Gitarrrörförstärkare modell HiFi

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Re: Gitarrrörförstärkare modell HiFi

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag tror att jag kommer köra på med 4mm plyfa för både baksida och panel.

Baksidan kommer jag nog göra ett gäng ventilationshål i för övrigt gäller islagsmutter (M3).

Panelen kommer ligga vinklad 45 grader och innehålla alla reglage och kontaktdon inklusive Beyma.

Baksidan av panelen kommer att behöva försänkas för vissa mekaniska komponenter.

Resten av lådan planerar jag bygga med 21mm plywood.

Panelen hade kunnat vara av t.ex 2mm kopparplåt men jag har kommit på att jag gillar göra det mesta jobbet själv och att då lägga ut både kapningen och säkerligen även håltagningen på plåtslagare känns fel och dyrt (även om det blir bra, speciellt map på att ingen försänkning lär behöva göras).

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Jag gör en kovändning med detta projekt.

Jag bygger en gitarrförstärkare för gatumusikanter på basis av min mätförstärkare (KTA) och mina senaste högtalare (KLS-93C).

KTA drivs alltså med ett 9V-batteri, drar mycket lite ström och levererar knappt 0,5W i 4 Ohm ner till 6V matning.

Eventuellt kan man ta till gamla hederliga 4,5V-batterier för att boosta drifttiden.

Sen har jag alltså tänkt att mina KLS ska utgöra chassit men där högtalaren läggs ner med två vinklade fötter så det ser lite coolt ut.

På ovansidan (läs ena sidostycket) kommer dubbla HP-jack sitta (mikrofon + gitarr), en volymratt och en balance/mix-ratt.

Eventuellt kommer det också sitta en EQ-ratt där jag tänker mig att den bara hanterar diskant för då kan man dämpa diskanten och dra på lite så får man mera bas och kanske vice versa går också, filtret blir aktivt men jag är osäker här.

Högtalariet blir alltså som i KLS vilket innebär att jag också kommer ha en brytare för på/av map diskanten.

Sen tänker jag mig att dels vrider jag banddiskanten 90 grader, dels har jag batteri + dubbla högtalar-kontakter på sidan (läs toppen av KLS), högtalar-kontakterna kommer vara i form av IN/UT så att högtalaren även kan användas ihop med en stereo, man byglar alltså IN/UT om den ska användas som gitarr-högtalare.

Filter+förstärkeri (KTA) byggs sedan in i högtalaren, ena sidostycket (botten) skruvas isf spikas så underhåll kan göras (samtidigt som det blir lättare att montera dom vinklade fötterna).

Anledningen till det här är mycket att den rörbaserade sak jag ursprungligen tänkt mig blir så stor och otymplig att jag faktiskt inte har plats för den i min lägenhet :)

Dessutom är ju mycket av ritningarna redan klara :)

Man skulle också kunna tänka sig att KGA-högtalaren nyttjas externt från en rörbestyckad gitarrförstärkare utan högtalare...

Fördelen med det är att då har man i alla fall en schysst låda (om än rätt liten bas).

MVH/Roger
PS
Relevanta trådar (titta på sista sidan, typ):
KLS: http://elektronikforumet.com/forum/view ... =3&t=76827
KTA: http://elektronikforumet.com/forum/view ... =3&t=79742
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Nu har jag ångrat mig ännu en gång :)

Vill ju kunna nyttja mitt "patent" med variabelt slutrörsdist :)

Kommer således bygga in en rörförstärkare i högtalaren.

Preliminärt kommer den bestå av 4 rör exklusive likriktarröret (som det nog inte blir tal om).

Tänkte att jag nyttjar mina OPT som både anodtrafo och utgångstrafo (för push-pull är det enda jag bygger).

OPT som anodtrafo ger då 230Vac, 13Vac (I=0) ut där slutrörens heater måste seriekopplas.

OPT som OPT kan ge för låg belastningsimpedans (5kaa@4 Ohm) så kanske jag får leta efter en annan.

Paketet ska alltså få plats i KLS, dessutom ska rören tåla att köras oberoende av vinkel till gravitation.

Mekaniska komponenter på toppen av KGA blir: PH(IN1), PH(IN2), RCA(IN1), MIX, VOL, DIST, [TONE], Tweeter ON/OFF, HGT(IN) med brytare modell HP.

KGA kommer byggas symmetriskt likt en OP (så var dessutom min första KGA byggd).

MIX-funktionen är tänkt att realiseras av en icke-inverterande OP-koppling där crosstalk både är att förvänta och är önskvärt.

Pga platsbrist kommer jag att nyttja omotkopplat scenario modell KPA (dvs med så få rör som möjligt).

Chassiet jag ska bygga det på måste bli nåt nytt, tyvärr.

Samtidigt, det hade varit roligt att ta fram en helt egen EL84-lösning som både skulle kunna stå extern på stereobänken och kunna byggas in i högtalaren.

MVH/Roger
PS
Bifogar två roliga bilder :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Eine kleine Idée: Warum nich bygga die Eingångs/Phaserteiler-steget som du gjort men lägg en strömgenerator på rörens gemensamma katod?!

Eller på helsvenska: Varför inte sätta en konstantströmgenerator på ingångs/fasdelarstegets gemensamma katod?!. Eller kör ett ingångssteg och SEDAN ett fasdelar/drivsteg med CCG.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Nu har jag skissat lite på det mekaniska.

Jag är dock inte helt säker när det gäller det elektriska.

Jag tycker att batteridrift (9V) är mycket lockande men uteffekten blir liten och går snabbt över, om man säger.

En inbyggd rörförstärkare vore dels roligt att bygga dels ger den mer kräm åt grejerna.

Jag har skissat mest map inbyggd rörförstärkare.

Men tänk vad häftigt om den kunde nyttjas som gatumusikanthögtalare/hemmahögtalare/monitorhögtalare på en och samma gång :)

Gatumusikanten behöver batteridrift, hemanvändare och studios behöver bara plugga i HP-jacket för extern drivning av högtalarelementen (med inbyggt filter).

Bifogar en skiss, bara.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Ett problem är att för batteridrift så kan man prioritera verkningsgrad över ljudkvalitet hos högtalaren. För nätdrift kan man acceptera sämre verkningsgrad och kompensera med fetare slutsteg och få bättre ljud. Jag vet inte hur aktuellt detta är för gitarr å sånt men för hifi är det klart märkbart.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Jag har bestämt mig för att göra KGA i exakt samma kabinett som KLS.

Den enda skillnaden är att bakstycket ersätts av en 3mm plåtbit som därmed blir 21mm försänkt.

Detta möjliggör dels att jag kan köpa ett stim färdiguppkapade plywood-bitar för mina högtalare (KLS) samtidigt som de passar perfekt för KGA (där bakstycket blir över) dels att alla mekaniska komponenter på bakstycket såsom batteri och apparatintag sväljs på ett sådant sätt att KGA kan stå upp med bakstycket neråt (tillkommer även fyra apparatfötter som ger ännu större marginal).

Bakstycket kommer för övrigt fästas dels mha vinkeljärn i sidostyckena dels mha försänkt M3 islagsmutter i sidostyckena.

Ett tag tänkte jag att jag fräser ner ett spår för bakstycket men dels vet jag inte hur man fräser dels blir det faktiskt inte lika bra.

Jag är inte så bekymrad över tätning/läckage, detta speciellt om jag kör på med rörförstärkare.

Apparatintaget är t.ex enklast att borra med ett 21mm borr (20mm+lite Dremel) och det blir då redigt med glapp hos den ganska rektangulära kontakten, tänker att detta kanske räcker som kylning av eventuella rör(?)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Toppen (eller sidostycket(hgt)) skall skruvas med försänkt skruv i försänkt M3 islagsmutter, detta blir service-inträdet i apparaten.

Bakstycket ska ha skruvbara 21mm apparatfötter (std).

Botten (andra sidostycket(hgt)) ska ha 2st fällbara apparatfötter på fronten och vanliga std-fötter där bak.

Fällbara fötter kan kanske bli: 48-864-20 (verkar som om dom kickar upp fronten 47mm).

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Om jag ska bygga min KGA iform av en rörförstärkare kommer den se ut ungefär som bifogat.

Utgångstrafon är preliniminärt en vanlig splittad-primär trafo från Hahn men den mättas strax efter 230V/50Hz så den är inte optimal fast om jag kan hålla nere spänningen och samtidigt få ut nån power kanske 30-40Hz snarare är mättnadsgränsen.

Mycket av bifogat är mer eller mindre plankat från John Schröder "Radiobyggboken del 1".

Speciellt tonjusteringen är direktplankad för jag fattar ingenting om sånt :D

MVH/Roger
bellasoda

Inlägg av bellasoda »

Jag funderar på det där med tonjustering. Jag känner inte igen den exakta tonkontrollkretsen som du har ritat ut. Är du medveten om att man behöver en icke-rak frekvensåtergivning på förstärkaren för att få en gitarr att låta neutralt?

Jag fattade det som att du kanske skulle ha två ingångar? En för sångmikrofon och en för gitarr antar jag? Då behöver du ha en separat frekvenskorrigering för gitarr och en separat för gitarr.

Gissningsvis så är det bättre att planka en tonkontroll från t ex en Fender eller Marshall-förstärkare, jämfört med Radiobyggboken. Se t ex denna länk: http://www.gmarts.org/index.php?go=212
superx

Inlägg av superx »

Det där är en Baxandall-EQ. En bra konstruktion som är vanlig i gamla hifi-prylar. Men vad är det som kommer före EQ-kretsen?
bellasoda

Inlägg av bellasoda »

Bild

Detta är exempel på två stycken relativt neutrala tonkontroller. En gitarrpickup har helt enkelt för mycket mellanregister, och i alla år så har gitarrförstärkare kompenserat för detta.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

bellasoda skrev:Jag funderar på det där med tonjustering. Jag känner inte igen den exakta tonkontrollkretsen som du har ritat ut. Är du medveten om att man behöver en icke-rak frekvensåtergivning på förstärkaren för att få en gitarr att låta neutralt?

Jag fattade det som att du kanske skulle ha två ingångar? En för sångmikrofon och en för gitarr antar jag? Då behöver du ha en separat frekvenskorrigering för gitarr och en separat för gitarr.

Gissningsvis så är det bättre att planka en tonkontroll från t ex en Fender eller Marshall-förstärkare, jämfört med Radiobyggboken. Se t ex denna länk: http://www.gmarts.org/index.php?go=212
Tack så jättemycket för denna information!

Nej, jag var inte medveten att det krävs icke-rak frekvensåtergivning för gitarr.

Skillnaden sång/gitarr blir då lite knölig (speciellt map antalet rattar även om jag bara tycks behöva två per källa).

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

superx skrev:Det där är en Baxandall-EQ. En bra konstruktion som är vanlig i gamla hifi-prylar. Men vad är det som kommer före EQ-kretsen?
Kan du utveckla? :)

MVH/Roger
superx

Inlägg av superx »

Baxandall-konstruktionen är bra (för HiFi) på så sätt att boost och cut är relativt symetriska både för bas och diskant. Mittläget är dessutom skapligt platt.

Min fråga syftade till vad som driver EQ:n i ditt schema? Det kanske framgår tidigare i tråden iof.
Skriv svar