Enstens RIAA-steg (rör)
Re: Enstens RIAA-steg (rör)
Inte dumt!
Men bör det inte vara lite större isolationsavstånd för de delar som är kopplade till elnätet?
Jag har för mig att nån slags regel säger 3mm till beröringsbar del (=allt anslutet via omvägar till signaljord) på platser där det är svårt att få det bättre, och i övrigt 6mm.
Men bör det inte vara lite större isolationsavstånd för de delar som är kopplade till elnätet?
Jag har för mig att nån slags regel säger 3mm till beröringsbar del (=allt anslutet via omvägar till signaljord) på platser där det är svårt att få det bättre, och i övrigt 6mm.
Jo jag vet att kortet blev för kompakt, men jag hade inte större kort på lager.
En fråga: Räknas det som ligger efter nät-trafon (som alltså transformerar 15VAC till 130VAC) också till nätspänning?
En fråga: Räknas det som ligger efter nät-trafon (som alltså transformerar 15VAC till 130VAC) också till nätspänning?
Om du tittar närmare på bilden så ser du två små hål som kommer att fyllas med ett 3k3 motstånd. Hade inte värdet i huvudet när jag lödde och hade glömt att sätta ut värdet på schemat.rogerk8 skrev:En sen kommentar.
15V-regulatorn bör ha minst 3k3 som last på utgången om du avser köra nätdelen "stand alone".
Jag har dock inte upplevt att positiva regulatorer har några problem med noll utgångsström men jag vet av erfarenhet att negativa kan ha det.
Så om det är möjligt i detta stadiet, montera 3k3 (->5mA) på utgången av regulatorn.
Ser fram emot att få höra hur det går för dig!
MVH/Roger
Om du tittar närmare på bilden så ser du två små hål som kommer att fyllas med ett 3k3 motstånd. Hade inte värdet i huvudet när jag lödde och hade glömt att sätta ut värdet på schemat.rogerk8 skrev:En sen kommentar.
15V-regulatorn bör ha minst 3k3 som last på utgången om du avser köra nätdelen "stand alone".
Jag har dock inte upplevt att positiva regulatorer har några problem med noll utgångsström men jag vet av erfarenhet att negativa kan ha det.
Så om det är möjligt i detta stadiet, montera 3k3 (->5mA) på utgången av regulatorn.
Ser fram emot att få höra hur det går för dig!
MVH/Roger
Kortet är nog inte för kompakt, däremot vore det bra att få bort lite mer av "överflöd"-kopparskiktet i närheten av 230V-sidorna.ensten skrev:Jo jag vet att kortet blev för kompakt, men jag hade inte större kort på lager.
130V-AC-sidan är det väl inte alls lika noga med, där är det ju "bara" en fråga om driftsäkerhet (och brandsäkerhet, men risken att det blir ett överslag som leder till brand är kanske låg). Man kan ju inte få en stöt av att ta i jord och ... jord, oavsett hur mycket 130V AC kortsluts till jord, så att säga.
Progress/Success!
Testade första PSU-kortet och jag har 98VDC och 15VDC på sina respektive pinnar!
Jag har fräst fram lite mer utrymme runt 230V-anslutningarna för att få en säkrare anslutning.
Nu ska jag plocka ihop PSU nummer 2.
Tack RogerK8 för hjälpen so far (och ni andra också så klart).
Testade första PSU-kortet och jag har 98VDC och 15VDC på sina respektive pinnar!

Jag har fräst fram lite mer utrymme runt 230V-anslutningarna för att få en säkrare anslutning.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Den som syndar sover inte ...
jag börjar bli klar med mitt (någon annans) grounded-grid-förstärkare.
jag börjar bli klar med mitt (någon annans) grounded-grid-förstärkare.
Härligt! Har precis lödit färdigt PSU nr 2.
Ska börja klura på låda till PSU'erna.
Ska börja klura på låda till PSU'erna.
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Detta var mycket roligt att höra!ensten skrev:Progress/Success!
Testade första PSU-kortet och jag har 98VDC och 15VDC på sina respektive pinnar!![]()

Ett tips jag lurat lite på.
Du har nu verifierat tomgångsspänningarna men inte möjlig uttagbar effekt.
Jag föreslår således att du belastar utgångarna med nominell ström (0,6A resp <10mA).
Omräknat i motståndsvärden blir det nära nog:
1) 27 Ohm/9W över heater-utgången (15V).
2) 10k/2W över högspänningsutgången.
Kolla faktisk spänning efter denna belastning och kör grejerna i minst en halvtimme varefter du åter kollar spänningarna.
I detta "skarpa" testläge är det som du förstår viktigt att du faktiskt har (godtycklig) kylfläns på 7815.
Avvaktar med spänning en rapport om detta något tuffare testfall.

MVH/Roger
PS
Om du skulle råka ha ett två-kanals oscilloskop rekommenderar jag att du hänger en prob på varje matning. Du ska dock då bara kunna se "raka streck" dvs ren DC (dock med rippel i millivoltsområdet).
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Jag har en del lådor jag kan skänka bort (mot frakt). De är väl inte 100% men skulle kanske kunna funka: http://www.pastisch.se/tubes/sale.htmensten skrev:Ska börja klura på låda till PSU'erna.
@RogerK8: Ok, hmm då måste beställas lite högeffektsmotstånd.
@Soundbrigade: Tyvärr ingen som passar storleksmässigt.
@Soundbrigade: Tyvärr ingen som passar storleksmässigt.