Kan någon bygga en Segway?
Re: Kan någon bygga en Segway?
Om man slår ihop kompletta kit och fullständig beskrivning på hur man bygger en "segsaw" och mer eller mindre säljer detta, gör man inte intrång på Segways patent då?
Ingen aning, hur hårt kan man skydda det? Jag menar, om jag bygger en bil...
GORY: Vad har segway för patent då ? eller gissar du bara att dom har det ?
Sen tror ju iofs vissa företag, typ apple, att man kan patentera exakt allting, men det fungerar ju bara i länder utan fungerande patent/rättsystem.
Jag har rent spontant svårt att se vad i en segway som kan patenteras som gör det omöjligt att bygga en klon. Å andra sidan är jag inte en patentadvokat heller.
Sen tror ju iofs vissa företag, typ apple, att man kan patentera exakt allting, men det fungerar ju bara i länder utan fungerande patent/rättsystem.
Jag har rent spontant svårt att se vad i en segway som kan patenteras som gör det omöjligt att bygga en klon. Å andra sidan är jag inte en patentadvokat heller.
Jag tror det går att komma runt om alla köpare får bygga den själv. Elektor har väl sålt sin under ett par år nu?
Tyckte jag läste om deras patent för nått år sen, mins inte vart bara.
Det som talar för att de har nått patent som sätter stopp för kloner är att de inte finns någon annan tillverkare vad vitt jag vet.
Men de kanske bara gäller ifall man slår upp en produktionslinje.
Hur som tycker jag de inte ska sätta stopp för kreativiteten i denna tråd!
Det som talar för att de har nått patent som sätter stopp för kloner är att de inte finns någon annan tillverkare vad vitt jag vet.
Men de kanske bara gäller ifall man slår upp en produktionslinje.

Hur som tycker jag de inte ska sätta stopp för kreativiteten i denna tråd!
Om dom nu har ett patent i EU som hindrar borde väl dom här ha problem?
http://www.fun-components.com/index.php ... duct_id=79
http://www.fun-components.com/index.php ... duct_id=79
Jo, men vad LHelge menade är att motorstyrningskortet behöver en processor för varje motor eftersom den ska sköta kommutering mm. Jag förmodar att allt annat än BLDC är ointressant. Själva regleringen sköts ju sedan av en CPU som läser in vinklar etc och skickar sedan signaler via något interface till motorstyrningarna (via PWM, I2C etc)
Meduza skrev:Nja, det beror väl på... om man har en hyfsat kraftig CPU så borde den väl klara att driva två pwm och två direction-pinnar, vilket borde vara allt man behöver egentligen?
Och sen har man ett separat kort med motorstyrning som jobbar utifrån pwm och dir dvs
Jag tror att det bara är däcket.Meduza skrev:EDIT: Skulle nåt sånt här kunna vara vettigt som hjul kanske: http://kellycontroller.com/motor-tyre-1 ... p-142.html ?
http://www.dearmotor.com/motor-tyre-10i ... -p-84.html
Har man hall-givare går det göra med diskreta kretsar och styra med PWM. Men jag skulle nog egentligen föredra att ha så mycket logik i motorstyrningen att huvudprocessorn kan begära ett varvtal eller ett vridmoment (man får nog utreda vilket som är bäst att reglera)
Jag vet faktist inte hur mycket strul det är att ordna upp kommunikation, säkert i stigande svårighetsgrad UART, SDI, I2C, CAN. Men jag levde i tron att man kunde hänga på en CAN-transciever på en processor med hårdvarustöd för CAN och använda tillverkarens CAN-bibliotek utan allt för stora svårigheter. Har iofs aldrig testat det själv.
Mitt reviderade arkitekturförslag ser nog fortfarande ut så här:
* Huvudkort med sensorer och inkoppling av svänggivare (FET 32-bitars processor)
* 2 st identiska motorstyrningskort för Sensored-BLDC med logik för vartals/momentreglering (processor avsedd för motorstyrning)
* Batterikort med cellbalancering och övervakning, laddlogik samt DC/DC för 12V systemspänning. (LTC6803 + simpel processor)
* Displaymodul på styret med info om hastighet, SoC, förbrukning osv. (också denna intelligent)
* 12 celler i serie LiFe batterier (A123)
* CAN-buss för kommunikation mellan modulerna.
Jag vet faktist inte hur mycket strul det är att ordna upp kommunikation, säkert i stigande svårighetsgrad UART, SDI, I2C, CAN. Men jag levde i tron att man kunde hänga på en CAN-transciever på en processor med hårdvarustöd för CAN och använda tillverkarens CAN-bibliotek utan allt för stora svårigheter. Har iofs aldrig testat det själv.
Mitt reviderade arkitekturförslag ser nog fortfarande ut så här:
* Huvudkort med sensorer och inkoppling av svänggivare (FET 32-bitars processor)
* 2 st identiska motorstyrningskort för Sensored-BLDC med logik för vartals/momentreglering (processor avsedd för motorstyrning)
* Batterikort med cellbalancering och övervakning, laddlogik samt DC/DC för 12V systemspänning. (LTC6803 + simpel processor)
* Displaymodul på styret med info om hastighet, SoC, förbrukning osv. (också denna intelligent)
* 12 celler i serie LiFe batterier (A123)
* CAN-buss för kommunikation mellan modulerna.
bearing skrev:Jag tror att det bara är däcket.Meduza skrev:EDIT: Skulle nåt sånt här kunna vara vettigt som hjul kanske: http://kellycontroller.com/motor-tyre-1 ... p-142.html ?
http://www.dearmotor.com/motor-tyre-10i ... -p-84.html
Jag förstog nog det

Det jag menade var att dom däcken passar rakt på deras "hub motors", så får man ett smidigt hjul när man kombinerar dom.

Finns det inte BLDC-kontrollerkretsar man kan använda ? som man bara konstruerar effektsteg till ? ..varför uppfinna hjulet på nått som tidigare sagts.
Sen är jag inte så säker på att BLDC är vägen att gå, man får väl först scanna marknaden efter lämpliga motorer och se vad dom är för typ.
Sen är jag inte så säker på att BLDC är vägen att gå, man får väl först scanna marknaden efter lämpliga motorer och se vad dom är för typ.
Hur vore det att driva hjulen som "stegmotorer"?
Eftersom att det handlar om att balansera i relativt låg fart kanske det blir enklare att skriva reglerprogrammet ifall utdatan är en hjulvinkel/körsträcka istället för "gaspådrag"/hastighet som jag antar resultatet blir ifall någon färdig drivkrets används.
Eftersom att det handlar om att balansera i relativt låg fart kanske det blir enklare att skriva reglerprogrammet ifall utdatan är en hjulvinkel/körsträcka istället för "gaspådrag"/hastighet som jag antar resultatet blir ifall någon färdig drivkrets används.
Som första version av styr- och displaykort kan man kanske köra med denna: http://www.micro4you.com/store/dev-tool ... board.html
Den har CAN 2.0 A/B och en touch LCD mm.
Har sett den för ca 300 sek på någon kina-site.
Den har CAN 2.0 A/B och en touch LCD mm.
Har sett den för ca 300 sek på någon kina-site.
Angående patent...
Så länge alla delar görs för sig och dem säljs som en byggsats så ser jag inget problem med ett eventuellt patent. Vi säljer ju faktiskt bara delar till kunden, som sedan gör vad som behagar med dessa. Att notera är att det är fullt lagligt som privatperson att sätta ihop en Segway om man använder den till eget bruk. Det är dock inte lagligt att serie-producera något som någon annan har patent på men det gör vi ju inte. Vi serie-producerar något som bl a kan användas för att bygga en segway men det är kundens ansvar vad som görs med bygg-satsen...
...Sen kan man alltid se det så här: "Håkan Lans patent gäller tydligen inte i USA så varför skulle Segway:s patent gälla i Sverige?"
Angående motor...
Att bygga en egen motor hade varit en bra erfarenhet tror jag, det kanske blir några hundra kronor dyrare än att köpa en nav-motor men känslan över att ha satt ihop en egen motor själv går inte att ersätta. Jag förstår att det är många på forumet som gärna skulle vilja ha sig en Segway i garaget imorgon, så även jag men låt det ta sin tid. Vi hade säkert kunnat köpa alla delar färdiggjorda men hur kul hade det varit?
Om man tillverkar en egen motor har jag en väldigt enkel idé hur man ska fästa motorn i hjulet. Som uppskattningsvis inte kostar mer än 400kr inkl fälg.
Så länge alla delar görs för sig och dem säljs som en byggsats så ser jag inget problem med ett eventuellt patent. Vi säljer ju faktiskt bara delar till kunden, som sedan gör vad som behagar med dessa. Att notera är att det är fullt lagligt som privatperson att sätta ihop en Segway om man använder den till eget bruk. Det är dock inte lagligt att serie-producera något som någon annan har patent på men det gör vi ju inte. Vi serie-producerar något som bl a kan användas för att bygga en segway men det är kundens ansvar vad som görs med bygg-satsen...
...Sen kan man alltid se det så här: "Håkan Lans patent gäller tydligen inte i USA så varför skulle Segway:s patent gälla i Sverige?"
Angående motor...
Att bygga en egen motor hade varit en bra erfarenhet tror jag, det kanske blir några hundra kronor dyrare än att köpa en nav-motor men känslan över att ha satt ihop en egen motor själv går inte att ersätta. Jag förstår att det är många på forumet som gärna skulle vilja ha sig en Segway i garaget imorgon, så även jag men låt det ta sin tid. Vi hade säkert kunnat köpa alla delar färdiggjorda men hur kul hade det varit?
Om man tillverkar en egen motor har jag en väldigt enkel idé hur man ska fästa motorn i hjulet. Som uppskattningsvis inte kostar mer än 400kr inkl fälg.
Om det finns plats så skulle jag gärna se att vi låter nätagget sitta i vår "segway" så att man bara kopplar in den för laddning med typ en powercon-kontakt eller så... i stället för att ha ett nätagg löst menar jag...