Arduino vs. andra utvecklingsmiljöer

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Arduino vs. andra utvecklingsmiljöer

Inlägg av AndersG »

OK. Så om vi sammanfattar: IDE't är skräp, biblioteken är skräp ? :)
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

"Skräp" är ett subjektivt begrepp. Vad som är "skräp" för den ene
behöer inte nödvändigtsvis vara "skräp" för alla andra...
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Nej, titta på de som håller på med "dumpster-diving"
jfri

Inlägg av jfri »

AndersG skrev:OK. Så om vi sammanfattar: IDE't är skräp, biblioteken är skräp ? :)
Gäller det alla biblioteken ?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Ändå verkar många hålla på med skiten...

Om någon minns BASIC STAMP var det ung. samma koncept: enkelt att använda, massor av begränsningar, tveksam hastighet - och ett ganska högt pris.

Likaväl var det en hel del som blinkade LED med detta system och jag är ganska säker på att många tyckte sig vara en bra och kunnig programmör för att de kunde göra detta.

Och det siste får mig att tänka på en stor skillnad jag märker i denna (och andra) diskussioner.
För ett antal år sedan läste jag om en undersökning som var gjort, den rörde sig om utbildning/kompetens kontra jobbet och hur bra man själv tyckte man skötte jobbet.

Resultatet var mycket tydligt: ju sämre kompetens man hade till det jobb man skötte, ju bättre tyckte man själv att man skötte det!

Och ja, det finns definitivt folk som inte har den formella utbildning men likaväl är mycket kompetenta till deras jobb - men statistisk sett är dessa en marginell grupp och där kommer en annan del in också:
Ju mer kompetent folk var, ju fler fel i deras hantering såg de.

Alltså kan man konkludera att ju mer kritisk till sin egen insats man är, ju bättre är det chans för att man faktisk är bra på jobbet.

Och då kommer jag osökt att tänka på de självutnämnda Framtidens Hopp som utnämnda Arduino till den nya industristandard...

Jag vill fasthålla att lite vetande är bättre än inget vetande - men att självförhärligande är tecken på att det finns mycket att lära!

Arduino är inte värre eller bättre för att lösa en uppgift - om den lösas - men det är definitivt inte svaret på världens kriser och det är, totalt sett, inte en speciell bra eller effektiv plattform i µC-världen.

Men Arduino är inte ensam i den korg, det finns en del andra IDE som kan se *bling* ut men som inte riktigt har alla hästarna i stallet, ett typexempel (som jag själv använder ibland) är MikroC (sorry SeniorLemuren, jag vet att du gillar den) där det verkar riktigt trevligt men där man kan konstatera att det ibland blir fel, något jag har upplevd själv.

Som alltid: bra kvalitet kräver mycket förarbete och en hel del knogfett, många timmar ser inte ut av något, det är först när ytan kommer på att det synas att det finns något bakom.

Arduino är inte värre eller bättre än många andra för-tuggade system men ändå hästlängder framför t.ex. BASIC STAMP.

Själv sitter jag o gör hårdvarurutinerna till det nya projekt med Renesas RX210. Bara en så pass enkel sak som I²C-enheten har 4 olika interrupts (Tx tom, Rx full, Time-out & Acknowledge), kan använda 7 eller 10-bit adressering och en massa annat. Jag ska göra en rutin som kan användas till all I²C kommunikation med den modul och jag har att göra. I databladet (totalt 1612 sidor) upptar den funktion bara 80 sidor...

Sedan ska jag implementera interrupt-styrd 1-Wire® kommunikation, detta har jag dock löst sedan tidigare med Fujitsu-processorn så tack vara att jag kör med ANSI C kan jag bara kopiera hela den bit mjukvara och bara anpassa hårdvarubiten.

Jag har redan gjort klar den interruptstyrda kommunikation med 2 st RS232 kanaler, 1 st RS485, 1 st ER400TRS korthållsradio på ISM-bandet så jag kan skriva ut debug-information och styra saker via ett terminalprogram. PWM för att styra intensiteten på ett LED-display är klart också och just nu visas en klocka på ett matris-display (48*16 monokrom) och när jag får fixat I²C-kommunikationen ska jag starta upp den DS3232 RTC jag har monterat. Alla kommunikationskanaler kan såklart köra samtidig.

Jag har även en systemklocka på 1ms, för tillfället räknar den bara ner den Delay()-funktion jag har, fungerar utmärkt. Den scanner displayen med en hastighet av 960Hz, jag funderar på att uppdatera detta, den totala uppdateringsfrekvens blir då 60Hz och jag tror att jag vill ha den på 70Hz istället.

Gör detta med en Arduino...

Jag har alltså extremt med förarbeta - men när jag har alla basrutiner klar har jag ett starkt och stabilt system som jag kan bygga vidare på. Skulle någon rutin vara "tveksam" är felet uteslutande mitt och jag kan då även fixa detta.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Ändå verkar många hålla på med skiten...

Ja, som jag skrev:

> "Skräp" är ett subjektivt begrepp. Vad som är "skräp" för den ene
> behöer inte nödvändigtsvis vara "skräp" för alla andra...

Resten av ditt inlägg är sannolikt ganska ointressant, jag har inte läst det.
Alltså ointressant för de flesta Arduino-användarna, inte för dig (eller mig). :-)
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Nu kanske debatten börjar sansa till sig!
Men det är fortfarande några som tycker att Arduino är "Skit" eller att man "är dum" som håller på med det!
Oftast på ett forum tycks det som om allt är antingen svart eller vitt! Det är sällan det finns mellanlägen, och sällan är det sakligt. dvs att man ser efter behov och förmåga! De som inte vet vad begreppen kommer ifrån kan skicka mig PM.

Se det hela som en transportsträck, oftast från A till B, där man oftast kan konstarera att man ser C det som D. Förhoppningsvis hamnar man i F som i Färdig.
Men om jag skall till mjölkaffärern , (som är nedlagd) tar jag apostlahästarna eller Cykeln.
Idag är Folk väldigt lata så allmänna kommunikationer duger inte utan man tar Bilen.
Men om man skall köra en sträcka med mycken Last, så tar man en Scania eller nöjer sig med en MAN.
Skall det gå fort kanske man tar ett säkert AutobanhÅk Audi,BMW, osv.
Men skall det gå riktigt fort och fascinera ett stort publikum kanske man skall ha en Formel 1 kärra.

Nu inser alla och envar att det krävs olika kunskaper och resurser för att klara av en viss sträcka beroende på fordon.

Varför kan denna diskussion, om hjälpmedel för att nå ett mål, inte få vara inriktad och vägd vad det gäller resurser och kunskap!

Var jag dum nu?
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Men det är fortfarande några som tycker att Arduino är "Skit" eller att man "är dum" som håller på med det!
Nej, det har jag inte sagt och det tycker jag inte. Arduino förefaller vara ett helt OK koncept om man vill komma igång snabbt och inte har så hög ambitionsnivå. Och jag menar faktiskt inte något negativt med det heller, det är bara så att vi har alla olika mål här i livet.
"Skräp" är ett subjektivt begrepp. Vad som är "skräp" för den ene
behöer inte nödvändigtsvis vara "skräp" för alla andra...
Rent objektivt är ett bibliotek fullt med buggar "skräp" oberoende av ambitionsnivå. På samma sätt som en slö kryssmejsel eller en glapp nyckel som drar skallarna runda.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

AndersG skrev:OK. Så om vi sammanfattar: IDE't är skräp, biblioteken är skräp ? :)
Din sammanfattning stämmer enligt mitt tyckande väldigt dåligt med det du senare säger:

>Arduino förefaller vara ett helt OK koncept om man vill komma igång snabbt och inte har så hög ambitionsnivå.

Det intryck man får när du sammanfattat är att det är skräp!
Sedan blir det OK, vad ska man tro?
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Arduino är bra när ambitionsnivån är låg?
Användarvisningsbild
Krille Krokodil

Inlägg av Krille Krokodil »

Mindmapper skrev:
Din sammanfattning stämmer enligt mitt tyckande väldigt dåligt med det du senare säger:

>Arduino förefaller vara ett helt OK koncept om man vill komma igång snabbt och inte har så hög ambitionsnivå.

Det intryck man får när du sammanfattat är att det är skräp!
Sedan blir det OK, vad ska man tro?
Det går logiskt ihop pga att uC:n har 100 ggr mer minne och 10000 ggr fler Hz än vad som behövs för att blinka lite LED, så även om biblioteken skulle vara totalt skräp är det inte säkert att den mindre avancerade användaren någonsin lider av det.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

Umeå Universitet lär ut både Ardunio, PIC och AVR och olika fördelar & nackdelar med dessa.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

..Fast dom skriver inget om det på websidan och du vägrade tala om vilken kur s det var som använde arduino.. ?

Ang BASIC stamp så var ju största felet med den att den körde interpreterande BASIC, vilket var extremt långsamt och resurskrävande, om man tar ett BS-program och kompilerar det med PBP (det finns stöd för BS-syntaxen, men är inte rekommenderast att använda annat än för direkt migrering från BS) och häller ner det i en likadan PIC som finns på en BS så är det ofta en uppsnabbning med en faktor på typ 100 eller så.
ronnylov

Inlägg av ronnylov »

Är Arduino så mycket långsammare jämfört med direkt C-programmering av samma AVR?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

ronnylov: näpp. Vad jag vet kör den (nästan) full hastighet - men Arduino har väl "paxat" en systemtimer som kör lite hushåll i bakgrunden om jag inte har missuppfattat helt.
Skriv svar