Liten cnc-fräs Bygget uppdat. 15/5 Påbörjat spindelfästet

Berätta om dina pågående projekt.
X-IL
EF Sponsor

Re: Liten cnc-fräs Bygget uppdat. 14/4 Limitgivare för Y/Z

Inlägg av X-IL »

Förutom att jag hoppas att PTC har + åt höger. Jag tänker alltid på bordet som basen i koordinatsystemet, och då ser jag Y som upp/ner, X som höger/vänster, precis som man brukar ha det i matematik och andra fall där man på något vis har koordinatsystem (se t ex denna sökning ) .

Tror denna bild varit uppe förut, om vi är överens om att Z+ är uppåt så följer PTCs benämning inte den, oavsett vad som är rätt eller fel: http://www.mobilefish.com/images/develo ... hthand.gif
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

cnc_a1.gif
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Tecno den bilden är ju också kanonbra, men det gäller förstås att man refererar den till spindelns rörelse, eller bordets eller vad man nu flyttar på.

Med fast portal så blir det ju en blandning av saker som rör sig och livet blir krångligt när man skall definiera :)
labmaster

Inlägg av labmaster »

Jag vill inte starta en lång debatt om vad som är rätt och fel men om man kollar på koordinatsystemet Tecno postade så följer det den så kallade högerhandregeln som för övrig ligger till grund för definitionen av axelriktningar i SS-ISO 841.

Högerhandregeln innebär att man använder höger hand med handflatan uppåt. Då pekar tummen (X+) åt höger, pekfingret (Y+) i näsans riktning samtidigt som man viker ringfingret uppåt för att bilda Z+.

I en maskin där fräsbordet är fast och portalen rörlig vrider man koordinatsystemet 90 grader moturs runt ringfingret och då pekar pekfingret åt vänster. Således är Y+ åt vänster enligt SS-ISO 841.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Inte alls krångligt!

labmaster
du menar att ett fast bord är Y?
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

labmaster>>> Det är väl mer motiveringen till att man skulle vrida "handen" 90 grader med fast bord som jag skulle vara nyfiken på. Jag kommer att fortsätta ha fel :)

EDIT: hmm, det skulle alltså innebära att man borde ha nollan "uppe till höger" på en fastbordsmaskin. Nej jag har vant mig vid mitt tankesätt, ett kartesiskt koordinatsystem med nollan nere till vänster på arbetsområdet. PTC har valt ett annat, man får bara komma ihåg vem som benämner vad hur :D , Z är ju i alla fall låst till spindelrörelsen.
Senast redigerad av X-IL 14 april 2011, 12:33:34, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Cano
Kontakt:

Inlägg av Cano »

Huvudsaken är väl att den som ska använda maskinen vet vilka axlar som är vilka.
Jag vet inte om dom fortfarande har så, men kolla Multicam fräsar dom har inverterad Z-axel (+Z -> mindre avstånd mellan verktyg och bord).
Kanske är fler fräsar som har så. Är det kopplat till HPGL?
labmaster

Inlägg av labmaster »

Det är en bra utgångspunkt Cano men om jag har tillverkat en komponent och någon annan vill göra en likadan och frågar mig vart hålet skall sitta så gäller det att veta hur koordinatsystem är vridet om mitt svar blir i koordinaten (50mm,100mm). Det är därför som SS-ISO 841 finns till. Men det är ju upp till var tillverkare av maskiner och mjukvara att bestämma ifall man vill följa ISO-standard eller inte. :|
PTC

Inlägg av PTC »

Jag får nog tänka om angående axelbenämningen.
Fr.o.m nu blir det X = portalen höger/vänster
Y = bordet ut/in
Z = spindel upp/ner.

TAckar för rättelsen. :tumupp:
labmaster

Inlägg av labmaster »

Hittade till slut en PDF med SS-ISO 841 och följande blid visar en fräsmaskin där portalen med spindel rör sig över ett fast bord.
portaltyp.jpg
Gantry-type milling machine
labmaster

Inlägg av labmaster »

hm..., när jag läser vidare i dokumentet ser jag att även fräsar med rörligt bord har X-rörelsen i näsans riktning. Detta gäller alla fräsar av portaltyp, det vill säga en fräs där spindeln sitter på en portal med två ben/pelare på vardera sida.

Slutsatsen är att alltså att "Liten cnc-fräs" har axlarna enligt ovanstående bild.
labmaster

Inlägg av labmaster »

Och här är fräsen med X-riktningen från höger till vänster enligt SS-ISO 841.
millvert.jpg
Observera att det står +X' och +Y' i bilden. Det betyder att X+ går åt höger och att Y+ går framåt i näsans riktning när man tittar mot spindeln.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Hmm, jag har alltid tänkt som PTC, på den jag har på jobbet (Boris, rörlig portal) så är framåt/bakåt Y för mig och samma på mitt bygge med fast portal.
Vad (om något) är det som blir fel när man gör så? Det blir väl bara att man får vända uppspänningen av materialet 90 grader. Det kan ju vara krångligt om någon ritar en grej som är avlång och den då inte passar i maskinen så man får rotera i CAM-progreammet.

Intressant diskussion!

PTC: Du har alltså fyra givare per axel på din maskin, eller hur? Hade du tur att hitta billiga givare nånstans, det blir ju en del!
På min maskin skulle det bli 16 st! och 8 av dom behöver vara väldigt små för att få plats! Och mycket kabel blir det...
H.O

Inlägg av H.O »

Personligen har jag aldrig förstått varför det ska vara olika beroende vad som rör sig.
Om man bara ser till hur verktyget flyttar sig i förhållande till arbetsytan så borde det vara samma ovsett vad det är som fakiskt rör sig (bordet/portalen/spindeln). Så i min bok är X = höger/vänster Y = fram/bak och Z = upp/ner.

Jag att en portalmaskin skall ses från "långsidan", då blir det "som vanligt".....
PTC

Inlägg av PTC »

Jag har tre givare per axel, 2 st limit och 1 st homing, alltså totalt 9 stycken. På Z och X :humm: har jag M8 Givare och på Y kommer jag att ha M12 givare.
Jag har några M5 givare med men dom kommer jag inte använda.
Skriv svar