När jag till slut hade kapat en skena som passar till mina vagnar så visade det sig att om jag lägger ihop dom med ovansidan mot varandra så har dom en bananbåge på ca 0.2mm på 415mm längd. Jag har upprepat mätningen flera gånger och dubbelkollat att det inte är skräp, grader, smuts på skenändarna. Det var väl kanske att vänta, jag tror att just det måttet inte är särsilt exakt enligt databladen.
Lathe1_14.jpg
Normalt så skruvar man ju fast skenorna med hög spännkraft mot ett slipat underlag för att får dem raka.
Tjockleken på skenan väldigt konstant, jag har ingen mikrometer som klarar att mäta det så jag får lita på databladsuppgifterna. Där det är frågan om mikrometrar på en halvmeters längd.
Hur som helst så föll pladask en av mina grundidéer; att gjuta skenorna som dom är, direkt i epoxygraniten. Det är ju lätt att få skenorna parallella: bara att montera en vagn per skena, montera en balk tvärs över och dra dem fram och tillbaks, då hamnar skenorna parallellt. Men bananformen går alltså inte att göra något åt på det sättet.
Nu har jag några alternativ:
1) Gjuta stativet med monteringsbultar för skenorna, låta epoxyn härda, lägga lite epoxy under skenorna och dra bultarna tills skenorna är raka och parallella. Det kan bli svårt om epoxyn sakta men säkert pressas ut. Jan kanske kan schimsa dem raka och finjustera med skruvarna. Jag har i alla fall en nyinköpt 400mm linjal att kolla mot....
2) Skruva dem mot en yta som från början är tillräckligt rak. Jag har faktiskt ett granitbord 500x400x100 som skulle passa perfekt

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.