Allmänna 3D-printer/AM-tråden (FDM, SLA, SLS, DMLS osv)

Allt som rör 3D-skrivare.
sneaky

Re: Allmänna 3D-printer/AM-tråden (FDM, SLA, SLS, DMLS osv)

Inlägg av sneaky »

Alla slicers tar väl med munstyckets storlek i beräkningarna? Annars skulle det bli väldigt dåliga resultat :) Att alla inte kompenserar för hur plasten "flyter ut" är dock sant.

Vilka remsträckare körde du med? Jag gillar de här eftersom det inte finns något där som kan böja eller flytta på sig. Lite bökiga att få dit dock såklart.

Tänk på att nätagget som följer med Ultimakern inte är dimensionerad för att hantera en heated bed (om de inte ändrat på det sedan jag fick min).

Och jag antar att jag får svara på temperaturfrågan också? :P Och svaret är där att "det beror på", kör allt mellan 185C-220C beroende på leverantör och hastighet. Förr sades det att lägre temperatur ledde till mindre "stringing" men på senare tid har folk börjat ifrågasätta det. En intressant tråd att läsa där vi experimenterar med retraction för att slippa stringing helt hittar du här:
http://groups.google.com/group/ultimake ... 7b81dfde6a

edit: Aktivera "skin" i cura så får du ännu finare yta. Då körs nämligen det yttre "skalet" i halva höjden. Tyvärr tycker jag inte att cura/Skeinforge gör det lika bra som Netfabb men det blir onekligen riktigt riktigt bra.
malx

Inlägg av malx »

Det skiljer väldigt mycket från PLA till PLA. Just nu skriver jag ut med PLA från http://www.supply3dpla.com/cgi-bin/PLAshop/commerce.cgi och då ligger jag på 180 grader.

(Men det lär ju skilja från nozzle till nozzle också, t.ex var sensorn sitter och jag kör men 0.5mm nozzle för tillfället)

Jag sitter just nu och försöker få till supportmaterial i slic3r men det är en bit kvar där. (Och perl var rätt svårt att läsa även för en datanörd som jag). Behöver det till en box för KFly-kortet som korken tillverkar
http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... &start=135
(Den röda boxen har jag skrivit ut men jag håller nu på med en lite bättre variant)
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

sneaky: Vad kör du för värden på retraction för att få till det sådär? har testat lite olika men tycker att jag får rätt bra med stringing ändå, och dessutom får jag problem med hål i pelarna när jag kör retraction.. kör jag inte retraction får jag tunna väggar mellan pelarna istället. ;)

Skinning är ett måste, blir SJUKT nice!

malx: Ser riktigt bra ut det där.
sneaky

Inlägg av sneaky »

Florian har bifogat sin config-fil i ett av inläggen. Sidan två kanske. Hinner inte leta nu, kan kika när jag kommer hem om du inte hittat det innan dess.
edit: 3:e från slutet. Tyvärr så envisas vissa med att köra newsgroups istället för forumet så det är lite bökigt att länka till...
xobx

Inlägg av xobx »

Såg nu att pp3dp nästan har halverat priset på sin 3d skrivare!
http://pp3dp.com/index.php?option=com_c ... &Itemid=37

Nu kostar den i princip lika mkt som en ultimaker.

EDIT, oj såg nu att det "nya" priset fanns skrivet i första inlägget.. har tydligen kostat 1499 ett tag nu :oops:
danielpublic

Inlägg av danielpublic »

Hittade en bra prisjämförelse länk.

Oj, oj. Rostock-deltabot printern kan nog snart räknas som "stabil".
Tror inte jag postat huvudutvecklarens blog (om det nu finns något sådant öht), vi står alla på våra jättars/förfäders/tidens/kulturers axlar/axel.
Är man övertygad om annat, heter man nog pirate pontén eller dylikt.

Bild

Själv har jag ägnat större delen av min lediga tid i FreeCAD, änsålänge har jag hjärnfist ur mig detta hos thingiverse. Givetvis dricker jag min egen champagne, ska bara bestämma mig för den sablarns x-axlen. Har ofta problem med krokiga spikar inne i väggar etc... Givetvis har jag ett par skottkärror med halvfärdigt. Men det hör till! Det som sticker ut ur högarna är en grov rostock (nästan så pass att man blir generad faktiskt :oops:), en eller två vertikala x-axlar och något nytt som inte finns än eller iaf inte Fritt. Min utrymme för pul på ovanstående verkar riktigt lovande, men ta i trä... :doubt:

[edit]trevlig .gif[/edit]
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Om man gör de tre tornen tillräckligt höga! Innefattas väl även Z axeln ?
danielpublic

Inlägg av danielpublic »

Det är det som är delta-robot plattformens fördelar. Tre axlar, tre motorer, väldigt enkelt design! Thats it!
Z-ledet blir störst med en sådan här design. (Rostocks byggvolym: X 200, Y 200, Z 400. (mm)) Printa vaser? (bra video.)

Plattformen är utvecklad för (mycket)snabba rörelsemoment (sortering/pick & place etc) med låg viktbelastning. (deltarobot kanal på tuben.)

Enda nackdelen egentligen är att den gör sig bäst med låg vikt belastning. Fast för den här applikationen är det inget problem iom bowdenextruder mekanismen som placerar motormekaniken på printernsram istället för på deponeringsplattformen(ses i bra video ovan.). Vet inte om det är någon som har testat att istället för plast använda någon form av kräm/etc, typ lera. Men det ska nog funka det med, men inte med solenoid/tryckluft utan med någotslags "Moineau" (thingiverse).

[edit]Rostocks standard byggvolym[/edit]
danielpublic

Inlägg av danielpublic »

Lite godis så här på lördagsförmiddagen kanske?
Gary Hodgsons dlp-printer-tag.

M3 teasern:
Bild

Mycket bra och trevlig information på den sidan förövrigt!
bildgravyr

Inlägg av bildgravyr »

Vilken tolerans behöver man på stängerna om man använder PLA glidlager? Fungerar det med kalldragen rundstång med tol H10?
danielpublic

Inlägg av danielpublic »

Jag har tyvärr ingen koll på metall, men jag skulle tro att det funkar med nästan vad som egentligen.
PLA-lager är riktigt bra skit. Billigt & enkelt att justera genom att värma PLA-lagrets kontaktyta/metall stången för att sedan förflytta lagret längre upp på stången för att kyla av==perfekt passform. Stort fan av AlephObjects Boltable PLA bushings för övrigt.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Ursäkta att jag ger mig in i tråden, trots att jag är helt rudis på detta område.

Jag har läst hela tråden, men får inte riktigt grepp på hur en dylik maskin fungerar.
Kan man jämföra den med en CNC-styrd MIG-svets, som kontinuerligt lägger på material?
Fast plast då förstås.

Då och då har jag behov av att tillverka gjutmodeller avsedda för metallgjutning.
Dessa tillverkas idag av trä, antingen hantverksmässigt eller med en CNC-fräs.
Skulle detta vara genomförbart med dylik maskin?
sneaky

Inlägg av sneaky »

säter, det låter som du har förstått principen bakom. Här är en slump-film från youtube som visar en printer under drift så att du ser vad som händer:

Jag har hört (läst), att det gjorts experiment med att skriva ut smycken i PLA som sedan gjutits med den där metoden som jag inte minns namnet på... man packar in formen i sand, häller metallen över "kärnan" som sedan brinner bort och ersätts av metallen. Så nog är det möjligt.
danielpublic

Inlägg av danielpublic »

Kortare varianten: Oh ja, i allra högsta grad.

Roligare varianten: En reprap maskin eller något av dess avfällingar (höll jag på att säga... ;)) fungerar mycket riktigt som en vilken annan maskin som helst som använder sig av stepper motorer och lägger ett lager plast och sen säger till z-axlen att röra på sig och nästa lager påbörjas, se den här: videon.

Vidare, går det alldeles utmärkt att använda PLA-plast i ett alá lost vax-syfte.
Detta är förövrigt själva hjärtat av mitt intresse i "det här" och arbetar en del med det här med de små medel jag nu har tillgodo.

[edit]sneaky fast is sneaky fast[/edit]
danielpublic

Inlägg av danielpublic »

Tre teasers/lektyr-tips så här inför helgen:

J-Head- bloggen. Den hot-end'en är vid det här laget lika ikonisk som Gregs extruder variant.

Kemisk printer. Oj, möjligheterna blir minst sagt svindlande, men skriva ut läkemedel/genmodifiering/diverse material/uppgradera sig själv bokstavligen etc?

Håll förresten ett öga på den här utmaningskategorin i RepRap forumet, för att få t. ex ett hum hur pass detaljerade saker man kan spritsa ut.
Skriv svar