Laga Esselte 100 (skoldator)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Nerre

Re: Laga Esselte 100 (skoldator)

Inlägg av Nerre »

Det är ju en sak att dumpa datat, en annan att ta emot det med en annan dator.

Där är ju serieport antagligen det som är enklast att lösa. Burkarna kan ju stå orörda och köra hela natten så det gör inget om man måste köra 110 BPS eller vad nu en serieports lägsta hastighet kan vara.

300 BPS tror jag man klarar att skicka med från Basic, det räcker ju med att varje enskild byte skickas i 300 BPS, sen kan tiden mellan varje byte vara längre.

300 BPS ger ju 30 byte i sekunden, 1,8 kB i minuten. Så 32 kB skickar man antagligen på en timme.

Det är möjligt att varianterna med att skicka datat parallellt eller visa med QR-kod är enklare att skriva sändningsrutin för, men mottagningen kräver betydligt mer kodande än serieport.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Erfarenheten säger att man ska undvika 110 baud om man kan. Det är inte många moderna serieportar som fungerar bra vi den hastigheten, de USB serieportar jag testat fungerar bara med hastigheter från 300 baud.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Jo, jag menade bara att med den här mängden data som det rör sig om är inte hastigheten kritisk, det bör vara enkelheten som avgör vilken metod man använder.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

men har maskinen en RS232-port då ? ..det var ju inte så vanligt förr, brukade vara ett extrakort.

..Iofs kan man väl försöka bitbanga på en iopinne men då vete fanken om det inte är lättare parallellt iaf.. åtminstonde om datorn man ska ta emot med har riktig parallellport. (iofs utrotningshotad art numera.)
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det jag har pratat om är att bitbanga serieport. Då räcker det med att det finns 1-2 adresserbara I/O-pinnar.

Att skriva till kasettinterfacet och spela in med ljudkort är väl nästa steg på skalan, då har man i alla fall fått över datat till en annan dator. Men att gå därifrån till att tolka det inspelade ljudet är kanske inte så enkelt.

Även om du har en parallellport på mottagande dator finns det inga färdiga program som loggar ner datat till fil. Med en serieport kan du ta valfritt terminalprogram som kan logga till fil och bara spara ner allt.
johano

Inlägg av johano »

Det finns faktiskt en serieport, åtkomlig som port#2, som följer rs232 "standard" med ttl-nivåer, med 1startbit, 7 databitar och 2 stoppbitar.
Defaulthastigheten är 300baud men kan ökas till 9600.

Det här känns som den absolut enklaste vägen att dumpa ut minnet.

/johan
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

ja kan du prata med den från basic låter det ju enklast.

Vet dock av erfarenhet från andra gamla datorer att det inte alltid är så lätt, men gissningsvis är väl denna mer anpassad för kommunikation.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Fast då kan du inte dumpa data rått utan behöver koda det så det går in i 7-bitars. Men det är kanske bästa sättet att göra det ändå, det kan ju bli problem med att skicka t.ex. 0x00 och en del andra tecken.
johano

Inlägg av johano »

Nä, jag tänkte nog skicka som strängar i formen "0xAA", "0xFF" o.s.v., det blir sååå mycket enklare
att felsöka ;-) ... i mottgaränden har jag ju i jämförelse oändligt med dataresurser så att där avkoda tillbaka
till "rådata" är ett mindre problem.

/johan
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Att skriva en snutt i BASIC som skickar Intel hex är trivialt. Då har du dessutom checksumma.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Nackdelen med hex är ju att det tar mer utrymme och därmed mer tid att överföra, men här är ju som sagt var inte hastigheten kritisk.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

I min ungdom var jag väldigt fascinerad när vi hade ett 6809-system med bandstation och laddade över UNIX till ett 68020-system under utveckling via serieport i gissningsvis 9600 baud. Data var Motorola S-record.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Ronny skrev:På kommande ETA-auktion finns detta objekt:
2 st. inkompletta terminaler Esselte 100 + promettläsare, promett programmerare
Vem köpte dessa?

Jag bjöd upp till nånstans kring 300-350kr men den som ropade in dem bjöd nog till slut 400:- om jag inte minns fel.

Angående att dumpa via serieport: Eftersom datat ändå ska tolkas av en modern dator så kan man spara nån rad i basicprogrammet genom att använda A-P istället för 0-9,A-F för att representera 0-15. Typ:

Kod: Markera allt

PRINT CHR$(PEEK (A)/16 +65) ; CHR$ ((PEEK(A)AND15)+65);" ";
Användarvisningsbild
Ronny

Inlägg av Ronny »

Jan Almqvist skrev:
Mortsde skrev: Vi kallade maskinen kort och gott för "Didacten". Någon som vet något mer om denna? Jag har tyvärr inget material kvar om den...
Min minnesbild är en "Didact" i ljusblå plåtlåda med omkopplare och knappar för run och single step. ( Troligen 1978 eller 1979 )
Jag har samma minnesbild som Jan angående Didacten. Har letat efter bilder ute på nätet bara för att finna att det jag letade efter fanns här på EF i maha's tråd:
Skänkes: Lär dig använda mikrodatorn (utrustning+litteratur)

Det var på denna "plattform" jag började lära mig Motorola assemblerprogrammering. Mycket roligt och givande. Måste varit omkring år 1989 och några år framåt.

Displaykortet monterades ovanpå tangentbordskortet och detta paket anslöts i sin tur ovanpå den blå basenheten. Det måste funnits flera varianter av displaykort
för min minnesbild är att den maskin jag använde hade mindre displayer, ungefär som de som fanns i vissa av dåtidens miniräknare.
Ungefär som dessa typer av displayer:
Retro red bubble lensed 7seg 1970′s HP calculator style displays in 5 or 6 digit models
HP-35, klicka på miniräknarbilden för en förstoring
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Härligt att höra att de levde så länge. Jag har för mig att det var i början av åttiotalet jag höll på med dem.
Jag brukade hålla "BASIC-kurser" på Medborgarskolan och hade med mig en av dessa blåa lådor för att visa hur man fick en LED att blinka. En kvinna i församlingen frågade om det verkligen skulle behövas så mycket prylar "för att få en lampa att blinka"? Det blev halvtidsfika med något stukad cirkelledare. I efterhand har jag ändrat uppfattning. Hennes fråga var helt relevant. :oops:
Skriv svar