Så, nu har jag lyckats sortera mina logikkretsar, fick manuellt gå in och dubbelklicka i varje cell
Jag har sorterat dom efter familj men också efter typnummer för att kunna ta fram en eventuell HC/HCT-kombo.
Jag bifogar Excel-filen för den nyttigaste sorteringen (observera att 00 som typnummer har typen Text så dom sorteras inte lika lätt) sen bifogar jag ett par paint-filer på valda sorteringar för jag tycker alltid det är roligast om man kan se filen direkt utan att behöva nyttja "specialprogram".
Dessa resultat är intressanta:
1) Antal unika kretstyper (totalt): 164st (sjönk alltså drastiskt från 273st)
2) Antal unika kretstyper (HC): 59st
3) Antal unika kretstyper (4000): 38st
4) Antal unika kretstyper (HCT): 53st
5) Antal unika kretstyper (LS): 15st
6) 21st HCT kompletterar HC [Kombo (HCT+HC)=80st]
Antal LS blev få till slut, jag är dock inte ett dugg besviken men det är tveksamt om jag kommer köpa ett 60-skåp med uppemot 240 fack för dom
Att antalet HC blev så många gör mig däremot mycket glad
Jag måste fundera mer på det här med skåpen men ett halv-skåp innebär att endast två fack per ask räcker och det är mycket mindre än vad jag tänkt mig (dvs 3 fack/ask), med andra ord har jag redan med ett halv-skåp (30 askar) stora marginaler där nu tanken blir att dom får hamna i sin ordning och så lägger jag "indroppande" kretsar sist och sorterar dom varefter, jag kan emellertid börja med att inventera alla andra jag har i mina projektlådor så att dom också kommer med, sen kan "drop in" få ske efter alla mina nya kretsar och då i ny nummerordning.
Det känns ju liksom som "An awful waste of space" (Contact) att reservera 180 fack när jag knappt kommer upp i en tredjedel OCH har rätt dåligt med utrymme (även om jag har en plan för 4st 60-skåp också men accessen blir lite dålig för det står saker i vägen).
När jag sedan bara råkat få 15 olika typnummer modell LS så blir det ännu mer patetiskt att samla dom i ett halv-skåp med 90 fack för då är ju liksom 75 fack tomma
Nej, eftersom antalet unika LS blev så få blir jag än mer övertygad om att jag istället skänker dom, och inte bara därför för jag är som sagt inte så intresserad heller.
Kruxet med en HC/HCT-kombo tycker jag mest är att det inte blir nåt bra system av det hela dvs jag ska hela tiden hitta just den där kretsen bland alla rör när jag håller på att fylla på skåpet, visst man skall vara glad att man troligtvis bara behöver göra det en gång (pga begränsad åtgång) men ändå, det är inte lika enkelt som att kika på mitt excel-ark, skriva etiketter för en familj åt gången, fästa dom på askarna, dra ett rör ur högen och lägga det i respektive fack, busenkelt.
Men att köra kombo-metoden där vissa fack märks med HCT plötsligt, då måste jag ju leta igenom alla HCT-rör varje gång, alternativt kan jag ha en liten lista över alla kombon men den är ändå inte jättekort och det blir i vilket fall inte speciellt enkelt.
Fast om det dyker upp HC av dom som är kombos i framtiden, så får det bli att familjerna blandas i just det facket men det känner inte jag är nåt problem.
Kontentan blir att jag faktiskt kör på som jag först planerade, enda undantagen blir att jag skiter i LS och nyttjar HCT som kombo samtidigt som jag kommer försöka nyttja endast halva rör av HCT så att det blir lite kvar till min EF-vän.
Jag kör alltså HC/HCT i ett 60-skåp med 3 fack/ask och därmed 180 fack, sen kör jag ett 60-skåp till med lika många fack för 4000 och slutligen så följer jag Wikipedia och TI och chansar alltså på att 180 typnummer räcker forever
Samtidigt räcker egentligen ett enda 60-skåp till alltihopa
MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.