog en del pappersfibrer på bilden från hushållspapper som jag använde när jag skulle tvätta bort lacken med sprit, så allt är nog inte kopparbryggor)

(Dessa är tagna efter att fotolacken tagits bort. Det är nog en del pappersfibrer på bilden från hushållspapper som jag använde när jag skulle tvätta bort lacken med sprit, så allt är nog inte kopparbryggor)
Funderar vad jag ska peta med utan att förstöra något (0.25 mm bredd) ?
Knappnål?
Knappnål?
- Klas-Kenny
Jag hade också tagit en riktigt skarp skalpell om man kan få tag i det.
Nu fick jag lyckligtvis ett stort lager av fina skalpellblad när jag köpte en annan grej, måste bara få tag på ett handtag till dom med
Nu fick jag lyckligtvis ett stort lager av fina skalpellblad när jag köpte en annan grej, måste bara få tag på ett handtag till dom med

Nu förstår jag varför det blivit sådana fula kortslutningar på flera ställen. Tittar man på mönstert så är det mycket väletsat i övrigt med fina kanter. Men så är det fullt av fläckar där kopparen är kvar. Och det beror på framkallaren jag använt, Natriumhydroxid i form av propplösare från "Mr Muscle"... Den innehåller klumpförebyggande medel som klumpar sig (!) på vattenytan när man ska försöka lösa det. Klumparna lägger sig sedan på kortet och får man inte bort dem så etsas inget där. Lacken försvinner, men syran kommer inte åt.
En titt på hur baksidan på kortet ser ut kanske säger en del: Efter lite karvande med skalpellen ser det ut så här :
En titt på hur baksidan på kortet ser ut kanske säger en del: Efter lite karvande med skalpellen ser det ut så här :
- MarcusUmeå
- Kontakt:
Jag hittade 100% ren Natriumhydroxid på färghandeln sist. Märket var Nitor.
Orsaken till att jag letade NaOH var inte etsning utan tvåltillverkning.
Orsaken till att jag letade NaOH var inte etsning utan tvåltillverkning.

-
Ett vanligt mikroskop och en digitalkamera.
Du kan se bild på det här.
EDIT: lödde på 0.5mm pitch kontakten nyss. Det blev bra.
EDIT2: Tyvärr finns bara förstoring 40x eller mer. Det är oftast lite för mycket. 10x skulle vara fint.
Du kan se bild på det här.
EDIT: lödde på 0.5mm pitch kontakten nyss. Det blev bra.
EDIT2: Tyvärr finns bara förstoring 40x eller mer. Det är oftast lite för mycket. 10x skulle vara fint.
Senast redigerad av jesse 26 januari 2012, 10:35:41, redigerad totalt 1 gång.
Etsade ytterligare ett kort för en distributionsförstärkare då det blev ett mycket lyckat bygge.
Se mitt projekt här på forum:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... C3%A4rkare

Se mitt projekt här på forum:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... C3%A4rkare

Ett rätt så modifierat KK kontrollkort tänkt att bli en mikroquad men efter att ha sett att mikromotorerna och kontrollerna på hobbyking i princip alltid var eller blev slutsålda snabbt förra året så orkade jag inte vänta så jag gjorde istället plats för stiftlister för att köra normala grejer som det än så länge visserligen inte heller blivit något av.. Men standardstorleken på stiftlisterna som ju normalt används inom detta lade till en tredjedel till hela kortets storlek men är lätt att fixa i layouten sedan så att det istället blir ett fåtal paddar för signalerna att löda fast trådar på och således bra lättare och mindre kort som det var tänkt från början.
Hade gått att få några få någon procent mindre med mindre komponenter, vior och ledningar men detta var minimum vad jag fick gå efter enligt DRCn men jag är ändå rätt nöjd med layouten och storleken som den blev.
Gyrona får inte tvättas så det var lite av ett helvete att rengöra kortet ens lite så det är därför framförallt undersidan har kvar en del fluss som fick vara kvar men det ser ändå bra bättre än innan.
Det skall även sättas dit ett gyro för Yaw och en liten tantal till denna där de tre tätt sittande viorna i mitten är men har inte orkat sätta igång med det än då annat kommit i vägen så det blir bilder utan det. Ett kretskort att sätta fast detta på blir för tjockt så jag har gjort det hela att istället sättas fast på 3 nålar och sedan limmar jag fast den lilla tantalen på den större som jag satt precis bredvid dessa vior så blir det väldigt stabilt.
Hade gått att få några få någon procent mindre med mindre komponenter, vior och ledningar men detta var minimum vad jag fick gå efter enligt DRCn men jag är ändå rätt nöjd med layouten och storleken som den blev.
Gyrona får inte tvättas så det var lite av ett helvete att rengöra kortet ens lite så det är därför framförallt undersidan har kvar en del fluss som fick vara kvar men det ser ändå bra bättre än innan.
Det skall även sättas dit ett gyro för Yaw och en liten tantal till denna där de tre tätt sittande viorna i mitten är men har inte orkat sätta igång med det än då annat kommit i vägen så det blir bilder utan det. Ett kretskort att sätta fast detta på blir för tjockt så jag har gjort det hela att istället sättas fast på 3 nålar och sedan limmar jag fast den lilla tantalen på den större som jag satt precis bredvid dessa vior så blir det väldigt stabilt.
Det var nog det mest stilrena KK kort jag sett! Nu börjar vi prata "china" storlek
Hoppas det fungerar!
Är gyrona det som ser ut som kristaller? Hur ska det sista sitta menar du?

Är gyrona det som ser ut som kristaller? Hur ska det sista sitta menar du?
Ja de där avlånga komponenterna är gyrona, 8 mm långa och 4 mm breda så en del mindre än vanliga standard HC49 kristaller.
På tex andra bilden nedifrån ser du 3 viahål precis under den gula tantalen, där skall jag sätta dit 3 nålar som passar i dessa hål som är +, - och signal in från gyrot. Sedan löder jag helt enkelt fast gyrot stående upp (då det är för detektering av vridning) och den sista tantalen på nålarna så att det blir kontakt till kretskortet och sedan är det tänkt att jag skall limma fast den lilla gula tantalen på ovansidan av den stora som är precis ovanför hålen. På detta sätt blir det väldigt stabilt så det inte reagerar på vibrationer och att det väger mindre än ett standard 1.6 mm kretskort och att det blir bra smalare.
På tex andra bilden nedifrån ser du 3 viahål precis under den gula tantalen, där skall jag sätta dit 3 nålar som passar i dessa hål som är +, - och signal in från gyrot. Sedan löder jag helt enkelt fast gyrot stående upp (då det är för detektering av vridning) och den sista tantalen på nålarna så att det blir kontakt till kretskortet och sedan är det tänkt att jag skall limma fast den lilla gula tantalen på ovansidan av den stora som är precis ovanför hålen. På detta sätt blir det väldigt stabilt så det inte reagerar på vibrationer och att det väger mindre än ett standard 1.6 mm kretskort och att det blir bra smalare.