Ska elfa flytta?
Re: Ska elfa flytta?
Denne "någon" är du. Starta en fynd-tråd eller en google-kalender där alla som vill kan fylla i så ser du om intresse finns?
Just nu har Farnell kampanj med 10% rabatt på allt utom mätinstrument eller utvecklingsverktyg på en order om någon vill fynda.
Bifogar Elfas utgångna lista som semikolonseparerad text om någon vill jämföra priser m.m. med andra leverantörer. Tillverkare och tillverkarens artikelnummer ingår på allt vad jag kan se.
Just nu har Farnell kampanj med 10% rabatt på allt utom mätinstrument eller utvecklingsverktyg på en order om någon vill fynda.
Bifogar Elfas utgångna lista som semikolonseparerad text om någon vill jämföra priser m.m. med andra leverantörer. Tillverkare och tillverkarens artikelnummer ingår på allt vad jag kan se.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- ebfr
- Kontakt:
Skickade en kompis till
Han skulle köpa 2 saker som enl. hemsidan fanns i butik.
Då han kom dit visade det sig att det var +72 timmar på båda
Han skulle köpa 2 saker som enl. hemsidan fanns i butik.

- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Sådär, då har jag fått TVÅ paket från ELFA. Det ena var skickat från Sverige det andra från utlandet. Sedan fick jag TVÅ fakturor, en utländsk (i svenska pengar) och en svanks (i svenska pengar). Den ena faktuarn hade dock ingen fraktkostnad (utländska). Men fan vad dyrt det blev - skulle det kosta så mycket verkligen???? 

Hur dyrt det blir beror ju naturligtvis på vad du köpt...
Om det var prisvärt är en helt annan fråga. 

- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
jag brukar själv vara försiktig med ordet "dyrt". Mycket pengar är en sak men dyrt något annat. Nu skulle jag ha vissa komponenter som fanns på ELFA (men inte på Jaycar eller Electrokit) och då fick det vara OK då ...
25% rabatt på en beställning var det visst. Vill bara korrigera det jag skrev även om det inte har med Elfa att göra.swesysmgr skrev:Just nu har Farnell kampanj med 10% rabatt på allt utom mätinstrument eller utvecklingsverktyg på en order om någon vill fynda.
Mer regel än undantag skulle jag säga.ebfr skrev: Han skulle köpa 2 saker som enl. hemsidan fanns i butik.
Man längtar ju lite tillbaka till tiden man kund eåka till elfa i solna och handla och allt bara fanns i princip garanterat..
- ebfr
- Kontakt:
Som sagt, Det var bättre när ELFA låg på Sysslomansgatan vid Fridhemsplan och man åkte dit som 12-åring och köpte motstånd, kondensatorer och transistorer som man sen kopplade ihop på en spånskiva med spikar. Morsan lät mig sitta vid köksbordet. Hade en gammal lödpenna,
(en sån här) som jag hängde på elementet ända tills det blev kortis i lödpennan och det small utav bara f-n.
Fast sortimentet kanske inte var så mycket att skryta med då
OKEJ! Flummade kanske ut lite från ämnet men.....
(en sån här) som jag hängde på elementet ända tills det blev kortis i lödpennan och det small utav bara f-n.

Fast sortimentet kanske inte var så mycket att skryta med då

OKEJ! Flummade kanske ut lite från ämnet men.....

Ja, det var tider det! Jag vet att Elfa låg på Holländargatan innan dom flyttade till Industrivägen. Sysslomansgatan var det före Holländargatan? Började handla på Elfa i mitten av 70-talet och då hade dom flyttat till Industrivägen i Solna.
Då kommer du ihåg Telko som låg på S:T Eriksgatan nära Norrmälarstrand. Jag bodde i Bromma ett tag och då var det när till Telko. Där fanns ett stort sortiment och en bra service anda. Sällan saker var slut i lager.
Likaså Deltron på Valhallavägen var också trevligt att handla på. Den butiken gick i graven omkring 89/90. Spånga butiken på Tallåsvägen fanns kvar något år till.
Det som var irriterande med Elfa började redan för snart 20? år sedan att man inte kunde handla allt i butiken i Solna utan en del fick man beställa från Järfälla. Undrar om det inte redan då började gå lite utför?
Då kommer du ihåg Telko som låg på S:T Eriksgatan nära Norrmälarstrand. Jag bodde i Bromma ett tag och då var det när till Telko. Där fanns ett stort sortiment och en bra service anda. Sällan saker var slut i lager.
Likaså Deltron på Valhallavägen var också trevligt att handla på. Den butiken gick i graven omkring 89/90. Spånga butiken på Tallåsvägen fanns kvar något år till.
Det som var irriterande med Elfa började redan för snart 20? år sedan att man inte kunde handla allt i butiken i Solna utan en del fick man beställa från Järfälla. Undrar om det inte redan då började gå lite utför?
- lillahuset
- Gått bort
-
Troligen inte, min pappa har en identisk lödpenna och jag är ganska säker på att den har en tjockare kabel med bakelitkontakt.
Vad hette komponentaffären i hörnet av S:t Eriksgatan och Karlbergsvägen då?
Jag var dit och handlade i början på 80-talet när jag gick i gymnasiet.
Det var lagom promenadavstånd från skolan.
Jag var dit och handlade i början på 80-talet när jag gick i gymnasiet.
Det var lagom promenadavstånd från skolan.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Och helt nära Surbrunnsgatan/Tulegatan fanns en butik som sålde mycket surplus.