Renovera el- moppe
Re: Renovera el- moppe
Varför skulle tillverkaren sätta dit en motor som inte orkar driva moppen på plant underlag? Tänk även på att den troligtvis är utväxlad för att köras sakta så 250W är nog fullt tillräckligt för det tilltänkta användningsområdet.
Det är nog snarare så att det är näst intill direktdrift på den. Styrkan sitter i varvtalet. Hade själv en scooter med 250 Watts motor i. Den trivdes bäst om man satt på och sprang med benen samtidigt så den slaktade jag och gjorde en eldriven kickbike modell stor. Då gick den bra om man hjälpte till. Dessa trivs inte att man sitter och småkör med gasen. Då orkar dom ingenting. min på 800 Watt går bäst och är starkas med ett gaspådrag på ca 80-90% av det som finns att ge. Småkör jag drar jag ur batterierna mycket fortare.
-
På den volt mätaren jag monterat ligger full laddat på 40.1Volt och vid full "gas" ca 32-35V. Även OM batterierna inte levererar de 5 Ah dom lovar borde dom ändå leverera full Amp men bara en kortare tid. Kapasiteten begränsar hur länge och inte hur mycket man kan ta ut (innom normal belastning givet vis). I nuvarande utförande har jag kopplat så att 3 celler kör paralellt i varje seriell instans, det betyder att enligt normala förhållanden borde dom kunna leverera 150Amp (10C) 40 volt dvs 6kw, förvisso bara i ca 5-6 minuter. Detta är bara halva batteriet, hadde tänkt kolla hur långt jag kunde köra och ville då ha nog kvar att komma hem. Utväxlingen är 13 framm 72 bak (rem kuggar)10" hjul. Jag har tittat på 500Watt 36Volt 1.9Nm 2600 rpm motor från rull.se men dom är kedje drivna så då måste jag byta bak hjul och om jag vill gå högre måste kontroll boxen bytas med.
Vore det någon vinnst att byta till 12" istället för 10" om jag ändå måste byta?
Större får inte platts i ramen.
Vore det någon vinnst att byta till 12" istället för 10" om jag ändå måste byta?
Större får inte platts i ramen.
Kapaciteten begränsar visst hur hög ström du kan plocka ut. LI-ION 18650-celler har ungefär 2C-3C, inte 10C. Och kapaciteten är max 2Ah per cell så 150A är långt ifrån verkligheten.
Hur många celler har du i serie, är det 10st(40V fulladdat tyder på det)? För man brukar räkna med att cellen har 0% laddning kvar om den kommer under 3.3V.
Hur många celler har du i serie, är det 10st(40V fulladdat tyder på det)? För man brukar räkna med att cellen har 0% laddning kvar om den kommer under 3.3V.
Ser att du inte provat köra en elscooter med liten motor. klart 250W får den att röra på sig men någon större kraft blir det inte så att det räcker att ta sig uppför backar m.m. Sedan är det stor skillnad på att ha en motor i navet som på en elcykel eller motor med kedjedrift och små hjul.Jag talar bara om min erfarenhet då jag har testat själv.danei skrev:Det stämmer inte.
Följande är klippt från elcykelguide.se
"En typisk cyklist har en effekt på omkring 150W, vilket är en femtedels hästkraft. (Om du vill veta hur stor effekt du själv kan generera så kan du testa en modern träningscykel, de visar ofta exakt hur många Watt du genererar.) En vältränad cyklist kan ge 350W i tio minuter och upp till 600W i några sekunder, men kontinuerligt rör det sig om 100-200W."
250W är med andra ord mer än vad en vältränad cyklist klarar under en längre stund. Att det inte skulle räcka för att få en liten sparkcykel att röra på sig är rent skitsnack.
Kan säga att jag har provat med att köra min elscooter på 800W med batteriet från min elcykel som är li-ion 36V 10Ah.
Det gick INTE,batteriet slog ifrån så fort man gav gas. Förmodligen någon skyddkrets i batteriet vid för höga strömmar som det blir med motorer med parmanentmagneter. På elcyklar så hjälper ju motorn till och inte driver som i dessa fall.
Det gick INTE,batteriet slog ifrån så fort man gav gas. Förmodligen någon skyddkrets i batteriet vid för höga strömmar som det blir med motorer med parmanentmagneter. På elcyklar så hjälper ju motorn till och inte driver som i dessa fall.
-
Ett effect uttag på 10C är vad cellerna normalt har som maximal belastnings gräns innan kortslutning, men även om dom "bara" levererar 5C är det ändå 3kwh så kraften finns. (dvs inte i 1 timma men 3000W tills dom är tomma)
Vad tror ni om att ha växlar typ 10vxl växel?
Kanche nav interna som på 3vxl cyklar?
Är det några faktiska fördelar ned 12tum(12") över 10tum?
Är det någon ide´ att tänka på tvilling montage? (dubbla bak hjul)
250W räcker till en vertikal förflyttning på 15m/min, så att det inte räcker för en backe stämmer inte.
Nej, dina celler klarar inte 10C. Om du vill kunna belasta med 10C behöver du en annan typ av batterier, e.x. LiPo eller IMR-celler.Anders_gbg skrev:Ett effect uttag på 10C är vad cellerna normalt har som maximal belastnings gräns innan kortslutning, men även om dom "bara" levererar 5C är det ändå 3kwh så kraften finns. (dvs inte i 1 timma men 3000W tills dom är tomma)
Och med tanke på att spänningen sjunker så mycket under belastning tyder det på att kraften inte finns, ditt batteripack klarar inte av att leverera strömmen som krävs.
Detta batteri är troligtvis samma som du har och man ser att runt 3.6V så är batteriet i princip slut, och vid högre strömmar klarar det inte av att leverera ström alls någon längre tid.
Tänk även på att 7A är bara 1.4C för batterier med 5Ah.

http://lygte-info.dk/review/batteries20 ... %20UK.html
-
danei:
15m/min är samma som 0.9 kmh, dvs för lite att ens hålla balansen, normal promenad fart är ca 5 kmh dvs 83m/min.
För att det ska vara någon ide´ alls vill jag ha 15-20 kmh (250m/min till 330m/min).
Finns det en formula för att räkna ut vilket vrid som krävs för att framföra 150kg i 10% uppförs lutning på 10" hjul i 15kmh?
konig7070:
Spänning fallet är initialt, spänningen ökar efter start till ca 37V.
15m/min är samma som 0.9 kmh, dvs för lite att ens hålla balansen, normal promenad fart är ca 5 kmh dvs 83m/min.
För att det ska vara någon ide´ alls vill jag ha 15-20 kmh (250m/min till 330m/min).
Finns det en formula för att räkna ut vilket vrid som krävs för att framföra 150kg i 10% uppförs lutning på 10" hjul i 15kmh?
konig7070:
Spänning fallet är initialt, spänningen ökar efter start till ca 37V.
Det är grundläggande fysik. Det bör man klara av att räkna ut om man klarat av grundskolan.
Vertikalt lär du aldrik kunna cykla oavsett fart. Dina prestanda krav är rätt höga för en sparkcykel.
Vertikalt lär du aldrik kunna cykla oavsett fart. Dina prestanda krav är rätt höga för en sparkcykel.
-
danei:
Kan jag inte nå acceptabla resultat är hela saken bort kastad. Visst har jag lärt mig en del om el fordon
men utan användbara resultat är det inte mycket att ha.
Kan jag inte nå acceptabla resultat är hela saken bort kastad. Visst har jag lärt mig en del om el fordon
men utan användbara resultat är det inte mycket att ha.
När det gäller både elcyklar och batteridrivna elverktyg så ska man väl också fundera lite på varför de säljs på loppis.
Här kan vi väl konstatera att du troligtvis köpt ett fordon som nån annan trott varit bra men tröttnat på och säljer begagnat för att det inte uppfyller förväntningarna. Men visst, det kan också vara så att den köptes till ett barn som blivit för gammal eller liknande.
Det går säkert att fynda bra verktyg på loppis men framförallt för verktyg som inte tar mycket plats så kan man väl utgå från att de oftast inte "blivit över" utan helt enkelt är för dåliga på något sätt. Batteridrivna verktyg kan väl både ha slutkörda batterier och/eller vara för klena på annat sätt.
Rena handverktyg går ju att undersöka direkt man ser dem. Nätanslutna elverktyg kan kanske hamna på loppis för att de inte har elektronisk varvtalsreglering o.s.v. och att ägaren därför tröttnat på dem...
Men visst, ibland är det väl någon som helt enkelt ärvt en uppsättning verktyg som denne inte har nån nytta av, eller så har nån råkat komma över för mycket stöldgods...
Här kan vi väl konstatera att du troligtvis köpt ett fordon som nån annan trott varit bra men tröttnat på och säljer begagnat för att det inte uppfyller förväntningarna. Men visst, det kan också vara så att den köptes till ett barn som blivit för gammal eller liknande.
Det går säkert att fynda bra verktyg på loppis men framförallt för verktyg som inte tar mycket plats så kan man väl utgå från att de oftast inte "blivit över" utan helt enkelt är för dåliga på något sätt. Batteridrivna verktyg kan väl både ha slutkörda batterier och/eller vara för klena på annat sätt.
Rena handverktyg går ju att undersöka direkt man ser dem. Nätanslutna elverktyg kan kanske hamna på loppis för att de inte har elektronisk varvtalsreglering o.s.v. och att ägaren därför tröttnat på dem...
Men visst, ibland är det väl någon som helt enkelt ärvt en uppsättning verktyg som denne inte har nån nytta av, eller så har nån råkat komma över för mycket stöldgods...
-
MiaM:
Oftast(inte alltid) är batterierna helt eller nästan helt kass, om dom finns alls, när man köper typ skruv dragare och liknande på loppis.
Men om du läser tidigare inlägg ser du att jag har nya bättre batterier så orginal packen är i detta fall ointressant, den har nog ändå i bästa
fall max 1-2 Amp(när ny).
Oftast(inte alltid) är batterierna helt eller nästan helt kass, om dom finns alls, när man köper typ skruv dragare och liknande på loppis.
Men om du läser tidigare inlägg ser du att jag har nya bättre batterier så orginal packen är i detta fall ointressant, den har nog ändå i bästa
fall max 1-2 Amp(när ny).
Om man läser tidigare inlägg
ser man att de nya batterierna inte är så bra. De klarar inte av att leverera den ström som motorn kräver, därav det stora spänningsfallet.
Byta motor löser inte problemet...
ser man att de nya batterierna inte är så bra. De klarar inte av att leverera den ström som motorn kräver, därav det stora spänningsfallet.
Byta motor löser inte problemet...