PoorCadaver skrev:Kretsen du postade är PNP-baserad och min är NPN-baserad. Vet inte om det ska spela någon roll, men jag håller på och laddar upp en video så ni kan få höra oljudet ^^
Insåg just det med. Men jag byggde min med NPN också. Men vad jag kommer ihåg så var schemat likadant. Hut som helst så lät den jag byggde jävligt hårt.
Orginal nyare Fuzz Face pedaler fanns tydligen med kiesel trissor.. undrars hur dom gjorde för att det inte skulle låta fullt så hårt.
Det är så min är kopplat också, förutom att 10k trimpotten är en 8,2k resistor istället. Men det blir ju typ samma sak... Och min är... ja... bad ass...
Ahh okej. Ja det blir samma sak. Som sagt, min blev också att låta fruktansvärt distat och hårt. hmmm.. Kanske att man måste ändra nåt mer för användning av kiesel trissor. För just den där kopplingen är tänkt för germanium trissor.
Det är så min är kopplat också, förutom att 10k trimpotten är en 8,2k resistor istället. Men det blir ju typ samma sak... Och min är... ja... bad ass...
Skönt att trissorna arbetar som dom skall nu. Då funkar säkert BC547 också om de sitter på rätt håll.
Prova med en pot i stället för R5 och se om du kan få önskvärt ljud.
Bytte ut R5 mot en 10k-pott som har pinnar 1 och 2 ihopkopplade, pinne 1 till transistorn och pinne 3 till 330ohm, men det är helt tyst!
EDIT:
En jord-sladd hade lossnat... Nu låter det faktiskt mycket bättre! När 10k-potten är ställd i botten så är det väldigt basigt, all diskant är borta. Men i max så kommer diskanten tillbaks, men det blir mycket dist då! I mitten var ganska bra. Dock så överstyr det rejält om man maxar fuzz-potten. Men det kanske man får leva med om man kör med de här transistorerna?
Senast redigerad av PoorCadaver 14 februari 2012, 23:04:50, redigerad totalt 1 gång.
PoorCadaver skrev:Nu har jag mätt upp följande:
ochkl0620: med trissor menar vi transistorer. Spolar är inte så vanligt i pedaler
Jo alltså jag vet mycket väl vad en transistor är och även att man inte brukar ha spolar i fuzz pedaler
De va bara jag som fått för mig att trissor var ett annat namn för spolar Bara ett hjärnsläpp