Hur reglera en tekokare på 2200 W?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
lond

Re: Hur reglera en tekokare på 2200 W?

Inlägg av lond »

JA.

/// Marcus
Miramithe

Inlägg av Miramithe »

Högre last nöter mer, sen kanske det är max 50000 tillslag på reläet, då vill man ju att det ska hålla max.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

Okej.

Då få jag väll släpa iväg mig och köpe ett SSR :)
Miramithe

Inlägg av Miramithe »

Eller köra effektivare med färre tillslag.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Al_Bundy skrev:Okej.

Då få jag väll släpa iväg mig och köpe ett SSR :)
Hur många tillslag kan du behöva under ett kok?
När du väl kommit upp i temperatur ska du väl max köra 90 minuter. Har du välisolerat kan du inte tappa så mycket i temperatur att du behöver så många tillslag.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Jag har aldrig värmt så stora mängder vätska, men jag ser väl vissa risker med att ha få till- och frånslag.

En liten uppskattning:
när jag värmer 1,5 liter vatten med 2200W tar det ca 1 minut från 20 till 80 grader. Alltså 60 grader på en minut, eller 40 grader på en minut per liter. Dividera med 30 liter och du svänger hela badet med 40/30 = 1,33 grader C per minut.

Tillkommer att vätskan kan vara något mer trögflytande än vatten (?) och att värmeelementet kanske når över 100 grader C och börjar koka vätskan i sin omedelbara närhet (det berömda ljudet som en tekokare ger ifrån sig). Då vill man att effekten ska vara så låg som möjligt för att behålla temperaturen, inte bränna max i två minuter och sedan kallt i 2 minuter.

Så jag hade gått och skaffat ett SSR och kört ca 2 sekunders cykel.

Angående P, I och D:

Kör du bara P kommer du alltid att få en något för låg temperatur. Det kan du höja genom att lägga till ett konstant I (bara plussa på bör-värdet med det antal grader som fattas. (som du mätt upp i förväg med P-regulatorn). Det förutsätter att energiförlusten är någorlunda samma hela tiden.

Om du vill räkna ut ett I-värde så vänta med att addera något till I när felet (E) eller derivatan (D) är för stort. Annars riskerar du att I drar iväg och blir alldeles för stort. Det kanske finns bra formler om detta, men jag kör på känn. En variant ät att du alltid begränsar I så att det kan påverka temperaturen ett visst max antal grader C. ( bara att hugga av, på samma sätt som du begränsar P i koden ovan).
D brukar inte vara så svårt att lägga in. Den bromsar upp effekten när temperaturökningen är stor, höjer effekten något om temperaturen faller. D lär knappast behövas i det här fallet (eller så kan du testa med ett litet värde, alltså själva konstanten du ska multiplicera D med), om du vill experimentera. Ju fler experiment desto mer lär man sig. :)
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

En bra grund ide är att inte lägga på något på I delen om utsignalen är max och inte dra ifrån något om den är min. Gör man så kommer I delen inte att påverkas alla innan felet blir så litet att effekten börjar minska. Lägger man dessutom in ett uppskattad värde i I delen från start som Jesse tipsade om så tror jag att det blir en bra regulator. Att få till en D del som faktisk förbättrar läget är lite svårt, och antagligen överdrivet i det här fallet. Strunta i det till att börja med i alla fall.
svanted

Inlägg av svanted »

är iaf förundrad över att det finns en lång tråd hur man kokar vatten.. :oops:
Miramithe

Inlägg av Miramithe »

Öl ska kokas, eller ja värmas, inte vatten. Men ja lite som att göra en tråd om bästa sättet att frysa in thé vatten för att sedan värma det för att man inte vet hur man värmer thé vatten...
Men man blir lite förundrad över det hela.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Som redan nämnts, kör P och I. Ser inte hur D ska kunna göra någon som helst nytta i detta fallet.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Nej, jag tänkte mest att han kunde lägga till D mest för att lära sig mer om hur det fungerar. Men först se till att P och I -delen fungerar.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

värma vatten (hur lång tid det tar)
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Här är det inte bara frågan om att värma. Du ska hålla det varmt en kortare stund 60 - 90 minuter. I vissa fall kan du vilja ha olika värme under olika delar av processen. Alltså en receptstyrning. Vet dock inte om ts har de önskemålen!

I de flesta fall isolerar man processen för att det ska gå fort att värma upp till önskad temperatur utan att behöva ösa på med hur stor effekt som helst. Dessutom ger denna isolering att man får en långsammare avkylning av processen när man nått rätt temperatur. Att därför räkna som du gör att uppvärmning och nerkylning går lika fort är inte överensstämmande med verkligheten.

Däremot så har du rätt i att man inte vill ha hög värme i elementen efter att man värmt upp processen till önskad värme. Min tanke där är att köra tre element Y-kopplade (trefas) fram till dess att man nåt rätt temperatur. Därefter seriekopplar man dessa tre element och kör dom på enfas 230V eller 2 fas 400V, när värmetillskott behövs. Vill man höja temperaturen och gå in i en annan rast så kan man Y-koppla för att snabbt öka temperaturen. Alltså något helt annat än en vanlig PID-regulator.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

Ser att detta debatteras fortfarande som ivriga höns. Ja det är tydligen så jag ser inläggen här(inte alla) :lol: :)
Jag vill bara säga att jag tänker ha en P-regulator som reglerar olika långa pulser, inte grundat på tid, utan vilket bittvärde från ADC. Då kan jag ställa in med en potentiometer :tumupp:

// chears mate!
Senast redigerad av Al_Bundy 2 januari 2015, 21:37:41, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Kul Du mannen från Ower There!
Att du ser Ef inlägg som från Höns.
Ett och annat korn.
Men du kanske är Tuppen, Gal du på!
Skriv svar