X-IL ska bygga ny fräs. Använder och funderar...

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
X-IL
EF Sponsor

Re: X-IL ska bygga ny fräs, behöver designhjälp se sid 2

Inlägg av X-IL »

Nu har jag fått ihop en adapter. Ingen aning om koncentriciteten blev tillräckligt bra, men det visar sig när jag sätter dit en motorkoppling. Eventuellt blev adaptern lite tjock, isf får jag fräsa/svarva ner den några mm kanske.
Sen hade jag ju tänkt att använda distansskruv mellan motor och adapter, men då blir avståndet alldeles för långt, så just nu är det gängat både i motor och adapter. Är ju ingen ultimat lösning men verkade bli tillräckligt stadigt, bara att sätta en tjock bricka mellan på varje skruv. Finns lite andra alternativ till att lösa det med.

De utlovade bilderna. iPhone-"kvalitet"...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
PTC

Inlägg av PTC »

Det ser ju bra ut detta, men kan det bli bra utan distanser?

//Per
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Hej Per, länge sen!
Nja, jag vet inte riktigt, jag måste testa mig fram lite. Jag kan även borra ur gängorna i motorn och spänna ner den, det är den enklaste lösningen, men inte snyggaste. Tar jag distanser så bygger de åtminstone 10mm till, och då det redan som det ser ut nu är tveksamt om en axelkoppling når fram så...

Bensinslang eller egensvarvad koppling är ju mindre attraktiva alternativ.
PTC

Inlägg av PTC »

Varför inte sätta försänkta skruv som håller plattan, du får ju då en bättre infästning för motorn. :humm:
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Det ska vara försänkta skruvar, hade inga lämpliga för denna testmontering. Men, motorn har en liten upphöjning som jag inte tänkt på också, så i såna fall behöver jag även svarva/fräsa ner en försänkning för den.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Nu är det försänkta 10.9 insex som fäster mot linjärenheten. Distanser till motorn blir det nog inte utan jag borrar ur gängorna i motorn istället och tar möjligtvis nån tjock bricka emellan bara.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Efter diverse funderingar och diskussioner med tecno och Zealotry så blev det ikväll dags att svarva till en liten adapter mellan motoraxeln och mina axelkopplingar. Motoraxeln är 1/4", axelkopplingen 8mm invändig Ø. Dessutom behövde jag en liten förlängning, så jag utgick från en stump 10mm axel som låg i skrotbingen (15-18mm lång). Borrade sen ett hål i ena änden som var precis större än motoraxeln, vände på biten och svarvade ner den andra änden till 8mm. På grund av lite rundgångsproblem så blev det inte optimalt, men det duger nog, annars får jag helt enkelt göra om den.
Längden visade sig vara i det närmsta perfekt, och adaptern fästes (tillfälligt) med loctite, när jag sett att det funkar bra i praktiken så blir det genomgående sprint genom motoraxeln eftersom det redan finns hål för det.

Tyvärr tog jag inga bilder under tiden eller på den lilla adapterbiten, men när det var färdigmonterat såg det ut så här:
motor påkopplad.jpg
Den (väldigt) skarpögde ser också att gängorna är urboradde ur motorn, dock var det redan gjort på denna som är en annan än den som testmonterades tidigare.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
labmaster

Inlägg av labmaster »

God afton X-IL!

Nu är det bara smala springor att se igenom :). Men tänkte ändå ge dig ett tips innan sängen.

Om du skall svarva en sådan liten adapter så skulle du kunna borra med dubbhålborren så att du kan sätta i dubben och först svarva "andra änden" med ett stickstål.

Jag brukar sticka ned till några tiondelar från färdigt mått sedan kör jag de sista tiondelarna med matning när jag stuckit hela sträckan som skall svarvas, det funkar kanonbra. Ta sedan bort dubben och borra hålet. Stick sedan av biten till rätt längd. På detta sätt åstadkommer du en bra rundgång men försök hitta en brosch till 1/4" hålet så blir det ännu bättre.

God natt!
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

Axelkopplingen ser misstänkt likt dom vi använde till pulsgivare, minsta motstånd så blev det bara skrot av dom. Svårt att se hur stor den är men våra var för 8mm axel.

Kanske bättre att sätta dit Oldham-typ istället?
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Labmaster och CPMS, tack för att ni tar er tid att skriva i denna tråd. Jag själv blir otroligt glad när jag ser att någon faktiskt kollat och funderat på det man presenterat. Ofta brukar mina trådar bli långa monologer tyvärr.

Labmaster>>>
Rundgångsproblemet i detta fall berodde på att jag hade lite övertro till en hylschuck från Bofors som jag köpt förut, jag fick inte alls så bra resultat som jag trodde, och jag hade säkerligen gjort bättre i att sätta direkt i vanliga chucken, men hylschucken gav lite enklare bearbetning. Labmaster, jag tror jag förstår hur du menar med att "sticka" först och sen svarva med matning, men jag förstår inte riktigt fördelen. Sen här hade jag bara en stump att utgå ifrån så det behövdes ingen avstickning alls, och bristen på längd var också en bidragande orsak till att hylschucken åkte fram.
Visst vore det bra med en 1/4"-brotsch, jag börjar samla på mig lite olika, men ingen sådan ännu. Jag tror nog att jag kommer att göra om adaptern nång gång framöver, just nu mest ett "proof of concept".

CPMS>>>
Ja de är väl inte jättestabila de där kopplingarna. Hade gärna satt en Oldham eller Lovejoy-koppling om jag hade någon liggandes. Du kanske har något lämpligt eller vet en säljare med humana priser?
labmaster

Inlägg av labmaster »

Ja du måste givetvis ha ett längre arbetsstycke för att kunna svarva på det sätt som jag beskriver. Men om du inte förstår fördelen med att svarva allt i en uppsättning så är det ju inte så lätt att bli övertygad.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Öhh det är klart att jag förstår fördelen med att svarva allt i en uppspänning :humm: Verkar jag så korkad?
Min fråga var snarare varför du öht stack innan du svarvade vanligt, men det kanske är någon detalj jag missförstått.
Ahh, läste igenom det du skrivit ett par gånger till och förstod nu äntligen hur du menade, tror jag. Du menar att du först svarvar ner närmast chucken med dubben i dubbhålet, och sen borrar ur dubbhålet till den önskade håldiametern minus nån tiondel innan brotschning.
labmaster

Inlägg av labmaster »

Ja nästan så. Om det inte är så djupt man skall ned och har ett vanligt stål som går att använda så funkar det men vill man lite djupare så kan man använda stickstålet. Man sticker flera gånger till man uppnår den längd man vill ha och spar ett par tiondelar på radien för sista skäret som man kan köra med matning eftersom det är så litet. Då blir ytan slät och snygg.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Vad bra det var så jag hade fattat. Din första mening kan tolkas som att du tycker jag verkar korkad, men jag hoppas att det var att jag nästan hade beskrivit det rätt.

EDIT: Ordföljd
labmaster

Inlägg av labmaster »

Nej, nej det finns inga korkade människor utöver de som är förtroendevalda politiker på lokalnivå i Sveriges kommuner.

För min del så ser jag att forumets medlemmar har olika lång erfarenhet inom ett stort område. En del är unga och lite naiva och en del är äldre med lång livserfarenhet, men korkade ser jag inte att någon är. Det är ju att nedvärdera EF medlemmar om man stämplar någon som korkad och det tycker jag är fel.

Nu väntar dagens uppgifter runt hörnet, ha en bra dag.
Skriv svar