Funderingar på att bygga en liten metallsvarv (lång text)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
janaf
EF Sponsor

Re: Funderingar på att bygga en liten metallsvarv (lång text

Inlägg av janaf »

jihe skrev:Det torde råda ett väldigt strikt slipsförbud om man skall ratta den där svarven..
Det är det väl på alla verkstäder....

Det vore lätt att komplettera med en ram / kåpa framför spindeln och arbetsstycket. Arbetslängden är ju tänkt att vara ca 250mm, max 400 med chuck och allt. Den är ju inte mycket större än en rejäl symanskin :-)

Anledningen till att jag vänt bädden på högkant är att skenorna och dom förspända vagnarna är som ett bättre kullager; noll glapp och gillar inte metallspån. En konventionell bädd / slid är mindre känslig för det.

Men inget är spikat. Jag spånar vidare. Får väl ladda hem Sketchup igen.
janaf
EF Sponsor

Inlägg av janaf »

Patrik Jonsson skrev:Tänkte på en sak angående "solarievarianten". Hur hade du tänkt dig att bearbeta för montering av linjärstyrningarna när du är inuti bädden så att säga. Förstår jag ritningen rätt så är det ungefär 150mm mellan anläggningsytorna för de motstående styrningarna. Du kommer ju alltid att få lite efterbearbetning innan slutmontering. (planfräsning, borra och gänga för skruv etc.) Känns som att det blir svårt att få in ett verktyg över huvudtaget. :humm:
/Patrik
Har tänkt på det och har en bra lösning. Återkommer.
Användarvisningsbild
jihe

Inlägg av jihe »

janaf skrev:Anledningen till att jag vänt bädden på högkant är att skenorna och dom förspända vagnarna är som ett bättre kullager; noll glapp och gillar inte metallspån. En konventionell bädd / slid är mindre känslig för det.
Du kommer knappast undan skyddsbehovet även om styrningarna hänger i taket. Så fort man har andra spån än långa strängar så kommer de ju ta vägen överallt.
janaf
EF Sponsor

Inlägg av janaf »

Gäller även för slips; oavsett hur man vänder den så får man passa slipsen.

Men det kan ju vara mer eller mindre bra, både ur slips och spånperspektiv.
janaf
EF Sponsor

Inlägg av janaf »

DW skrev:Nä janaf, vad väntar du på? Bara o börja bygga och fotografera :tumupp:
Det är ju inte EF-mässigt :) Först ska vi diskutera några månader....
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Skissen på vertikalbäddaren börjar likna någonting.
Fast å andra sidan kan man luta den lite mindre, och få en 30° snedbäddare.

Notera att snedbäddare, (och större horisontalbäddare), har dubbdockan på separat gejder.
Det är himla smidigt, och har många fördelar.

#Först ska vi diskutera några månader....# :tumupp:
janaf
EF Sponsor

Inlägg av janaf »

Jag fick ju bassning för att den vertikala inte var slipssäker :D

Men som sagt så får det bli många vändor. Som engelsmännen säger: Still confused but on a higher level. Saker och ting klarnar nog efter hand. Antingen blir jag tokig av alla motstridiga förslag eller så måste det bli otroligt bra. :jimmyhacker:
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

eller... clear as mud
janaf
EF Sponsor

Inlägg av janaf »

Den där lilla gif-animeringen beskriver precis hur det känns. Det är fantastiskt vilka fina små sekvenser en del fått ihop: :jimmyhacker:
Användarvisningsbild
Eson
Kontakt:

Inlägg av Eson »

Oroa dig inte, alltid kul med nya idéer. Om du visste om mina rubbade idéer på maskinkonstruktioner.. Men som sagt, just svarvning är ganska enkelt, kraften är ju bara åt ett håll. Varför krångla till det? Fast om du är inne på fleroperations-spåret så är det inte så enkelt längre.

Ett tips på bra och billigt CAD-program är Alibre Design Personal Edition: http://www.alibre.com/products/hobby/peintnl.asp
Är inte gratis, kostar typ 2000-1500kr men det är en riktig parameterstyrd solidmodellerare med feature-baserat historieträd - som dom riktiga high-end CAD-programmen.
janaf
EF Sponsor

Inlägg av janaf »

Jag missade just den här, såld :verysad:
Kunde ha blivit ett fint tillbehör. 35x35 mm rörelse plus vinkelinställning.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
betelgueze

Inlägg av betelgueze »

Hittade en sida där man kanske kan få lite ideer till ett svarvbygge
http://www.goodwaycnc.com/exhtml_goodwa ... uction.htm
Tyckte det var lite intressanta bilder.

/Urban.
janaf
EF Sponsor

Inlägg av janaf »

Tack för tipset. Geometrin påminde lite om en av mina skisser med bädden på snedden. Fast det är naturligtvis en CNC där man är friare att vrida den utan hänsyn till slipsfaktorn.
janaf
EF Sponsor

Inlägg av janaf »

När jag till slut hade kapat en skena som passar till mina vagnar så visade det sig att om jag lägger ihop dom med ovansidan mot varandra så har dom en bananbåge på ca 0.2mm på 415mm längd. Jag har upprepat mätningen flera gånger och dubbelkollat att det inte är skräp, grader, smuts på skenändarna. Det var väl kanske att vänta, jag tror att just det måttet inte är särsilt exakt enligt databladen.
Lathe1_14.jpg
Normalt så skruvar man ju fast skenorna med hög spännkraft mot ett slipat underlag för att får dem raka.

Tjockleken på skenan väldigt konstant, jag har ingen mikrometer som klarar att mäta det så jag får lita på databladsuppgifterna. Där det är frågan om mikrometrar på en halvmeters längd.

Hur som helst så föll pladask en av mina grundidéer; att gjuta skenorna som dom är, direkt i epoxygraniten. Det är ju lätt att få skenorna parallella: bara att montera en vagn per skena, montera en balk tvärs över och dra dem fram och tillbaks, då hamnar skenorna parallellt. Men bananformen går alltså inte att göra något åt på det sättet.

Nu har jag några alternativ:

1) Gjuta stativet med monteringsbultar för skenorna, låta epoxyn härda, lägga lite epoxy under skenorna och dra bultarna tills skenorna är raka och parallella. Det kan bli svårt om epoxyn sakta men säkert pressas ut. Jan kanske kan schimsa dem raka och finjustera med skruvarna. Jag har i alla fall en nyinköpt 400mm linjal att kolla mot....

2) Skruva dem mot en yta som från början är tillräckligt rak. Jag har faktiskt ett granitbord 500x400x100 som skulle passa perfekt :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Observera att skenorna måste spännas raka även på andra ledden.

Att montera skenorna på något som inte är bearbetat ser jag som uteslutet.
Svetsa ett rejält stativ i stället för epoxy.
Skriv svar